دریادار دوم جره در گفت‌و‌گو با دفاع مقدس خبر داد

به کارگیری ناوشکن دماوند در دریای خزر تا پایان سال‌جاری/ در سال آینده ناوشکن سهند به نیروی دریایی ارتش ملحق می‌شود

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ناو‌شکن دماوند تا پایان سال جاری در دریای خزر به کارگیری خواهد شد و در سال آینده نیز ناوشکن سهند وارد آب‌های آزاد می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳ - 27January 2014

به کارگیری ناوشکن دماوند در دریای خزر تا پایان سال‌جاری/ در سال آینده ناوشکن سهند به نیروی دریایی ارتش ملحق می‌شود

دریادار دوم سیاوش جره معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار کرد: در سال ۵۹ همزمان با آغاز دفاع مقدس مشکلات و موانع عدیده و بیشماری در نیروی دریایی وجود داشت و تمام صادرات و واردات از طریق بندر امام انجام میگرفت زیرا در آن دوره اسلکههای بندر شهید رجایی و بندر عباس آماده نشده بود.

وی با بیان اینکه بندر چابهار در آغاز جنگ وجود خارجی نداشت و بندر بوشهر دارای ظرفیت محدودی بود، تصریح کرد: محدودیتها و نبود اسکله و جایگاه باعث شد تا تمام اقلام مورد نیاز کشور به ویژه اقلام مورد نیاز در زمینه جنگ، از طریق بندر امام وارد شود.

دریادار دوم جره تاکید کرد: بندر امام خمینی (ره) از نظر جغرافیایی کاملا در تیررس حملات هوایی و موشکی عراق قرار داشت و همین موضوع سبب شد تا صدمات بسیاری در اوایل جنگ وارد شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری و ممانعت از آسیبهای احتمالی اسکورت کشتیها بر عهده نیروی دریایی گذاشته شد.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: صادرات نفت در آن دوره فقط از طریق اسکله بندر خارک انجام میشد و با توجه به اینکه این اسکله تا عراق فاصله کمی داشت مرتب در معرض حملات هوایی عراق قرار میگرفت.

وی به نقش و تاثیر نیروی دریایی ارتش در پیروزی رزمندگان عرصه دفاع مقدس اشاره کرد وافزود: در دو ماه آغاز جنگ تکاوران نیروی دریایی ارتش ۳۳ روز در مقابل رژیم بعث مقاومت کردند در حالیکه ارتش عراق هرگز تصور نمیکرد نیروهای ایران بتوانند اینگونه در برابر آنها ایستادگی کنند.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تا ۷ آذر سال ۵۹ تکلیف نیروی دریایی ارتش عراق را مشخص کرد و به گونهای با آنها برخورد شد که تا پایان جنگ عراق جرات مقابله با نیروی دریایی ایران را پیدا نکرد.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اقتدار نیروی دریایی ایران در دوران دفاع مقدس نیز نمایان بود به طوری که تا پایان جنگ حدود ۱۰ هزار فروند کشتی تجاری و نفت کش توسط یگانهای شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اسکورت شد. در این زمان ۱۵۰ کشتی مورد اصابت قرار گرفتند که سریع تعمیر شدند.

وی ادامه داد: نفت کشها از راس المتاب تا بندر امام و همچنین از راس المتاب تا بندر خارک توسط یگانهای نیروی دریایی ایران اسکورت میشدند و این ماموریت مهمی در طول جنگ به شمار میرفت.

دریادار دوم جره با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس تلاشهای نیروی دریایی نقش موثری در اقتصاد کشور داشت و سبب شد تا وضعیت اقتصادی روند مطلوب و مناسب باقی بماند، گفت: نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس سبب شد تا چرخه اقتصادی مملکت سالم بماند و مشکلی در این عرصه پیش نیاید.

وی خاطر نشان کرد: هشت سال دفاع مقدس سبب شد تا کشور ایران در تمام عرصه و نیروی دریایی تجربیات موثر و مفیدی را به دست آورد چرا که نیروی بعث از مجهزترین و به روزترین تجیهزات در جنگ بهره میگرفت.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه امروز در دانشگاههای نظامی، تجربیات منتقل میشود، اذعان داشت: تحریمها یکی از عوامل اثرگذار در توسعه و پیشرفت کشور شد، به طوری که امروز جهانیان به این نتیجه رسیدند که ایران اقتدار بالایی در عرصههای مختلف به ویژه نظامی دارد.

وی اظهار کرد: کشورهای دیگر حتی برای تعمیر زیردریایی میخواستند از کشور ایران هزینههای هنگفت دریافت کنند اما با توانمندی پرسنل نیروی دریایی و پشتکار افراد در این حوزه، کار تعمیر زیردریایی انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: زیردریایی فاتب در صنایع داخلی طراحی شده و با دانش نیروی دریایی ساخته شد و اکنون مراحل آزمایش خود را پشت سر میگذارد و به زودی وارد چرخه عملیاتی میشود.

دریادار دوم جره با بیان اینکه معدود کشورهایی وجود دارند که در زمینه ساخت زیردریایی میتوانند اقدام کرده و از توانایی فناوری بالایی برخوردار باشند، گفت: ناوشکن جماران و دماوند در دریای خزر به زودی به آب انداخته میشود. همچنین در سال آینده ناوشکن سهند به چرخه عملیاتی ملحق میشود. این اقدامات نتیجه هشت سال دفاع مقدس بود که دریافتیم نیاز وجود دارد و خودمان باید تلاش کنیم.

وی اذعان داشت: در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، افسران ناچار بودند برای دورههای آموزشی به کشورهای دیگر بروند اما با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۰ دانشگاه افسری دانشگاه نیروی دریایی امام خمینی نوشهر تاسیس شد و دیگر وابستگی به کشورهای دیگر در حوزه آموزش افسران از بین رفت.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نیروی دریایی یکی از نیروهای پیشرو در انقلاب بود، افزود: در دریای خزر ناو موشک انداز پیکان، جوشن وجود دارد که نشانه پیشرفت ایران در حوزه نیروی دریایی است.

وی خاطرنشان کرد: ناو شکن دماوند تا پایان امسال وارد آبهای آزاد خواهد شد و مورد بهره برداری قرار میگیرد.

دریادار دوم جره اذعان داشت: دریای خزر دریای صلح و دوستی است و ما قصد تعارض، تجاوز و تعدی به هیچ کشوری را نداریم.

وی در پایان با اشاره به اینکه ناوشکن سهند با تکنولوژی پیشرفتهتر در جنوب به آب انداخته میشود، گفت: ناوشکن جماران در مرحله نصب و تجهیزات موتور است که تا پایان سال آینده عملیاتی میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار