جشن پیوند هنر انقلابی ایران برگزار شد

جشن پیوند هنر انقلابی ایران و امریکای لاتین و پاسداشت «میگل لیتین»، فیلمساز مطرح ضد کودتای شیلیایی و میهمان ویژه سومین دوره بخش بین‌الملل جشنواره مردمی فیلم عمار روز گذشته، نهم شهریور برگزار شد.
کد خبر: ۹۸۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳ - 31August 2016

جشن پیوند هنر انقلابی ایران برگزار شد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،  جشن پیوند هنر انقلابی ایران و امریکای لاتین و پاسداشت «میگل لیتین»، فیلمساز مطرح ضد کودتای شیلیایی و میهمان ویژه سومین دوره بخش بینالملل جشنواره مردمی فیلم عمار روز گذشته، نهم شهریورماه با قرائت قرآن توسط علی زکریایی، خواننده طنزپرداز عرصه موسیقی کشور در تالار ابن سینا دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد. پس از پایان قرائت قرآن و پخش کلیپی درباره اکران فیلمهای ضدکودتا در بخش بینالملل جشنواره عمار، با دعوت علی زکریایی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، نادر طالبزاده، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار برای سخنرانی روی سن حاضر شد.

امروز وقت صدور انقلاب با جرئت و جسارت است

نادر طالبزاده، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی با ابراز خرسندی از جدا شدن بخش بینالمللی عمار از بخش اصلی، گفت: خیلی خوشحالم که عمار وارد این حیطه شده است.

وی با بیان اینکه ما حرف بسیار داریم، اما بیان آن را به صورت کامل نداریم، افزود: از روز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جهانی شدن انقلاب اسلامی شروع شد؛ چراکه به یاد دارم آن زمان و حتی قبل از انقلاب چه تاثیراتی بر جهان گذاشت.

طالبزاده با ابراز خرسندی از حضور میگل لیتین در تهران به آثار وی اشاره کرد و گفت: کلکسیون آثار لیتین شاهد آگاهی و تعهد ایشان به مبارزه است و هر چند به زبان اسپانیایی تسلط نداشتم، اما فیلمهای او شاعرانگی و زیبایی خاصی داشت.

وی شکلگیری کلکسیون فیلمسازان بینالملل عمار را ضروری دانست و افزود: این اتفاق مهمی است که عکسالعمل خوبی نیز خواهد داشت.

طالبزاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما درگیر چالشها و توطئهسازیهای ایجاد شده توسط دشمنان علیه انقلاب هستیم، اما نسل جوان و جدید انقلاب اسلامی نسل خوبی هستند و امروز وقت صدور انقلاب با جرئت و جسارت است و این در حالی است که ارگانهای دولتی عقب هستند.

وی با بیان اینکه لیتین اولین مهمان و شخصیت جهانی است که به جشنواره عمار آمده تاکید کرد: این آخرین چهره بینالمللی نیست که به تهران میآید و در آینده شاهد حضور دیگر چهرهها خواهیم بود.

جشنواره عمار، گمشدههای انقلاب را معرفی میکند

پس از سخنان دبیر جشنواره عمار، عزتالله مطهری (شاهی) از مبارزان دوران حکومت پهلوی و دوستان شهید رجایی در سخنانی با تشکر از زحمات مسئولان جشنواره عمار گفت: دستاندرکاران عمار زحمات و دشواریهای زیادی را متحمل میشوند و در آینده هم این زحمات را باید تحمل کنند؛ چرا که همیشه عده اندکی هستند که در دریای تلاطم اتفاقات زیادی که در دنیا رخ میدهد، مسئولیت سنگین به نمایش گذاشتن آنها را برعهده میگیرند، گرچه خیلی از افراد به این سمت و این طور مسائل نمیآیند.

مطهری افزود: جشنواره عمار، معنویت و گمشدههای انقلاب را به دیگران معرفی میکنند و من برای دستاندرکاران آن، آرزوی موفقیت دارم.

وی اظهار کرد: شهید رجایی از فرزندان انقلاب است که از کودکی و در دوران تحصیل در دبیرستان و دانشگاه، زحمتکش بود و برای تامین هزینههای خود کارگری و دستفروشی میکرد و در ادامه هم با حقوق کم معلمی به تربیت فرزندان انقلاب مشغول شد.
منافقین از شهید رجایی نفرت داشتند

مطهری ادامه داد: شهید رجایی از سالهای ۱۳۴۲-۴۳ و اتفاقاتی مثل ۱۵ خرداد در مبارزات حضور داشت، اما به خاطر اینکه خط مبارزات چندان مشخص نبود در اوایل به سمت نهضت ملی و جبهه ملی تمایل پیدا کرد، اما در ادامه این مسائل را کنار گذاشت و خود را مقلد امام میدانست.

وی بیان کرد: رجایی به غیر از تدریس در آموزش و پرورش در یک مدرسه مذهبی دخترانه نیز عضو هیئت امنا بود و در همین مدرسه با خانمی آشنا شد که اعلامیههای مجاهدین خلق را پخش میکرد و به همین دلیل به سمت مجاهدین خلق تمایل پیدا میکند.

مطهری تصریح کرد: این خانم بعدها دستگیر شد، اما با وجود شکنجههای زیادی که کشید چیزی درباره شهید رجایی نگفت، اما در دستگیریهای بعدی که از مجاهدین خلق توسط ساواک صورت گرفت یکی از افراد بر اثر شکنجهها، شهید رجایی را به ساواک معرفی کرد و به همین دلیل شهید رجایی دستگیر و تا سال ۵۷ زندانی شد.

وی ادامه داد: شهید رجایی بعد از پیروزی انقلاب و آزادی از زندان، کاملاً در راه امام و انقلاب قرار گرفت و در همین راستا مدتی وزیر آموزش و پرورش بودند، سپس با وجود مخالفتهای بنی صدر با حمایت مجلس و افرادی چون شهید بهشتی و آیتالله خامنهای، نخست وزیر کشور شد و بعد از آن هم مدت کوتاهی رئیس جمهور شدند.

مطهری بیان کرد: منافقین به خاطر نفرتی که از شهید رجایی داشتند با بمبگذاری در دفتر نخست وزیری، او و شهید باهنر نخست وزیر و دیگر اعضای دولت وقت را به شهادت رساندند.

وی در پایان سخنانش گفت: اگر شهید رجایی امروز زنده بودند، خیلی از مسائلی را که امروز داریم، نداشتیم؛ چرا که او هر پستی را برعهده میگرفت به خوبی انجام میداد.

طنینانداز شدن «یار دبستانی من» با صدای جمشید جم

پس از  پایان سخنان عزتالله مطهری، جمشید جم از خوانندگان باسابقه عرصه موسیقی کشور، برای اجرای ترانه معروف «یار دبستانی من» به روی سن حاضر شد. ترانه «یار دبستانی من»، به عنوان یکی از معروفترین سرودهای ضداستکباری در سالهای پیروزی انقلاب اسلامی سرود شده است.

جمشید جم پیش از اجرای سرود «یار دبستانی» در سخنانی با بیان اینکه من از جوانانی هستم که در سال ۵۷ پایم تیر خورد، گفت: از لحاظ موسیقی و هنر این تنها آمریکای لاتین نیست که فعال بوده، بلکه در ایران اتفاقات زیادی افتاده است.

وی با اشاره به تاریخ باستانی موسیقی ایران، افزود: اولین ارکسترال هزاران سال پیش توسط ایرانیها ساخته شده و تحقیقات من نشان از ۱۰ هزار سال تاریخ موسیقی ایران میدهد که البته استکبار و امپریالیسم نخواسته که این نقاط طلایی دیده شود.

تقدیر از فیلمسازان سینمای استقلال ایران توسط فیلمساز ضد کودتای شیلی

بعد از اجرای زنده ترانه «یار دبستانی من»، در ادامه مراسم جشن پیوند هنر انقلابی ایران و امریکای لاتین، با حضور مادر شهید مهدی رجببیگی، میگل لیتین، فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی و نادر طالبزاده، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار با اهدای کاشی حرم مطهر امام رضا علیهالسلام و فانوس جشنواره عمار از مسعود جعفری جوزانی به خاطر ساخت فیلم «شیر سنگی»، حسین زندباف به خاطر ساخت فیلم «دست شیطان» و بهروز افخمی به خاطر ساخت فیلم «روز شیطان» تقدیر شد.

مسعود جعفری جوزانی پس از تقدیر در این مراسم با بیان اینکه در طول زمان آنچه که گمشده عدالت است، گفت: عدالت امام علی(ع) موضوعی است که امروز نمیبینیم. برخی افراد را به دلیل هیچ اذیت میکنند، اما مجرمان کسانی هستند که دستشان در بیتالمال است که هر روز خبری از آن میشنویم و امیدوارم این خواب باشد؛ ما دلمان میخواهد آن عدل را ببینیم.

بهروز افخمی نیز در سخن کوتاهی گفت: حالا که هر ۲۰ سال یک فیلم درباره بمب اتم و مسائل هستهای میسازم امیدوارم ۲۰ سال دیگر اوضاع بهتر باشد و بتوانم فیلم دیگری در این زمینه بسازم.

حسین زندباف نیز با بیان اینکه از حضور در این مراسم خیلی خوشحال است به ویژه که پس از ۳۰ سال و اندی از فیلمش تقدیر شده، گفت: یاد نادر ابراهیمیها بخیر، تقدیر از این فیلم تقدیر از نادر ابراهیمیهایی است که ادامه دارند.

مادر شهید رجببیگی نیز در سخن کوتاهی ضمن تشکر از جشنواره عمار که به یاد شهدا و جانبازان است، گفت: از شما میخواهم که فیلمهای خوبی بسازید که به درد آیندگان بخورد و جوانان را رشد دهد.

انقلابیهای هنر ایران و امریکای لاتین، همپیمان شدند

بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم، میگل لیتین به همراه نادر طالبزاده، بهروز افخمی، مسعود جعفری جوزانی، حسین زندباف و عزتالله مطهری میثاقنامهای را با عنوان پیوند هنر انقلابی ایران و امریکای لاتین امضا کردند.

در این میثاق نامه آمده است:

«چهل و سه سال پیش در چنین روزهایی دولت آمریکا آماده میشد تا دولت مردمی سالوادور را سرنگون کند، سیوپنج سال پیش در چنین روزهایی رییس جمهور محبوب ایران به دست گروهی که تا امروز تحت حمایت آمریکاست ترور شد. آمریکا، کودتا، ترور واژههای آشنایی برای ملتهای آمریکای لاتین و خاورمیانه است، ملتهایی که برای آزادی از یوغ استعمار رنجهای جانفرسا و فداکاریهای شگرفی را تجربه کردهاند، گاه پیروز شدهاند و گاه تلخکام و ناامید غلبه ستمگران و مستکبران را به تماشا نشستهاند. هنر چه میتواند بکند در این میانه؟

هنر مبارزه در تمام این سالها در کنار ملتها مشعل ایمان و امید و مقاومت را روشن نگه داشته است و هنرمند انقلابی در هر کجای جهان پای آرمانها ایستاده و حتی جان خود را فدا کرده است، از ویکتور خارا و نرودا در شیلی تا رجببیگی و مرتضی آوینی در ایران خط سرخی را بین هنر سازش و بیدردی با هنر مردمی و متعهد رسم کردهاند. امروز و چند دهه پس از قهقهه مستانه یانکیها در شیلی خوشوقتیم که در ایرانِ بزرگ، این دژ تسخیر ناپذیرِ مبارزه با شیطان بزرگمردی را گرامی میداریم که حنجره خونی ستمدیدگان و نغمه دلگرم کننده و شورآفرین آرمانگرایان است.

بزرگداشت میگل لیتین در ایران اگرچه خیلی دیر، اما بسیار خوشهنگام است، نوید عهدی تازه در دو سوی اقیانوس برای پیوندهایی محکم در ادامه راه است.

هنرمندان هر دو سو به بهانه این بزرگداشت عزم جزم کردهاند که فاصلهها را درنوردند و بیگانگیها را به آشنایی و دورافتادگیها را به صمیمیت و همدلی بدل سازند.

در ادامه بعد از پایان تقدیر از فیلمسازان سینمای استقلال کشور، علیرضا قزوه از شاعران انقلابی کشور، شعر «وال استریت و سپاه قدس» را خواند.

بعد از پایان شعرخوانی علیرضا قزوه، بهروز افخمی برای سخنرانی درباره میگل لیتین، فیلمساز شیلیایی به روی سن حاضر شد.

بهروز افخمی با بیان اینکه از ۱۸ سالگی و از جشنواره بینالمللی تهران در قبل از انقلاب با لیتین آشنا شدم، گفت: این روزها بعد از ۴۰ سال او را بالاخره دیدم و در دیدارهایم دریافتم که او هنوز جوان است و شوق و ذوق دارد تا با سبک انقلابی همچنان فیلم بسازد.

وی با بیان اینکه لیتین یادگار شورش جوانان در سینما علیه هالیوود است، افزود: او نماینده کسانی است که علیه هالیوود سنگ شده و خسته کننده با دوربینهای روی دست و ارزان و متفاوت علیه هالیوود فیلم ساختند.

افخمی با اشاره به دیدارهایش با لیتین و حضور یک مترجم خستگیناپذیر در این سفر با او با اشاره به داستانی از همکاری او با یک بازیگر ستاره هالیوودی و سر جا نشاندن او تاکید کرد: تجربیات این افراد را باید یاد بگیریم و امیدوارم با هم فیلم بسازیم؛ من تهیه کننده فیلم او «مسافر چهار فصل» باشم که سالهاست میخواهد، بسازد.

پس از پایان سخنان افخمی، با حضور عزتالله مطهری، ابوالقاسم طالبی، بهروز افخمی، نادر طالبزاده و مسعود جعفری جوزانی از میگل لیتین و همسرش که به عنوان دستیار و مدیر تولید در کارهایش همراه او بوده است با اهدای تندیس جشنواره عمار و چفیه به عنوان نماد ایستادگی تقدیر شد.
حضور در ایران، تجربهای فراموش نشدنی

میگل لیتین، بعد از دریافت هدایای خود سخنان خود را با عبارت «سلام علیکم» شروع کرد و گفت: سالهای زیادی صبر کردم تا بالاخره افتخار حضور در ایران را پیدا کردم و حرفهایی که اینجا میزنم، با تمام قلبم است.

وی ادامه داد: درباره ایران خیلی از چیزها را خواندم و دیدم، درباره انقلاب اسلامی ایران هم مطالعاتی داشتم و درباره شیوههایی که برای پیروزی انقلاب، مبارزان انجام دادند، آگاهی پیدا کردم.

این فیلمساز شیلیایی افزود: سینمای ایران، بدون شک، یک سینمای خارقالعاده است، ولی این امکان را نداشته است تا امروز به آن صورت که شایسته است، در جهان دیده شود.

وی بیان کرد: من زیاد فرصت این را نداشتم که مردم ایران را در شهرها، خیابانها و ... ببینم، ولی حضور کوتاهم در ایران یک تجربه عالی و فراموش نشدنی برای من و همسرم بود و ما نگاههای مهربان مردم ایران را هرگز فراموش نمیکنیم.

کارگردان فیلم «آلنده در پیچوخمها» خاطرنشان کرد: من خلاقیتهای جوانان انقلابی ایران را که سعی میکنند فیلمهای انقلابی بسازند فراموش نمیکنم.

لیتین بیان کرد: ایران، یک فرهنگ غنی و قدیمی دارد و من فراموش نمیکنم که درباره ایران، بیشتر مطالعه کنم و چیزهای دیگری نیز بدانم.

وظیفه فیلمسازان ایجاد پلی برای اتحاد فرهنگ دو کشور است

وی خطاب به حاضران گفت: این موضوع اتفاقی نیست که ما اینجا جمع شدهایم، در کشوری که رئیس جمهور بزرگ، شهید رجایی را ترور کردند.

این فیلمساز شیلیایی افزود: رئیس جمهور سابق ایران و رئیس جمهور سابق شیلی، سالوادور آلنده هر دو شهید هستند و میتوانند الگویی برای جوانان دو کشور باشند.

لیتین بیان کرد: این دو شخصیت برزگ میتوانند باعث شوند دو کشور و فرهنگ آنها با هم متحد شوند و با یکدیگر گفتوگو داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ما از دو دنیای متفاوت هستیم گفت: همه ما مخلوقات خدا هستیم و این کره خاکی برای همه ماست و وظیفه ما این است که به دنبال صلح و گفتوگو باشیم.

وظیفه ماست در راه حقیقت مبارزه کنیم

لیتین ادامه داد: وظیفه ما کارگردانان و فیلمسازان ایجاد پلی برای متحد کردن فرهنگ دو کشور است و من وقتی به شیلی برگردم حتماً سعی میکنم درباره ایران مطالعه میکنم تا اطلاعاتم بیشتر شود.
وی تصریح کرد: واقعاً این وضعیت، غیرممکن است که تمام جهان درباره ایران، شیلی و آلنده دروغ بگویند و وظیفه ما این است که در راه حقیقت مبارزه کنیم.

«غزه پیروز»، پایانبخش جشن پیوند هنر انقلابی ایران و امریکای لاتین

در بخش پایانی مراسم جشن پیوند هنر انقلابی ایران و امریکای لاتین، پویا بابایی، خواننده جوان و انقلابی کشور برای اجرای زنده قطعه «غزه پیروز» روی سن حاضر شد.

آهنگسازی و تنظیم این اثر برعهده کامران میرزایی بوده و محمدمهدی سیار هم شعر آن را سروده است. «غزه پیروز» که دو سال پیش و همزمان با جشنهای پیروزی مقاومت فلسطین رونمایی شده، به شهید حسن طهرانی مقدم، بنیانگذار صنایع موشکی کشور تقدیم شده است.

منبع:ایکنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار