امیرعبداللهیان در مصاحبه با رسانه روسی:

آمریکایی‌ها پشت کودتای ترکیه بودند

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از «امیرعبداللهیان»، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین الملل نوشت: در ماجرای کودتای ناموفق ترکیه باید بگویم شخصا معتقدم آمریکایی‌ها به نوعی پشت این کودتا قرار داشتند.
کد خبر: ۹۷۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶ - 22August 2016

آمریکایی‌ها پشت کودتای ترکیه بودند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، اسپوتنیک روز دوشنبه نوشت: مواضع راهبردی ترکیه گرچه در پنج ساله گذشته و با آغاز ناآرامی ها در سوریه هزینه های جبران ناپذیر بسیاری هم برای خود و هم برای کل خاورمیانه داشت، اما در نهایت با مجموعه ای از رویدادهای غیر قابل پیش بینی به آرامی تغییر کرد.

این رسانه افزوده است: مدت ها بود روسیه منتظر عذرخواهی ترکیه به دلیل انهدام جنگنده روسی بر فراز خاک سوریه بود که حاصل شد و اقدام رجب طیب اردوغان به روشنی حاکی از تغییر روابط مسکو و آنکارا پس از تنش میان دو کشور بود که اکنون در مسیر اجرایی شدن قرار دارد.

اسپوتنیک نوشت: روسیه و ایران همان لحظه های نخست و پیش از روشن شدن نتایج کودتا، آن را محکوم کردند، ولی چند کشور در خلیج فارس با حمایت سرویس اطلاعاتی آمریکا منتظر سرنوشت آن بودند و از اعلام مواضع شفاف اجتناب کردند که پیام روشنی برای آنکارا بود و چشمان اردوغان و حزب حاکم را به روی خطرات داخلی باز کرد تا بداند وحدت سیاسی و ارضی ترکیه به دلیل پافشاری بر برخی مواضع اشتباه در قبال سوریه در آستانه تهدید قرار دارد.

امیر عبداللهیان در باره اینکه تغییر مواضع آنکارا پس از کودتا تا چه اندازه حقیقی، عملیاتی و قابل اجرا می باشد در مصاحبه با سمیه پسندیده خبرنگار اسپوتنیک گفت: رابطه ایران و ترکیه راهبردی است. در پنج سال گذشته که بحران سوریه را پیش رو داشتیم و حتی پیش از آن تلاش کردیم اختلاف نظرها در این زمینه بر روابط راهبردی تهران و آنکارا تاثیر نگذارد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر، در این سال ها یکی از هنرمندی های دیپلماسی ایران و روسیه در عرصه سیاست خارجی این بود که هیچ کدام از طرفین اقدامی را که منجر به تخریب روابط راهبردی متاثر از اختلاف دیدگاه در مورد سوریه باشد، انجام ندادند.

امیر عبداللهیان گفت: همچنین گفت وگوهایی صریح، روشن و در عین حال دوستانه ای را با مقام های ترکیه ای در سطح سیاسی و دیپلماتیک و چه امنیتی داشتیم و تمامی تلاش ما این بود که بتوانیم راهکاری برای ایفای نقش سازنده آنکارا در سوریه پیدا کنیم.

«حدود دو سال پیش گفت وگوهای بسیار جدی را با وزارت امورخارجه ترکیه آغاز کردیم و همراه فریدون سینرلی اوغلو قائم مقام کنونی وزارت امورخارجه این کشور موفق به مذاکره روی یک متن 10 بندی شدیم که مشخص شد در 9 محور دارای موضع مشترک هستیم و فقط در باره آینده سیاسی بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه اختلاف داریم و در پی آن بودیم تا گفت وگوهای بیشتری را در این مورد داشته باشیم».

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در مورد وقایع اخیر ترکیه نیز اظهار کرد: باید بگویم بر این باورم که آمریکایی ها به نوعی پشت کودتا قرار داشتند و پذیرفتنی نیست از پایگاه اینجرلیک که جنگنده های آمریکایی در آنجا قرار دارند، شب کودتا پرواز انجام شود و آنان از اقدام های در حال وقوع بی خبر باشند.

«به همین دلیل و دلایل متعدد دیگر، دستگاه دیپلماسی ایران زود وارد کار شد و از رئیس جمهوری قانونی ترکیه حمایت کرد. به عنوان یک نکته مهم باید اشاره کنم، همان گونه که جمهوری اسلامی از بشار اسد به عنوان رئیس جمهور قانونی سوریه که با رای مردم در حال اداره این کشور است حمایت کرد با همین اصول از اردوغان در مقابل کودتاچی ها پشتیبانی کردیم».

«این امر یکی از مباحث روشن سیاست خارجی و منطقه ای جمهوری اسلامی است و در شرایطی که برخی کشورها در منطقه تاحدودی به دست داشتن در کودتا یا آگاهی از آن متهم بودند و اخبار متعددی از دخالت آمریکا در بخشی امنیتی از کودتا حکایت می کرد، ایران از رئیس جمهور قانونی ترکیه حمایت کرد».

«طبیعی است در جریان آنچه به عنوان کودتا در ترکیه گذشت و با توجه به رفتاری که آمریکا پشت پرده این واقعه نمایش داده، اکنون اردوغان و دوستان ما در هیات حاکمه ترکیه هستند که نسبت به بازتعریف سیاست های خود در منطقه از جمله نسبت به آینده سیاسی سوریه رویکرد جدیدی را اتخاذ می کنند».

امیر عبداللهیان در پایان گفت: البته فکر می کنم با وجود سفر اردوغان به مسکو و گفت وگوهای وزیران خارجه در آنکارا، استانبول و اخیرا در تهران برای اینکه شاهد تغییر رویکرد آنکارا در قبال سوریه باشیم، احتمالا هنوز راه طولانی پیش رو داریم. اما خوشبینم که مجموعه تحولات می تواند به نفع صلح و ثبات و امنیت منطقه باشد و ترکیه به عنوان یک کشور مهم با رویکرد جدید می تواند در مسیر مبارزه با تروریسم و تثبیت وضعیت امنیتی و سیاسی سوریه سازنده و کمک کننده باشد.

منبع: ایرنا
 

نظر شما
پربیننده ها