شمخانی در دیدار برهم صالح

وجود مرجعیت در عراق عامل وحدت در عراق است

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی در دیدار معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: ظرفیت و توانی که امروز در عراق به واسطه مرجعیت دینی، شجاعت نیروهای نظامی و مردمی و تدبیر دولت به وجود آمده است در بسیاری از کشورهای مدعی در منطقه، تنها یک آرزوست.
کد خبر: ۹۵۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱ - 09August 2016

وجود مرجعیت در عراق عامل وحدت در عراق است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «برهم صالح» معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق که به تهران سفر کرده، صبح امروز (سهشنبه) با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتوگو کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به رابطه دیرینه و گرم جمهوری اسلامی ایران با گروههای کردی در عراق اظهار داشت: دوستی و مودت عمیق بین ایران و برادران کرد عراقی حاصل همکاری و مبارزه مشترک در طول سالهای متمادی در میدانهای سخت و پر تنش بوده و غیرقابل گسست است.

وی با آرزوی سلامتی برای جلال طالبانی دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق از وی به عنوان دوست و همرزم سالهای خون و خطر یاد و عنوان کرد: شخصیت پرجاذبه، درایت و نقش ارزنده مام جلال در مبارزه با استبداد و استعمار هرگز از خاطره مردم عراق محو نخواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اتحاد و انسجام بین اقوام و گروههای مختلف در چارچوب عراق متحد را مهمترین اولویت برای گذار از بحران امنیتی جاری و غلبه بر عوامل تروریستی عنوان کرد و اظهار داشت: منافع راهبردی عراق و قدرت منطقهای آن صرفا با تقویت عراق یکپارچه و متحد قابل تحقق است.

وی با اشاره به آثار خسارتبار بحران امنیتی حاصل از اقدامات گروههای تروریستی تکفیری در عراق افزود: متاسفانه بیشترین آسیب از حضور داعش را شهروندان اهل سنت متحمل شدهاند و این تجربه نشان میدهد فاصله گرفتن از عراق یکپارچه موجب بیثباتی، صدمه و خسارت میشود.

نماینده مقام معظم رهبری گفت: نابودی داعش در عراق عامل موثری در ایجاد همبستگی و تقویت هویت ملی خواهد بود و به همین دلیل برخی طرفهای خارجی و کشورهای منطقهای با حفظ زمینهها و تفکرات داعشساز مایل به حل این مسئله نیستند.

شمخانی مهمترین نماد کارآمدی یک حکومت را توان مقابله با تهدیدهای عظیم امنیتی دانست و افزود: ظرفیت و توانی که امروز در عراق به واسطه مرجعیت دینی، شجاعت نیروهای نظامی و مردمی و تدبیر دولت به وجود آمده است در بسیاری از کشورهای مدعی در منطقه، تنها یک آرزوست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتوگو و مفاهمه را تنها مسیر دستیابی به توافق برای حل مشکلات و اختلافنظرهای احتمالی عنوان کرد و اظهار داشت: حضور و مشارکت همه طرفها و جلوگیری از تاثیرگذاری اراده بدخواهان عراق در تصمیمگیریهای سیاسی عامل اصلی در تقویت ظرفیتهای داخلی برای غلبه بر مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی است.

شمخانی در پایان با اعلام آمادگی برای توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با اقلیم کردستان در چارچوب راهبردهای دولت مرکزی عراق گفت: انسجام و مودت روزافزون بین گروههای کردی برای مشارکت فعال در ساختار سیاسی و اقتصادی عراق متحد، سیاست غیرقابل خدشه جمهوری اسلامی ایران است.

برهم صالح معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در این ملاقات با تشکر از اقدامات ارزنده و حمایتهای مستمر جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با تروریسم تاکید کرد: گسترش روابط و همکاریها با ایران برای کردستان عراق از اهمیت ویژهای برخوردار است.

وی افزایش هوشیاری نسبت به تحرکات دشمنان و تفکرات تکفیری برای جلوگیری از توسعه حضور و نفوذ تروریسم را مورد تاکید قرار داد و گفت: خشکاندن ریشههای کشتار، بیثباتی و نفرت تنها با مبارزه بیامان با تروریسم فراهم میشود.

معاون دبیرکل اتحادیه میهنی همچنین خاطرنشان کرد: ما جمهوری اسلامی ایران را هم پیمان استراتژیک خود میدانیم و از نقش سازنده تهران در مقابله با تروریسم و پشتیبانی از مردم عراق برای برقراری ثبات و امنیت در این کشور قدردانی میکنیم.

انتهای پیام/321

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار