روایت سرلشکر صفوی از جنگ در سوریه؛

ایران و حزب الله لبنان؛ حامیان سیاسی و بین‌المللی سوریه/ شکست نظامی تروریست‌ها

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: ایران و حزب‌الله لبنان از حامیان سیاسی و بین المللی سوریه و حامی برگشت ثبات و آرامش و امنیت به مردم سوریه هستند.
کد خبر: ۹۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸ - 22August 2013

ایران و حزب الله لبنان؛ حامیان سیاسی و بین‌المللی سوریه/ شکست نظامی تروریست‌ها

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، در گردهمایی دانشجویان بسیجی دانشگاهههای استان کرمان که با عنوان طرح ولایت استانی سپاه ثارالله کرمان، در محل استان قم برگزار شد به تحلیل شرایط سیاسی منطقه و سوریه پرداخت و گفت: سوریه یکی از کشورهای مهم عربی بود که وقتی انقلاب شکوهمند اسلامی ملت بزرگ ایران به پیروزی رسید به حضرت امام(ره) تبریک گفت و در هشت سال دفاع مقدس از نظر سیاسی از ایران حمایت کرد و بعد از حافظ اسد، بشار اسد هم از ایران و حزبالله لبنان حمایت کرد. سوریه محور مقابله بر علیه صهیونیستها است.

اعراب و ترکیه به نیابت از امریکا و اسراییل در سوریه میجنگند
 
وی در تشریح اقدامات برخی کشورها و اعزام نیروی مزدور و تروریست در سوریه گفت: جنگ سوریه، در حقیقت جنگ نیابتی آمریکا و رژیم صهیونیستی توسط کشورهای عربی و ترکیه میباشد و حمله نظامی اسرائیل ماهیت واقعی این جنگ نیابتی را بیش از پیش آشکارتر ساخت.
 
 اعزام 40 هزار مزدور از مرز لبنان، اردن و ترکیه
 
صفوی افزود: برخی از کشورهای عربی و حتی اروپایی این مزدورها را جذب کردهاند. حقوق، آموزش، سلاح و تجهیزات خوبی هم به آنها میدهند که تامین کننده آن، این کشورهای عربی هستند. این کشورها حدود 40 هزار نیروی مزدور را از طریق سه مرز لبنان، اردن و ترکیه به داخل سوریه فرستادند. نیروهایی که القاعده توسط قطر و عربستان در جنگ افغانستان آموزش داده بودند.
 
جلوگیری حزب الله از اعزام تروریستها
 
وی ادامه داد: آنها می خواستند سوریه را به هم بریزند، بعد دولت نوری مالکی در عراق را به هم بریزند. بشار اسد و ارتش سوریه سه سال است که با آنها میجنگد و هم اکنون تروریستها تقریبا از نظر نظامی شکست خورده و اکثر مناطق را از دست دادهاند. مزدورها را به طرابلس لبنان میآوردند و از منطقه سنینشین به سوریه میبردند. این منطقه را حزبالله لبنان بست و نیروهای نظامیاش را هم وارد عمل کرد چون آنها با موشک لبنان را زدند. عقبه اردن هم بسته شده و فقط عقبه ترکیه باز است.
 
تشکیل نیروهای مردمی سوریه با 50هزار عضو
 
صفوی با اشاره به  تشکیل نیروهای مردمی در حفظ امنیت شهرها و استانهای سوریه، گفت: هم اکنون بیش از 50 هزار نیروی مردمی در قالب تشکلهای مردمی محله، شهر و استان در سوریه تشکیل شده که این نیروهای مردمی به کمک ارتش سوریه آمدهاند. جبهه النصره وابسته به القاعده و اخوانیها 10 هزار نفر از نیروهای ارتش سوریه را کشتند و تا الان حدود 100 هزار نفر از مردم سوریه کشته شدند، حدود سه میلیون نفر از علویان آواره شدند و علاوه بر مهاجرت به دمشق به ترکیه، اردن، اروپا و عراق مهاجرت کردند.
 
تروریستها شکست خوردند
 
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تاکید کرد: هم اکنون نیروهای مزدور و تروریست در سوریه از نظر نظامی شکستهای سخت خوردهاند و تلفات و اسارتهای سنگینی دادهاند و تنها ژنو 2 و بحثهای آن باقی مانده است. در یک طرف آمریکا و اسراییل و در اروپا، فرانسه و انگلیس و برخی کشورهای عربی و ترکیه از مخالفان حمایت میکردند. ترکیه نیز بخاطر بحثهای داخلی متوجه اشتباه استراتژیک خود گردیده و کنار کشیده است و عربستان مشغول پروژه مصر شده است. درمقابل این جبهه روسیه و چین و ایران از نظر سیاسی و بین المللی به سوریه کمک کردند و البته ایران و حزبالله لبنان از حامیان سیاسی و بین الملل سوریه و حامی برگشت ثبات و آرامش و امنیت به مردم سوریه میباشند.
 
 نقش روسیه و چین در جبهه سیاسی ژنو 2
 
صفوی با اشاره به شکست سیاسی آمریکا در مساله سوریه، اظهار داشت: دولت بشار اسد و ارتش مقاوم سوریه بعد از سه سال جنگ داخلی، هم اکنون از نظر نظامی و امنیتی کاملا بر تروریستها غلبه پیدا کرده و اکثر مناطق را از آنها باز پس گرفته و مردم نیز از تروریستها حمایت نکردند و حتی اخوانیها به خاطر شدت خشونت و وحشیگری نیروهای القاعده، از جمله بریدن سر یک هزار نفر از مردم، از آنها جدا شدند.
 
فقط موضوع جبهه سیاسی در ژنو 2 مانده است که به کمک روسیه و چین تکلیف خودشان را با تروریستها  مشخص کنند. در صحنه نبرد سیاسی و نظامی سوریه، ایران، سوریه و روسیه و چین برنده و آمریکا و اسرائیل بازنده این صحنه شدهاند. آنها فکر میکردند که یکساله میتوانند بشار اسد را ساقط کنند، هم اکنون سه سال گذشته است و نتوانستند به هدف خود برسند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح  اهمیت موقعیت ژئوپلتیکی ایران و تاثیر آن در افزایش یا کاهش قدرت ملی ایران پرداخت و گفت: کشورها هرچه کوچکتر و کمجمعیتتر باشند در مقابل تهدیدات نظامی خارجی زودتر ساقط میشوند و هرچه وسیعتر، پرجمعیتتر، با جمعیت باهوش، با استعداد و شجاع باشند و  رهبران خردمندی داشته باشند، قدرت بیشتری دارند.
 
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا افزود: ایران از نظر موقعیت ژئوپلیتیکی محل ارتباط سه قاره اروپا به آسیا و آفریقا به آسیا و محور ارتباط شمال به جنوب و شرق به غرب است و هرنوع واقعه سیاسی، نظامی، فرهنگی و ... که در این سه قاره رخ دهد در ایران و امنیت داخلی آن تاثیر گذار است. فلات ایران یک واحد جغرافیایی ویژه در سرزمین ایران است که شمال را به جنوب و شرق را به غرب متصل میکند. اگر راه آهن ایران به بصره متصل شود کشورهای آسیای مرکزی به دریای آزاد متصل میشوند و محصولات آسیای مرکزی با راه آهن به کناره مدیترانه میرسد.
 
صفوی با اشاره به جنگ جهانی اول و دوم و اثرات آن بر کشور ایران تصریح کرد: به خاطر همین اهمیت، در جنگ جهانی دوم ایران اشغال نظامی شد در حالیکه مداخلهای در این جنگ نداشت. ایران از شمال توسط روسها و از جنوب توسط نیروهای انگلیسی، به خاطر موقعیت ژئوپلتیکی خاص کشورمان، اشغال شد و در پایان جنگ  جهانی دوم به ایران لقب پل پیروزی دادند، درحالیکه ارتش ایران در آن زمان حتی یک روز هم در مقابل قوای بیگانه مقاومت نکرد.
 
نقش جمهوری اسلامی ایران در پیدایش تشکلهای منطقهای
 
وی اضافه کرد: ایران با موقعیت مرکزی که نسبت به کشورهای همسایه دارد، با یک نسبت ژئوپلتیکی بالاتر میتواند در همه حوزههای ژئوپلتیکی اطرافش در پیدایش تشکلهای منطقهای، پیمانهای اقتصادی، سیاسی و نظامی وارد شود و باعث کاهش یا افزایش وزن انها شود.
 
نیروی دریایی ایران، نیروی  قدرتمند در خلیج فارس و دریای عمان
 
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در تبیین مولفههای قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران، گفت: درصد عمدهای از تجارت ایران از راه آبها صورت میگیرد. ما نیروی دریایی قدرتمند در خلیج فارس و دریای عمان داریم. موقعیت جغرافیایی ایران در خلیج فارس و دریای خزر و گستره سواحل ایران از منابع قدرت ملی کشورمان است.
 
ایران حاکمیتی با ثبات و قدرتمند در سطح منطقه است
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران حاکمیتی با ثبات و قدرتمند در سطح منطقه است. ایران 75 میلیون جمعیت دارد و از نظام سیاسی و رهبر انقلابی قدرتمند برخوردار است، این درحالی است که عمر کشورهای حاشیه خلیج فارس 100 سال نمیشود. برخی از کشورهای خلیج فارس را ما جغرافیدانان سیاسی دولتهای بیریشه مینامیم که هنوز ملت-دولت نشدهاند.
 
حوزه نفوذ فرهنگی و ایدئولژیک ایران به کشورهای بسیاری سرایت کرده است
 
صفوی در ادامه گفت: حوزه نفوذ فرهنگی و ایدئولوژیک ایران به کشورهای مجاور مثل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان و حتی جهان اسلام سرایت کرده است.
 
وی با اشاره به ترکیب سنی جمعیت کشورمان اظهار داشت: جمعیت کشورمان که 51 درصد آن زیر سی سال است مثل یک شمشیر دولبه است. باید برای این جمعیت جوان برنامهریزی کرده و اشتغال ایجاد کنیم تا بتوانند ازدواج کنند و مسکن، علم و بهداشت داشته باشند، این باعث افزایش قدرت ملی ما میشود و در صورت عدم برنامهریزی برای این جمعیت، مشکلات بسیاری گریبانگیر جامعه خواهد شد.
 
وی افزود: در صورت عدم رسیدگی به مسایل فرهنگی و فکری جوانان، خواستگاه آنها با خواستگاه فکری و آرمانی انقلاب متفاوت خواهد شد.
 
صفوی در تشریح عوامل کاهش قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: وقتی که نظامهای ناپایدار در افغانستان، پاکستان و عراق به وجود میآیند و این حکومتها نمیتوانند مزرهایشان را کنترل کنند، سر ریز مواد مخدر، ناآرامیها، جنگهای پیرامونی و جمعیت این کشورها وارد ایران میشود.
 
تک محصولی در اقتصاد بین المللی از ضعفهای کشور است
 
وی وابستگی به مواد اولیه مانند غذا، مواد اولیه کارخانجات و تکنولوژی راجزء ضعفهای کشور دانست و در خصوص اقتصاد تک محصولی، اظهار داشت: تک محصولی در اقتصاد بینالمللی از ضعفهای ماست. ما با فروش نقت کشورمان را اداره میکنیم و اگر روزی نتوانیم نفت بفروشیم، مشکل خواهیم داشت.
 
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در پایان اظهار داشت: امیدواریم که دولت جدید بتواند در راستای برنامه چشم انداز پنج ساله پنجم و 20 ساله حرکت کند تا این مشکلات بر طرف شود.
نظر شما
پربیننده ها