دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«کوثر»؛ نابودگر ناوچه‌های سبک دشمن

موشک «کوثر» برای هدایت و کنترل به یک سامانه هدایت رادار فعال و در نوع کاملاً رادارگریز آن، به یک تلویزیون دید روبه‌رو مجهز است؛ که با اتکا به آن هدف خود را دنبال کرده و مورد اصابت قرار می‌دهد.
کد خبر: ۹۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ - 14August 2016

«کوثر»؛ نابودگر ناوچه‌های سبک دشمن

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- رحیم محمدی؛ 10 سال پیش در چنین روزهایی بود که رژیم اشغالگر قدس در جنگ 33 روزه با حزبالله لبنان به ناچار مجبور به قبول شکست از این نیروی مردمی شد. اما اینکه چرا رژیمی که به لحاظ آماری از برترین قدرتهای نظامی جهان محسوب میشود، در برابر نیرویی مردمی مجبور به پذیرش شکست و عقبنشینی میشود، موضوعی است که دلایل مختلفی را میتوان برای آن ذکر کرد؛ که در اینجا شاید بتوان گفت یکی از عوامل تأثیرگذار در قبول این شکست از سوی اسرائیل، منهدم شدن ناوچه «ساعر» رژیم صهیونیستی توسط یکان موشکی حزبالله لبنان بود.

در این نبرد دو فروند ناوچه ساعر 5 با نام «Sa'ar 5 - INS Hanit» توسط حزبالله لبنان با موشک مورد اصابت قرار گرفت؛ که از این دو فروند شناور، رژیم صهیونیستی فقط یکی را تأیید کرده و به همین خاطر از سرنوشت شناور دوم خبری در دسترس نیست.

اما با این وجود همانگونه که اشاره شد این عملیات غافلگیرانه حزبالله لبنان باعث شد تا موازنه قوا به سود این نیروی مردمی بچرخد و بعد از 33 روز جنگ بیحاصل، رژیم صهیونیستی با قبول شکست، مجبور به عقبنشینی شود و بدین ترتیب مقاومت مردمی ثابت کرد که تجهیزات نظامی پیشرفته به تنهایی عامل موفقیت نخواهد بود.

البته این مقدمهای بود تا به موضوع اصلی، یعنی بررسی موشک کروز دریایی «کوثر» بپردازیم.  

«کوثر»؛ کروز رادارگریز

موشک «کوثر»، یک موشک کروز برد کوتاه، ضد کشتیهای سبک با سطح مقطع راداری (RADAR CROSS SECTION- RCS) پایین است؛ که میتواند با کشتیها و ناوچههای کلاس سبک درگیر شده و آنها را نابود سازد.

این موشک دارای یک سرجنگی الکترواپتیکی و یک رادار جستجوگر میلیمتری است؛ که این دو سیستم در مجموع، کنترل موشک را برعهده می گیرند.

همچنین «کوثر»، برای هدایت و کنترل به یک سامانه هدایت رادار فعال و در نوع کاملاً رادارگریز آن، به یک تلویزیون دید روبه رو مجهز است؛ که با اتکا به آن هدف خود را دنبال و مورد اصابت قرار میدهد.

اصلاح اتوماتیک مسیر شلیک و انتخاب اتوماتیک هدف بعدی، از تواناییهایی خاص این موشک است. علاوه بر این «کوثر» قادر است که بهطور خودکار نزدیکترین هدف را در صورت خارجشدن هدف اول از دسترس، انتخاب کرده و مورد اصابت قرار دهد.

این موشک ضد کشتی دارای برد بیشینه از ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر و طول ۲.۶ متر، وزن کلی ۱۰۰ کیلوگرم ، وزن سرجنگی 29 کیلوگرمی با سوخت جامد و سرعتی نزدیک به 0.8 سرعت صوت (ماخ) است؛ که توانایی ضد زرهشدن برای ورود به قسمتهای داخلیتر هدف و تأخیر در انفجار را نیز داراست.

موشکی با پیشرانه راکتی سوخت جامد

این موشک بهعنوان یک سلاح ضد کشتی با پیشرانه راکتی سوخت جامد، سبک و برد کوتاه در سه گونه مختلف ساخته شده؛ که در دو مؤلفه وزن و برد با هم تفاوتهای محسوسی دارند؛ ولی به جهت آن که وزن کمی دارند هر سه گونه این نوع موشک کروز دریایی با نصب روی قایقهای تندرو ازجمله «ذوالفقار» و سایر شناورهای تندرو، نقش مهمی در افزایش توان تهاجمی آنها ایفا کرده است. علاوه بر این تعدادی از جنگندههای نیروی هوایی ارتش در سالهای قبل و طی سالهای اخیر نیز بالگرد «شاهد285» و پهپاد تهاجمی «کرار» هم هر یک با دو فروند از این موشک مشاهده شدهاند.

مقابله با سیستمهای «جمینگ»

«کوثر» موشکی میانبرد، زمینپایه و ضد کشتی است؛ که با توجه به اظهارات مطرح شده توسط مسئولان ذیربط در خصوص این موشک، چون کوثر توانایی مقابله با سیستمهای «جمینگ» را دارد و از سامانه هدایت آشیانهیابی فرو سرخ بهره میبَرد، نمیتوان آن را از مسیر خود منحرف کرد.

اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهاى مسلح نیز در مورد این موشک اعلام کرد: «کوثر که نوعی موشک کروز و سلاحی هوشمند است، در سازمان صنایع هوافضا تولید شده است؛ این موشک میتواند در سه وضعیت ساحل به دریا، دریا به دریا و هوا به دریا اهداف خود را مورد اصابت قرار دهد و با اصابت آن به رزم ناوهاى کوچک و متوسط، این شناورها را غرق کند.»

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار