یادداشت/ عباس حاجی‌نجاری

تجلی کارآمدی انقلاب در عرصه قدرت دفاعی

اقتدار دفاعی و توان بازدارندگی ایران اسلامی یکی از عرصه‌های مهم در اثبات کارآمدی نظام دینی است که علاوه بر دوستان، دشمنان انقلاب اسلامی را نیز به تحیر واداشته است.
کد خبر: ۹۶۸۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ - 21August 2016

تجلی کارآمدی انقلاب در عرصه قدرت دفاعی

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، عباس حاجینجاری در یادداشتی نوشت: اقتدار دفاعی و توان بازدارندگی ایران اسلامی یکی از عرصههای مهم در اثبات کارآمدی نظام دینی است که علاوه بر دوستان، دشمنان انقلاب اسلامی را نیز به تحیر وا داشته است.

تردیدی در این نمیتوان داشت که یکی از دلایل اصلی تحمیل تحریمهای فلجکننده علیه ایران اسلامی تضعیف توانمندیهای مختلف کشور به ویژه در این عرصه است، عرصهای که تحمیل جنگ هشت ساله توسط رژیم بعثی حاکم بر عراق و ذیل حمایت بیش از 42 کشور که تمامی قدرتهای منطقهای و بینالمللی در میان آنها دیده میشدند، با هدف از بین بردن آن بود، اما هنر نظام اسلامی و به ویژه رهبری آن این بود که توانست این تهدیدات را به فرصتی برای اعتلا و تثبیت و افزایش اقتدار ایران تبدیل کند. در این زمینه توجه به دو نکته اساسی ضروری است:

اول اینکه در میان عرصههای مختلفی که طی سالهای پس از انقلاب اسلامی هدف تحریمهای دشمنان بوده، توان دفاعی و تجهیزاتی ایران اصلیترین هدف تحریمها بود، به ویژه در دوران دفاع مقدس که نابودسازی آن هدف اولیه دشمنان برای شکست و تسلط بر ایران اسلامی بود و به همین دلیل بود که کارخانجات تولید تسلیحات و بخشهای دفاعی یکی از مهمترین و اصلیترین نقاط هدف دشمنان بود و پس از جنگ نیز بهرغم اینکه در مقاطعی از تاریخ انقلاب برخی تحریمهای در عرصههای مختلف کاهش یافته بود، اما تحریمهای تجهیزاتی و سلاحهای پیشرفته نظامی کماکان ادامه یافته است.

دوم اینکه در مقایسه با دیگر عرصههای علمی و صنعتی طی 38 سال گذشته ایران در عرصه صنایع دفاعی بهرغم تداوم و گسترش تحریمها بیشترین پیشرفتها را داشته و در برخی از عرصهها نظیر موشکی و تولید پهباد توانسته به قدرت بلامنازع در منطقه تبدیل شود، به نوعی که حتی توان ایران در این عرصه در تلفیق با روحیه ایمان و عزم ملی مردم و نیروهای مسلح ایران سبب شده که حتی مفهوم بازدارندگی نیز در میان مفاهیم استراتژیک در جهان معاصر تغییر یابد.

یعنی بهرغم اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشتن سلاح اتمی، تنها ملاک داشتن توان بازدارندگی بود، انقلاب اسلامی ایران و تجربه دفاع مقدس و توان خودکفایی وزارت دفاع و  نیروهای مسلح سبب شد که این مفهوم تغییر یافته و ایران اسلامی صرفاً با اتکا به روحیه ملی، رهبری حکیم و مقتدر و تجهیزات متعارف نظامی به ویژه قدرت موشکی، بتواند به توان بازدارندگی برسد و هیچ قدرتی نتواند حتی تصور تهدید ایران را نیز از ذهنها بگذراند.  در زمینه چرایی و چیستی رسیدن ایران به این نقطه چند مؤلفه تأثیر اساسی داشته و دارد:

1- نظارت عالیه رهبری انقلاب: مجموعه توان دفاعی کشور به لحاظ فرماندهی و هدایت نیروهای مسلح و تصمیمات کلان در عرصه تجهیزات دفاعی، در حیطه اختیار و هدایت رهبر انقلاب است و به همین دلیل کمتر تحتالشعاع رفتوآمد دولتها و جریانهای سیاسی قرار گرفته است. اگرچه نگاه خاص برخی دولتها در بعضی از دورانها سبب شده آنچنان که باید حمایتهای لازم از نیروهای مسلح در تأمین بودجه و امکانات صورت نگرفته و چه بسا اگر این کاستیها نبود اکنون مسائل و مشکلات ما در منطقه کمتر بود، ولی در مجموع این ویژگی سبب شده که ایران بتواند حرف اول را هم در تحولات سیاسی و نظامی و امنیتی منطقه بزند و هم اقتدار خود را اعمال کند.

2- مدیریت جهادی حاکم در عرصه توانمندیهای دفاعی: عرصه نیروهای مسلح و قدرت دفاعی ایران را باید  عرصه اثبات و قابلیت مدیریت جهادی دانست، مدیریتی که با انگیزه حقوقهای نجومی در پی پست و مقام نیست.

برای کار و تلاش شب و روز نمیشناسد و مهمتر از همه با روحیات از خودگذشتگی و ایثار همچون عرصه دفاع مقدس تلاش میکند که برای آن مثالهای زیادی هم از میان فرماندهان نظامی میتوان زد و هم از میان صنعتگران نظامی، در مورد اخیر شاید تلاشهای شبانهروزی شهید تهرانیمقدم در به ثمر رساندن بخشی از توان موشکی ایران نمونه بارز آن است. اینکه مقام معظم رهبری در سالهای گذشته ضرورت تحقق مدیریت جهادی را به عنوان شعار سال برشمردند، تنها شعار نبود چراکه جلوههای عملی آن را نیروهای مسلح به تجربه دریافته بودند.

3- اعتماد به نیروهای مؤمن به انقلاب: روزی که نیروهای سپاه در سالهای اولیه جنگ و به دلیل تحریمها، ساخت اولین خمپارهاندازها را با لولههای «آب» آغاز کردند، کسی نمیتوانست تصور کند که آن ابتکار و آن مبتکران روزی قادر به تولید موشکهایی باشند که به تعبیر وزیر دفاع نه در قدرت، نه در برد و نه در دقت هیچ محدودیتی را نمیتوان برای آن قایل شد، به ویژه آنکه به دلیل حجم و انبوهسازی آن به دلیل اینکه بر توان بومی متکی است، هیچ عامل بازدارندهای حتی سپر موشکی نیز نمیتواند در مقابل آن مقاومت کند. تداوم این اعتماد سبب شده که اکنون در مراکز تولیدی این تجهیزات نیروهای جوان و مؤمن به انقلاب حرف اول را بزنند.

4- تحقق اقتصاد مقاومتی: شاید یکی از عرصههایی که میتوان برای اثبات و امکانپذیری «اقتصاد مقاومتی» مثال زد، عرصه تولید و تجهیزات دفاعی باشد، عرصهای که صفر تا صد آن متکی به توان داخلی است و اصل حاکم بر آن نیز «ما میتوانیم».

مثال بسیار زیبایی که مقام معظم رهبری چند ماه گذشته و با هدف فرهنگسازی و تشویق دولتمردان در این زمینه زدند و آن تبدیل موشکهای دوربرد به موشکهای نقطهزن دوربرد است که  نمونهای از تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است. اگرچه محدودیتهای اطلاعاتی و امنیتی سبب شده تا نتوانیم بسیاری از دستاوردها و نوآوریهای این عرصه را بازگو کنیم، اما به نظر میرسد دلیل اصلی که دشمنان نظام اسلامی فشارهای خود را در این عرصه متمرکز کردهاند این باشد که آنها بیشتر از برخی مسئولان داخلی به توان نیروهای جوان و مؤمن انقلابی مدیریت جهادی و امکانپذیری «اقتصاد مقاومتی» باور دارند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار