استقبال مردم تاجیک از انتشار آثار شعرای ایرانی

استاد دانشگاه دولتی خجند گفت: انتشار اشعار شعرای ایرانی از جمله «سهراب سپهری»، «شفیعی کدکنی» و «قیصر امین‌پور» مورد استقبال مردم تاجیک قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲ - 06September 2016

استقبال مردم تاجیک از انتشار آثار شعرای ایرانی

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، یکصدوچهلودومین محفل علمی و ادبی «گنج سخن» با حضور «مسعود احمدوند»، وابسته فرهنگی ایران در خجند، «حسین موسیزاده»، رییس شورای علمای استان سغد، «فرزانه خجندی»، شاعر خلقی تاجیکستان و دیگر چهرههای علمی و ادبی شهر خجند در کاخ مطبوعات این شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، «سعید عمران سعیداف»، استاد دانشگاه و دبیر محفل گنج سخن ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص ماهنامه پیام سغد گفت: موضوع اصلی این نشست بررسی فعالیت «مجله علمی و ادبی پیام سغد» است.

«عزتبیک شخیماف»، کارمند مرکز علمی کمال خجندی گزارشی از 20 کتاب منتشره در زمینههای ادبیات، تاریخ و فرهنگ در ایران و تاجیکستان، ارائه کرد.

«طالبکریم آذرخش»، شاعر، روزنامهنگار و مدیر مجله علمی و ادبی پیام سغد ضمن استقبال از حضور اهل ادب در این محفل در خصوص تأسیس و فعالیت مفید این مجله سخن گفت. وی با اشاره به هدف اصلی این نشست گفت: محور فعالیت پیام سغد قبل از همه چیز، ترغیب خوانندگان به مطالعه ادبیات و آشنایی با فرهنگ غنی گذشته است و با در نظر داشتن این مقصد عالی ما تلاش خواهیم کرد مضمون و محتوای مطالب برای خوانندگان شوق آور و تأثیرگذار باشد.

پس از آن، «بهرام رحمتزاد»، استاد دانشگاه دولتی خجند ضمن برشمردن ویژگیهای بخش نظم مجلّه گفت: پیام سغد رونماکننده مهمترین آثار شاعران استان سغد و فراتر از آن بوده، پیوسته اشعار دلانگیز نویسندگان معاصر را پیشکش خوانندگان میکند.

وی در ادامه سخنان خود، تأکید کرد: در کنار انتشار اشعار شعرای تاجیکستان در مجله، نمونههای عالی از اشعار دیگر شعرای فارسیگو مانند «سهراب سپهری»، «سیاوش کسرایی»، «شفیعی کدکنی»، «قیصر امینپور» و غیره به خط کریل بازگردان و در پیام سغد نشر میشوند که از طرف خوانندگان تاجیک مورد استقبال قرار گرفتهاند و حتی شاعرانی همچن «گلناز طاهریان» در خجند با پیروی از آنها اشعار زیبایی سرودهاند.

در ادامه، «اسلام رحیماف»، استاد دانشگاه دولتی حقوق، تجارت و سیاست تاجیکستان درباره جایگاه نثر در مجله پیام سغد طی سخنانی اظهار کرد: متأسفانه در مقایسه با نظم، موقعیت نثر در پیام سغد چندان چشمگیر نیست.

«فرزانه خجندی»، شاعر خلقی تاجیکستان با اشاره به موضوع «قدر سخن» گفت: بزرگان ادبیات ما همواره این نعمت گرانبها را گرامی داشته و توسط آن بهترین موضوعات را مطرح کردهاند که یکی از آنها ترغیب وطندوستی در اشعار آنها است.

وی در پایان سخنان خود، گفت: هر شاعری باید قدر سخن را بداند و در آفرینش به موضوعاتی از این قبیل توجه نماید و آن چنان با محبت در این موارد سخن بگوید که در دل خواننده نیز محبت ایجاد کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها