آغاز طرح "ابلاغ الکترونیکی" در فارس/ وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری اولین ثبت نام کنندگان این طرح

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: اجرای طرح ابلاغ الکترونیک در دادگستری استان فارس به صورت پایلوت کشوری برای مدت دو ماه آغاز شد.
کد خبر: ۹۹۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲ - 03September 2016

آغاز طرح

به گزارش دفاع پرس از شیراز، رئیس کل دادگستری استان فارس در آیین آغاز به کار این طرح در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در حال حاضر اجرای این طرح در استانهای فارس و قزوین الزامی است و پس از دو ماه در کل کشور الزامی میشود.

علی القاصیمهر با بیان این که براساس قانون آئین دادرسی کیفری استفاده از سامانههای رایانهای و مخابراتی مانند ایمیل، پیامنگار، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن برای طرح شکایت، ارجاع و ابلاغ اوراق و نیابت قضایی با رعایت قوانین دادرسی بلامانع است افزود: تا قبل از تصویب این قانون برابر قانون اگر قرار بود ابلاغی به اصحاب پرونده و اطلاعرسانی در موضوع پرونده به طرفین صورت گیرد باید توسط مامور ابلاغ انجام میشد.

وی تصریح کرد: امروز با توسعه سیستمهای فناوری اطلاعات تحولی نو و دگرگونی بسیاری در مجموعه قضایی کشور رخ داده و زیرساختهای ابلاغ الکترونیکی از طریق سامانههای ارتباطی در سیستم قضایی کشور فراهم شده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه براساس آئیننامهای که در مرداد ماه امسال به تصویب قوه قضائیه رسیده نحوه استفاده از سامانههای ارتباطی و دیجیتال و ابلاغ الکترونیک در نظام دادرسی کشور شکل قانونی و اجرایی به خود گرفته است گفت: بر اساس این آئیننامه که در کشور لازمالاجرا شده استانهای فارس و قزوین به صورت پایلوت تعیین شدند و دو ماه آینده این آئیننامه در کل کشور رسمیت پیدا میکند.

القاصی مهر، خدماترسانی قضایی آسان و بهتر به مردم، کاهش اطاله دادرسی، و رعایت حریم خصوصی افراد را از اهداف مهم این طرح دانست و افزود: سامانه ابلاغ الکترونیک برای نخستین بار در نظام قضایی کشور راهاندازی شده است که به دلیل وجود ظرفیتها و زیرساختهای لازم در استان فارس و اعتمادی که به مرکز وجود داشت استان فارس به عنوان پایلوت انتخاب شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش عمده مراجعان به دادگستری را وکلا و کارشناسان تشکیل میدهند دو هفته نخست زمان ثبتنام به این کاربران اختصاص یافته است و پس از آن سایر مراجعان به دستگاه قضایی میتوانند ثبتنام الکترونیک را انجام دهند.

رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه از آغاز ثبت نام الکترونیکی کاربران دستگاه قضایی در سراسر حوزههای قضایی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: برای اینکه افراد برابر این آئیننامه به دستگاه قضایی مراجعه کنند هر فرد باید دارای حساب کاربری باشد و این همان نشانی الکترونیکی افراد است که برای یک بار تا آخر عمر کفایت میکند و از آن تاریخ که این حساب کاربری ایجاد میشود به منزله آدرس افراد محسوب میشود.

القاصی مهر با اشاره به این که افراد در شیراز می توانند به 5 دفتر خدمات الکترونیک قضایی و در شهرستان ها با مراجعه به شعب دادگستری می توانند ثبت نام کنند یادآور شد که هر فرد می تواند از طریق سامانه sakha2.adliran.irفرآیند ثبتنام را با استفاده از سیستم شخصی خود در منزل، محل کار یا کافینتها انجام دهند و پس از آن برای احراز هویت به مراجع ذکر شده مراجعه نمایند.

وی با تاکید بر این که هر فرد ایرانی باید نشانی الکترونیک داشته باشد هر چند ممکن است پروندهای هم نداشته باشد تصریح کرد: آگهیهای قانونی نیز از طریق این سامانه ساماندهی و اطلاعسانی میشود و اگر ارباب رجوعی حتی شش ماه پس از درج آگهی در سامانه نام خود را سرچ کند بتواند جستجوی لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار