افسر سابق «سیا»: حل بحران سوریه نیازمند همکاری ایران و روسیه است

مأمور سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تصریح کرد که هرگونه راه‌حل بحران سوریه نیازمند همکاری تمامی طرفین در منطقه ازجمله ایران و روسیه است.
کد خبر: ۹۵۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ - 11August 2016

افسر سابق «سیا»: حل بحران سوریه نیازمند همکاری ایران و روسیه است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، «پائول پیلار» یکی از اعضای سابق آژانس اطلاعات مرکزی «سیا» ضمن هشدار در خصوص افزایش حملات هوایی آمریکا در منطقه تصریح کرد که حامیان حملات هوایی علیه «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، فراموش کردند که حل بحران سوریه نیازمند همکاری مثبت روسیه و ایران است.

اظهارات این مقام سابق سیا در حالی مطرح شده است که برخی رسانهها ادعا میکنند، درخواستها در آمریکا از دولت این کشور برای حملات هوایی علیه دولت سوریه به رهبری بشار اسد رو به افزایش است.

اواسط ماه ژوئن سال جاری میلادی (اواخر خرداد)، دیپلماتهای وزارت خارجه آمریکا یادداشتی داخلی را مشترکاً امضا کردند و در آن از دولت اوباما خواستند تا حملاتی را علیه دولت بشار اسد در سوریه انجام دهد.

چند روز بعد، «مایکل فلورنوی» گزینه احتمالی «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات انتخابات ریاستجمهوری 2016 برای احراز سمت وزیر دفاع آمریکا، خواستار استفاده از «قدرت نظامی محدود» علیه دمشق و ایجاد «منطقه بمباران ممنوع» در سوریه شد.

20 ژوئیه، «لئون پانتا» وزیر دفاع سابق و رئیس سابق «سیا» در گفتوگو با شبکه «سی بی اس» تصریح کرد که معتقد است، «رئیسجمهور بعدی آمریکا» احتمالاً حملات هوایی علیه داعش و نیروهای بشار اسد (ارتش سوریه) را افزایش خواهد داد.

وی همچنین تصریح کرد که بعد از انتخابات ماه نوامبر ریاستجمهوری آمریکا، واشنگتن احتمالاً نیروهای ویژه بیشتری برای کمک به معارضان مسلح سوریه (یا همان گروههای تروریستی که آمریکا آنان را میانهرو میداند) برای مقابله با داعش و بویژه دولت سوریه اعزام خواهد کرد.

اخیراً، «دنیس راس» و «اندرو تبلر» از دستیاران سابق اوباما استدلالهایی را در خصوص لزوم آغاز حملات هوایی علیه نیروهای بشار اسد مطرح و در ادامه تأکید کردهاند که بخش مبارزه با تروریسم از راهبرد آمریکا در سوریه نباید در اولویت باشد.

پائول پیلار در این خصوص میگوید: نمونه اخیر، یادداشت دنیس راس و اندرو تبلر از اندیشکده سیاست خاور نزدیک واشنگتن بوده است که برای حملات هوایی علیه رژیم اسد استدلال آوردند و مخالفت خود را با هرگونه همکاری با روسیه در حمله به گروههای خشن افراطی همچون داعش و جبههالنصره مخاابراز کردند».

این مأمور سابق سیا اعلام کرد که چنین رویکردی بیش از آنکه خوب باشد، مضر است و بعید است که بتواند مشکل آوارگان را رفع کند.

وی هشدار داد که افزایش حملات علیه دولت اسد در سوریه ممکن است به حس موجود ضد غربی بیفزاید و به افراطگرایی بیش از پیش دامن بزند.

پیلار تصریح کرد که توافق سیاسی در سوریه به بیش از یک طرف نیاز دارد و تأکید کرد که معارضان مسلح سوریه ظاهراً تمایلی به مصالحه ندارند.

وی ادامه داد: «جنگهای داخلی تنها زمانی حل میشوند که تمامی طرفین، نهفقط یک طرف، به جنگ بهعنوان یک بنبست آسیب واردکننده نگاه کنند».

پیلار در پایان تصریح کرد که حتی یک مصالحه سست نیز نیازمند همکاری تمامی طرفین در منطقه ازجمله روسیه و ایران است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها