پوتین:

موضوع مالکیت منطقه کریمه برای همیشه خاتمه یافته است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در هشداری به اوکراین و گروه حامیان این کشور از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا، اعلام کرد: موضوع مالکیت منطقه کریمه برای همیشه خاتمه یافته است و این شبه جزیره، روسی می‌ماند.
کد خبر: ۹۹۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۸ - 05September 2016

موضوع مالکیت منطقه کریمه برای همیشه خاتمه یافته است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، پایگاه مطبوعاتی کاخ کرملین روز یکشنبه به نقل از سخنان رئیس جمهوری روسیه نوشت: امکان بازگشت کریمه به وضعیت قبلی (بازپس دادن آن به اوکراین) دیگر وجود ندارد.
 
پوتین همچنین بر لزوم اجرای کامل توافق نامه مینسک برای حل و فصل سیاسی مسائل اوکراین تاکید کرد و گفت که این سند باید کامل و بدون هر گونه محدودیتی اجرا شود و تمامی طرف ها و کشورهای ضامن اجرا نیز باید در این زمینه تلاش کنند.
 
رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه مسکو با اعضای گروه نورماندی و واشنگتن برای اجرای توافق نامه مینسک اتفاق نظر دارد، اظهار کرد: اوکراین از اجرای توافق سر باز می زند و از جمله قانون موقعیت ویژه حقوقی منطقه دونباس (در شرق اوکراین) را تصویب نکرده است.
 
پوتین همچنین از آمریکا خواست از نفوذ خود بر حکومت اوکراین برای اجرای توافق نامه مینسک استفاده کند.
گروه نورماندی برای حل مسائل اوکراین از نمایندگان کشورهای اوکراین، روسیه، آلمان و فرانسه تشکیل شده که نشست های آن در سطح سران و وزیران خارجه برگزار می شود.
 
از سال 2014 پس از سقوط دولت وقت اوکراین با روی کار آمدن حکومت جدید و درگیری شبه نظامیان در شرق این کشور با نیروهای دولتی که روسیه متهم به حمایت از آنان می شود، کی یف و مسکو روابط پرتنشی دارند که به اعمال تحریم های ضد روسی گسترده غرب و همچنین اقدام متقابل مسکو منجر شده است.
 
جدایی شبه جزیره کریمه در ساحل دریای سیاه از اکراین و پیوستن آن به روسیه در سال 2014 توسط طرفداران این کشور براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی که مورد تایید مسکو قرار گرفت، بزرگترین عامل افزایش تنش در روابط دو کشور بوده است.
 
این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی سابق که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور هدیه شده بود.
 
منبع : ایرنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار