عراقچی:

با رفتن اسد، سوریه پناهگاه تروریست‌ها می‌شود

معاون وزیر خارجه ایران گفت که اگر رییس‌جمهور سوریه مجبور شود از قدرت کناره‌گیری کند این کشور به پناهگاهی برای تروریست‌ها تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹ - 26January 2014

با رفتن اسد، سوریه پناهگاه تروریست‌ها می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بینالملل وزیر امور خارجه ایران در گفتوگو با روزنامه ایرلندی "آیریش اگزمینر"، هشدار داد که جنگجویانی که از اروپا به سوریه سفر کردهاند و به تروریستهای سوریه پیوستند میتوانند در نهایت به پایتختهای اروپایی بازگردند که این امر وضعیت خطرناکی را به وجود خواهد آورد.

او در گفتوگو با این روزنامه ایرلندی، از کشته شدن یک دیپلمات ایرانی در یمن ابراز ناراحتی کرد و گفت: این یکی از خطراتی است که همه ما را در منطقه تهدید میکند. این فقط محدود به یمن نیست و میتواند به کل منطقه و شاید اروپا کشیده شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این که آیا تروریستها میتوانند از سوریه به کشورهای اروپایی که از آنجا آمدهاند بازگردند گفت: چرا که نه؟ آنها در حال عضوگیری هستند من شنیدم که 800 نفر از آلمان و 600 نفر از فرانسه آمدهاند. تصور کنید که آنها کارشان را در سوریه با احساس پیروزی به پایان ببرند و به اروپا بازگردند. آنها ممکن است به افغانستان بروند به ایران بیایند یا به اروپا برگردند. این یک خطر مشترک و یک نگرانی مشترک برای همه ماست.

وی علاوه بر آن گفت که حذف بشار اسد، رییسجمهور سوریه به " شکست دولت " منجر میشود و افزود: در این صورت ما با وضعیت شکست در سوریه مواجه خواهیم شد که به پناهگاهی برای همه این تروریستها تبدیل خواهد شد.

عراقچی گفت که ایران از این که دعوت رسمی سازمان ملل برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه در ژنو پس گرفته شد، تعجب کرد.

بانکیمون، دبیر کل سازمان ملل در فاصله یک روز دعوتش را از ایران پس گرفت و دلیل آن را حمایت نکردن ایران از بیانیه "ژنو 1" اعلام کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: انواع گوناگونی از آنها ( تروریستها) تحت حمایت برخی گروهها یا کشورها وجود دارند که از نظر مالی حمایت میشوند و این بزرگترین تهدیدی است که ما با آن روبروییم. متاسفانه برخی از آنها یا برخی از حامیان تروریسم به کنفرانس ژنو در سازمان ملل دعوت شدند، ولی ایران نشد. این عجیب است و باعث میشود ما باور کنیم که شاید یک تمایل حقیقی برای حل این مشکل وجود نداشته باشد.

او ادامه داد که ایران به دنبال سلاح هستهیی نیست و علاوه بر آن گفت که آیتالله علی خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، فتوایی داده است مبنی بر این که تولید تسلیحات هستهیی " کاملا ممنوع " است.

معاون محمد جواد ظریف گفت: امروزه نیازی به این گونه تسلیحات نیست. ماهیت تهدیدها تغییر کرده است. ما چگونه میتوانیم با استفاده از تهدیدات هستهیی با تروریسم مبارزه کنیم؟ آمریکاییها زرادخانه بزرگی دارند، ولی نمیتوانند در افغانستان یا عراق یا جای دیگر از آن استفاده کنند. حتی اسراییل هم همینطور است. آیا آنها میتوانند از این تسلیحات علیه حزبالله یا فلسطینیان یا در غزه استفاده کنند.
 

نظر شما
پربیننده ها