نگاهی به کتاب «شبیه خودش»؛

مدافع حرمی که به «شهید ابالفضلی» مشهور شد

شهید حامد جوانی در ابتدا جانباز شده و دست‌هایش قطع می‌شود به دلیل شباهتی که به حضرت عباس(ع) پیدا می‌کند به شهید ابالفضلی شهرت می‌یابد.
کد خبر: ۹۶۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶ - 19August 2016

مدافع حرمی که به «شهید ابالفضلی» مشهور شد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، موضوع مدافعان حرم و شهدایی که در کشور سوریه به شهادت میرسند یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد. شاید نتوان به طور خاص و مستقیم این شهدا را با شهدای جنگ تحمیلی مقایسه کرد و همه آنها را در عرض هم قرار داد؛ اما توجه مجزا به این امر لازم است.

موسسه فرهنگی و انتشارات روایت فتح پیش از این اقدام به تولید مجموعههایی با دستهبندیهای مشخص مثل: شهدای شیمیایی، شهدای نیروی هوایی و روایت همسران شهدا کرده بود که از این منظر میتوان آن را به عنوان یکی از موسسههای پیشرو و اثر گذار دانست.

در ابتدای سال 95 از مجموعه کتابهای مدافعان حرم؛ کتاب «شبیه خودش» منتشر شد. روایت داستانی مربوط به شهید حامد جوانی است.

حامد از پاسداران لشکر عاشورای استان آذربایجان شرقی بود که بعد از اعلام اعزام داوطلبانه به سوریه از همان لشکر به سوریه اعزام شد و به درجه رفیع شهادت رسید.

شهید حامد جوانی از ابتدای کودکی علاقه زیادی به حضرت ابالفضل العباس(ع) داشت؛ این شهید در ابتدا جانباز شده و دستهایش قطع میشود به دلیل شباهتی که به حضرت عباس(ع) پیدا میکند به شهید ابالفضلی شهرت پیدا میکند.

این کتاب به لحاظ ساختاری شروع نسبتا مثبتی دارد، از ولادت شهید و زندگی در سالهای اولیهاش روایتهای جالبی دارد. روایتهایی که در مسیر کتاب مانند تکههایی کنار هم چیده میشوند و در بخش انتهایی کتاب با هم به نتیجه میرسند و میتوان دلایل ابهامهای انتهایی را در مقدمههایی که نویسنده روایت کرده پیدا کرد. شاید بتوان گفت تکههای پازلی که کامل میشود. البته در کنار این موراد نکاتی وجود دارد که نمیتوان آنها را نادیده گرفت.

این کتاب با توجه به موضوعی که دارد برای مخاطب جذابیت خاصی دارد؛ اما این جذابیت در قلم و نوع روایتها مکملی ندارد. مخاطب احساس میکند با یک روایت مبتدی روبرو است. نویسنده در این کتاب گاهی تصمیم میگیرد همراه عناصر داستان برود و قصه زندگی را شرح دهد و گاهی میخواهد خاطرهوار زندگی شهید را به عنوان کسی که بخشی از زندگی شهید بوده دنبال کند.

گاهی در پیچ و تاب فضاسازی و استفاده از آرایههای زیبای ادبی گیر میکند، گاهی سعی در ساده نویسی و گذران موضوع دارد. برای نمونه بخشهایی از کتاب از قول پدر و مادر شهید روایت میشود و بخشی با همان ضمیر، نویسنده داستان را از یک همرزم روایت میکند. در بخشهای انتهایی داستان هم روایتهایی که مربوط به دیدار رهبری با خانواده شهید است طوری در متن گنجانده شده که مخاطب احساس میکند باید این نوشتهها از حیث مستند سازی اضافه شود.

کتاب «شبیه خودش» توسط حسین شرفخانلو تدوین و توسط انتشارات روایت فتح روانه بازار نشر شده است.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها