سالانه نیاز به چاپ ۱۰ میلیون قرآن داریم

رییس سازمان دارالقرآن‌الکریم با بیان اینکه سال گذشته ۲ میلیون قرآن چاپ و توزیع شد گفت: این رقم با توجه به وسعت و نیاز کشور بسیار ناچیز است، ما سالانه نیاز به چاپ ۱۰ میلیون قرآن داریم، باید نگاهمان به این مقوله فراملی باشد همان کاری که عربستان کرده است.
کد خبر: ۹۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴ - 22August 2016

سالانه نیاز به چاپ ۱۰ میلیون قرآن داریم

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مهدی قرهشیخلو، رییس سازمان دارالقرآنالکریم در نشست طرح «نور باران» که به منظور چاپ و نشر قرآن کریم عصر یکشنبه، ۳۱ مردادماه در شهرستان زرندیه برگزار شد گفت: توجه به وضعیت فرهنگی کشور به ما کمک میکند تا گامهای خود در راستای چاپ و توزیع قرآن در مناطق شهری و روستایی را با قدرت هرچه تمامتر دنبال کنیم.

اقتصاد بهانه برای بیتوجهی به فرهنگ نشود
وی تصریح کرد: امروز هم و غم دولت روی مباحث اقتصادی متمرکز شده است، واقعیت مطلب این است که در کنار حوزههای اقتصادی نباید از توسعه مباحث فرهنگی غافل باشیم.


قرهشیخلو اضافه کرد: امروز سر و صدای دشمن در حوزه اقتصادی کشور برای این است که تهاجم فرهنگی خود را با برنامهریزی دقیق پیش ببرد به عبارتی ما را سرگرم میکنند و از سوی دیگر بدون هیچ دردسری اهداف خود در حوزه فرهنگی را هدایت میکنند.


این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بسیاری از گرفتاریهای فرهنگی امروز ما، ریشه در برنامههای ۳۰ سال قبل دارد، اظهار کرد: شاید در سه دهه قبل برنامه درست برای مقابله و هدایت مباحث فرهنگی و قرآنی نداشتیم و امروز آن مباحث به بحران تبدیل شده است.


قرهشیخلو با بیان اینکه توجه کردن به مباحث اقتصادی و موفقیت در این حوزه مستلزم فعالیت در عرصه فرهنگی میباشد، تصریح کرد: اگر گام خود در زمینه فرهنگی را با قدرت برنداریم نمیتوانیم انتظار اصلاح مباحث اقتصادی را داشته باشیم.


وی با بیان اینکه نظام اقتصادی سالم و اسلامی در سایه فرهنگی سالم محقق خواهد شد، ابراز کرد: اگر زیرساختهای ما در حوزه فرهنگی قوی بود امروز شاهد اختلاسها و حقوقهای نجومی نبودیم، فیش حقوقی نجومی ریشه در کمبودهای فرهنگی دارد.


قرهشیخلو بر ضرورت محاسبات فرهنگی تاکید کرد و افزود: بدون شک تمام فعالیتهای فرهنگی ریشه در کلام وحیانی دارد باید برنامهها طوری هدایت شود که سینما، تئاتر و هنر مسیر خود را در این حوزه با قوت پیش برند، از نقش تأثیرگذار صنعت و اقتصاد در حوزه فرهنگ نباید غافل شد بخش عمده ورزش کشور توسط صنعت حمایت میشود اما صنایع از پشتیبانی بخش فرهنگی غافل ماندهاند و شاهد کمترین صنعت حضور در عرصه فرهنگ هستیم.


وی اظهار داشت: بانکها میتوانند در حوزههای مختلف ورود پیدا کنند اما شاهد حضور پررنگ بانکها در حوزه فرهنگ نیستیم، کارخانجات، بخشهای صنعتی و تجارتی باید بهتر در این زمینه وارد شوند، مسئولان در همه ردهها باید با قدرت در حوزه فرهنگی وارد شوند و مسئولیت این امر خطیر را بر عهده دیگری نیاندازند.


رییس سازمان دارالقرآنالکریم با بیان اینکه نیاز کشور در حوزه فرهنگ بالاست، اظهار کرد: خوشبختانه ما در کشور نیروهای خدوم متعهد و متخصص فراوان داریم که باید از آنان در ترویج فرهنگ قرآنی و اسلامی استفاده کنیم، سال گذشته بودجه کشور برای مباحث قرآنی ۲۰۰ میلیارد تومان بسته شد اما ریالی تخصیص پیدا نکرد، از ابتدای سال جاری تاکنون نیز هیچ مبلغی برای انجام امورات قرآنی تخصیص پیدا نکرده است.

خلا بودجه با تعامل قابل جبران است
قرهشیخلو با بیان اینکه همگی ما از کمبود بودجه و مشکلات دولت خبر داریم، ابراز کرد: تمام دستگاهها و مراکز با همدلی و تعامل میتوانند این خلا را جبران کنند و این طرز تفکر که «ما یک بخش صنعتی یا تجاری هستیم و فعالیت در حوزه فرهنگی به ما ربطی ندارد» را اصلاح کنند.


وی با اشاره به اینکه باید فاصله مردم با قرآن را کم و کمتر کرد اظهار کرد: امروز فاصله مردم با اهلبیت(ع) در برگزاری مراسم سوگواری کم شده است و ایام محرم شاهد این حضور پررنگ است، باید از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم تا از حضور پررنگ مردم و خیرین در برنامههای قرآنی نیز بهرهمند باشیم تغییر نگاه، ما را به اهداف نزدیک خواهد کرد.


قرهشیخلو با اشاره به اینکه مردم آمادگی فعالیت در برنامههای قرآنی را دارند فقط باید آگاهی و اطلاعرسانی درست صورت گیرد، افزود: حضور مستمر حوزه رسانه در بخشهای مختلف ما را به اجرایی شدن طرحها امیدوارتر میکند، چراکه تبلیغ درست طرحها ارتباط تنگاتنگ با حضور پرشور مردم دارد.

نگاه ما به چاپ قرآن باید فراملی باشد
وی در ادامه سخنان خود به راهاندازی طرح «نور باران» از سه سال قبل خبر داد و گفت: این طرح از سال ۹۳ استارت خورد و خوشبختانه از استقبال خوبی نیز برخوردار بود اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، یکی از نیازهای کشور چاپ و نشر قرآن و توزیع آن در مناطق مختلف است، سال گذشته مجوز چاپ ۲ میلیون جلد قرآن داده شد که برای کشور ما با این وسعت رقمی ناچیز است.


قرهشیخلو با بیان اینکه سالانه به چاپ ۱۰ میلیون قرآن در کشور نیاز داریم، تصریح کرد: با توجه به گستره ایران و وجود مناطق گوناگون هرچه از مراکز استانها فاصله میگیریم شدت نیاز به این مصحف شریف بیشتر میشود، نگاه ما برای چاپ قرآن باید نگاه ملی و فراملی باشد همان کاری که عربستان کرده باید در دستور کار ما نیز قرار گیرد امروز قرآن چاپ عربستان حتی در کشورهای آفریقایی نیز دیده میشود باید کاری کنیم تا قرآن با نظارت ایران در جهان گسترش داشته باشد.


رییس سازمان دارالقرآنالکریم کشور در پایان ماه محرم را فرصت خوبی برای تبلیغ و مساعدت برای چاپ قرآن دانست و ابراز کرد: باید تبلیغات در این حوزه قدرت داشته باشد تا از خروجی مناسب برخوردار باشیم.

منبع:ایکنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار