گزارش دفاع پرس از اختتامیه چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت:

جشنواره مقاومت برگزیدگان خود را شناخت/ «مریلا زارعی» و «پرویز پرستویی» بهترین بازیگران/ «بادیگارد» و «ایستاده در غبار» بهترین فیلم‌ها

مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور مسئولین فرهنگی و هنرمندان سینمای ایران برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف شناخت.
کد خبر: ۱۰۶۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷ - 01October 2016

جشنواره مقاومت برگزیدگان خود را شناخت/ «مریلا زارعی» و «پرویز پرستویی» بهترین بازیگران/ رقابت«بادیگارد» و «ایستاده در غبار»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت در سالن همایش‌های برج میلاد با حضور سردار «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار «محمدرضا نقدی» مسئول سازمان بسیج مستضعفین، «محمود صلاحی» رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «مهدی چمران» رییس شورای شهر تهران، «علی نصیری» بازیگر سینمای ایران، مسئولین کشوری و تعداد از خانواده‌های شهدا و هنرمندان سینما برگزار شد.

«محمدرضا شهیدی‌فر» مجری برنامه با اشاره به پرچم سه رنگ کشورمان اظهار داشت: برافراشتگی پرچم ایران یعنی تحقق قطعی عدالت در جهان، یعنی نماد مقاومت در جهان؛ پرچم ایران یعنی فریاد فضائل الهی در تمامی جهان. پرچم ایران پرچم هر روز عاشورا و سراسر کربلا خواهد بود. پرچم ایران به معنی جهانی زیبا و امن و سراسر از عدالت و زندگی مهدوی خواهد بود. این پرچم علامت ظهور حضرت حجت (عج) خواهد بود.

«محمد خزاعی» دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم به همراه دختر بچه‌ای روی سن ظاهر شد. خزاعی گفت: نرگس خانم دختر شهید خان‌زاده است. همان کودکی که روز اول مدرسه را بدون حضور پدرش به مدرسه رفت و بعد از مدرسه برای دیدن پدرشان به گلزار شهدا رفته بود و عکس‌اش در فضای مجازی منتشر شده است. نرگس 7 ساله به پشت میکروفن رفت و گفت: «من نرگس خان‌زاده هستم.»

دبیر جشنواره مقاومت افزود: نرگس خانم، دختر شهید مدافع حرم خان‌زاده را به عنوان نماینده بچه‌های مردم عراق، لبنان و سوریه که در ابتدای سال تحصیلی پدرشان حضور نداشت اینجا آمده است. جنایاتی که امروز توسط صهیونیست‌ها بر کشورهای مسلمان منطقه تحمیل می‌شود.

خزاعی: آینده، آینده بچه‌‌های حزب‌اللهی است

وی ادامه داد: ایران به عنوان پایگاه فیلم سازان مستقل امروز جشنواره فیلم مقاومت را برگزار کرد. هنرمندان نقاط مختلف منطقه از مسئولین جشنواره و متولیان فرهنگی کشور انتظار دارند از آن‌ها حمایت شود.

خزاعی در پایان گفت: ما از 5 فیلم سینمایی، «هیهات»، «اروند»، «سیانور»، «پری دریایی» و «عین شین قاف»هرکدام مبلغ 5 میلیون تومان حمایت خواهیم کرد. شک نکنید آینده، آینده بچه‌‌های حزب‌اللهی است چون کشور ما عمار دارد.

بخش بعدی این مراسم با اجرای زنده آهنگ «عمار داره این خاک» حامد زمانی همراه بود. در بخش دیگر این مراسم سرلشکر جعفری با اهدا تندیسی از نماینده «عبدالمالک حوثی» رهبرانصاراللهیمن به عنوان چهره سال مقاومت تجلیل کرد.

برگزیدگان بخش فیلم کوتاه داستانی ایران

هیئت داوران در بخش فیلم کوتاه داستانی ایران، دیپلم افتخار سوم را به حسام اسلامی برای فیلم «نخجیر»، دیپلم افتخار دوم را به امید شمس و سید پویا پیشوایی برای فیلم «گذر» و تندیس اول را به سعید سلمان روغنی‌ها برای فیلم «گازور» اهدا کردند. جایزه ویژه این بخش به محمد اسفندیاری برای استفاده از تکنیک فیلم سازی به فیم «قضاوت» رسید.

هیئت داوران در بخش کوتاه داستانی و پویا نمایی سینمای بین‌الملل دیپلم افتخار پویا نمایی را به امید خوش‌نذر برای فیلم«تمام زمستان‌هایی که ندیدم» از ایران داد. و همچنین دیپلم افتخار سوم برای فیلم «خانه» به رضا زهتابچیان داد. دیپلم افتخار برگزیده دوم به سردام وحیدی برای فیلم «تو آمریکایی نیستی» از افغانستان اهدا شد. تندیس اول این بخش به خانم ملیکا زهیری برای فیلم «محمد نام اول» از فرانسه رسید. همچنین در این بخش لوح یادبودی به دختر شهید «شاطری» اهدا شد.

«ام الغیاث» مادر 4 شهید سوری تجلیل شد

تجلیل از «ام الغیاث» مادر 4 شهید سوری بخش دیگری از این مراسم بود که توسط فرمانده سپاه انجام شد. «ام الغیاث» گفت: از شما مردم ایران به خاطر مهمان نوازی تشکر می‌کنم. به خاطر تمام کارهایی که ایران برای مردم منطقه انجام داده است تشکر می‌کنم.

«شیخ علی ظاهر» نماینده فرهنگی حزب‌الله لبنان در بخش دیگر این مراسم پیام «سید حسن نصرالله» به هنرمندان ایران را قرائت کرد: «بدون شک توجه به مسائل منطقه و جبهه مقاومت باید اولویت هنرمندان باشد. در این راستا حضور اصحاب رسانه را بیشتر احساس می‌کنیم.

علاوه بر حضور میدانی در جبهه نبرد؛ خلق تولیداتی که می‌تواند حقانیت و مظلومیت جبهه مقاومت را به جهانیان ثابت کند مهم است. خواستار توجه اصحاب رسانه و هنر به جبهه مقاومت و معرفی به جهانیان هستم. از خداوند متعال آرزوی پیروزی برای شما دارم.»

برگزیدگان بخش مستند سینمای ایران

در بخش مستند سینمای ایران هیئت داوران تندیس سوم را به حمید عبدالله‌زاده برای فیلم«ایرانی‌های مرتد» داد. دیپلم افتخار دوم به بهروز نورانی‌پور برای فیلم «A157» رسید. تندیس برگزیده اول به امیر حسین نورزی برای فیلم«پل» اهدا شد. جایزه ویژه به خاطر موضوع جانباختگان منا به ناصرقربانی برای فیلم «آقای سفیر» داده شد و مهدی نقویان نیز لوح تقدیری را برای فیلم «برادران» دریافت کرد.

در بخش مسابقه مستند سینمای بین‌الملل، هیئت داوران لوح تقدیر و دیپلم افتخار سوم به خانم لِر برای فیلم«شیرین» از استرالیا اهدا شد. دیپلم افتخار دوم به وحید فرجی برای «خاطرات نارنجی» از ایران داده شد. لوح افتخار دوم به تام هیز به خاطر فیلم «دو خط آبی» از آمریکا داده شد. تندیس برگزیده اول به محمد المغنی برای فیلم «شجاعیه» اهدا شد.

سردار «محمدرضا نقدی» رییس شورای سیاست گذاری جشنواره مقاومت در ادامه این مراسم ابتدا داستان کوتاهی از حضور هنرمندان جبهه مقاومت در سوریه را خواند و گفت: این مکتب عظیم است که ظرفیت مقاومت را در مردم ما به وجود آورد. «امام خامنه‌ای» امروز نماد مکتب آزادی خواهی دنیاست.

وی افزود: مقاومت خشونت نیست بلکه دفع خشونت است. خداوند فرموده است مقاومت و دفاع از آزادی و دفاع از حریم حق و آزادی ملت‌ها در مقابل جهان خواران جهاد است». ملت ما این راه را انتخاب کرده است. سال‌ها امواج ترور و کودتا و جنگ تحمیلی علیه ملت ما نشان داد مردم ما مرد مقاومت هستند و در یک نبرد نابرابر پیروز شد.

ریس سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: دشمن پیروزی معجزه آسیای ما را ریشه یابی کردن و عملیات ارتش هالییود را به جنگ ما فرستاد. آن‌ها با لشکر کتاب‌های فاسد و شبکه‌های ماهواره‌ای و باندهای مواد مخدر و شبکه‌های اجتماعی مروج دروغ را علیه ما به کار بردند.

سینمای مقاومت فریاد بلند آزادی خواهان علیه جباران است

نقدی گفت: امروز نزدیک به سه دهه است که جنگ نرم علیه ما به راه افتاده است و آن‌ها در این عرصه هم شکست خورده‌اند. برافراشته شدن پرچم‌های محرم نشانه‌های شکست دشمن است. آنها هیچ سریالی مثل «یوسف» و «مختار»ی نساختند که بتواند خیابان‌های منطقه را تعطیل کند؛ استکبار نتوانست درعرصه فرهنگ بر ما غلبه پیدا کنند.

وی افزود: مبارزان راه آزادی پیشتاز جبهه حق بودند چون دست دشمن خالی بود. ملت ما منابع قرآنی در اختیار دارد که می‌تواند برای قرن‌ها مطلب تازه و نو تولید کند. هنرمندان ما برای به تصویر کشیدن حقیقت انسان، شهیدان را دارند.

نقدی با بیان اینکه هنرمند غربی چه چیزی برای به تصویر کشیدن دارد؟ گفت: هنرمند غربی اگر بخواهد قهرمانی‌های کشورش را به تصویر بکشد باید کشتارهای کشورش در لبنان و سوریه و عراق را به تصویر بکشد. سینمای مقاومت فریاد بلند آزادی خواهان علیه جباران است و به زودی این فریاد دنیا را فرا خواهد گرفت. از تمام هنرمندانی که آثارشان را به این جشنواره فرستادند تشکر می‌کنم.

تقدیر از رییس شبکه المنار

«حاج ابراهیم فرهاد» رییس شبکه المنار به پاس نشان دادن تصویری روشن از جبهه مقاومت در جهان توسط سردار نقدی مورد تقدیر قرار گرفت.

برگزیدگان بخش جلوگاه نور

هیئت داوران در بخش جلوه‌گاه نور اولین تندیس را به «علی کاکایی» جوان‌ترین فیلمساز جشنواره اهدا کرد. تندیس دوم به محسن جهان‌بانی برای فیلم «حاصلی از کوی عشق» داده شد. حامد کشانی برای فیلم «مادر خوانده» نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش حرفه‌ای جلوه‌گاه نور تندیس سوم برای فیلم «مادرانه» به حجت الاسلام ساسان فلاح‌فر اهدا شد. علی محمد خانیکی و جواد مقدم برای فیلم«یک روز یک زندگی» تندیس دوم را دریافت کردند و تندیس اول به کارگردان فیلم «بی بی» ساخته حسین طالبی مقدم اهدا شد.

«حامد زمانی» پس اجرای نماهنگ «دیروز امروز فردا» اظهار داشت: این نماهنگ را به عزیزانی که در عرصه فرهنگ زمین خوردند تا ما قد علم کنیم تقدیم می‌کنم. نماهنگ سپر را نیز به خانواده‌های شهدای مدافع حرم تقدیم می‌کنم.

جایزه بخش عماد مغنیه

جایزه این بخش از جشنواره فیلم مقاومت توسط دختر شهید عماد مغنیه و دختر سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به برگزیدگان این بخش اهدا شد.

هیئت داوران جایزه بخش عماد مغنیه را به آقای عباس لاجوردی برای فیلم «جشن تولد» اهدا کرد. تندیس دوم این بخش به فیلم «هیهات» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست تقدیم شد و آخرین تندیس برگزیده به روح الله رفیعی برای فیلم «فرمانده جهاد» اهدا شد.

فاطمه مغنیه دختر شهید عماد مغنیه در سخنانی کوتاه گفت: عطر شهادت را حس می‌کنم. آرزوی می‌کنم حضور شهدا را در بین خودمان حس کنیم تا در زندگیمان از آن بهره ببریم. از تلاش‌های فرهنگی و هنری هنرمندان جبهه مقاومت تشکر می‌کنم به همه مردم و ولی امرمان امام خامنه‌ای تبریک می‌گوییم.

تندیس بهترین فیلم به «والی‌نژاد» برای فیلم «ایستاده در غبار» رسید. دو جایزه ویژه به فیلم «سوریون» از سوریه اهدا شد.

کارگردان سوری فیلم «سوریون» نیز گفت: باعث افتخار است در ایران برای یک فیلم سوری بگیرم. جنگ سوریه فقط گلوله و توپ نیست بلکه با صحبت و فیلم تاریخ سوریه دربر گرفته شده است. در جبهه سوریه تمدن گسترده‌ای است که ایران نیز بخشی از آن است. جبهه‌ مقاومت در برابر آمریکا و صهیونیست‌ها است؛ در نهایت از مردم ایران برای حُسن مهمان نوازی تشکر می‌کنم. تندیس دیگری به حسن برزیده برای فیلم «مزار شریف» اهدا شد.

«احمدرضا درویش» کارگردان فیلم سینمایی رستاخیز پس از اهدا جوایز به برگزیدگان درباره اکران فیلم «رستاخیز» گفت: مشکلات فیلم رستاخیز رفع شده است و انشاالله در سال «اقدام و عمل» مسئولین برای اکران این اثر اقدام و عمل را به عینیت برسانند.

«بادیگارد» بهترین فیلم از نگاه خانواده‌های شهدا

در بخش بهترین‌ها از نگاه خانواده‌های شهدا، هیئت داوران این بخش از «علیرام نورایی» بازیگر سینما به خاطر بازی در فیلم «یتیم خانه ایران» تقدیر کرد. نورایی در سخنانی کوتاه گفت: حال خوبم را به کوری چشم بدخواهان سرزمینم تقدیم می‌کنم به شهدای سرزمینم و به خصوص شهدای مدافع حرم. جایزه این جشنواره بدون شک برای من بهترین جایزه جهان خواهد بود. همچنین خانواده‎‌های شهدا جایزه ویژه این بخش را به ابراهیم حاتمی‌کیا به خاطر فیلم «بادیگارد» اهدا کردند.

بهترین تندیس جلوه‌های ویژه به ایمان کرمیان برای فیلم«ایستاده در غبار»، دیپلم ویژه بهترین جلوه‌های ویژه به امیررضا معتمدی برای فیلم«مزارشریف» و تندیس‌های بهترین بازیگران زن به «مهتاب کرامتی»، «مریلا زارعی»، «پریوش نظری»، «پانته‌آ پناهی»، «مینا ساداتی» رسید. «سیده سادات‌نور موسوی» برای بازی در فیلم «نفس» و تندیس بهترین بازیگر زن به مریلا زارعی برای بازی در فیلم «ماهی سیاه کوچلو» اهدا شد.

زارعی در سخنانی کوتاه گفت: گرفتن جایزه از دست بزرگوارانی همچون علی نصیریان خیلی لذت بخش است. برای من شادی و لذت گرفتن این جایزه که به اسم مقاومت نام گذاری شده، دو چندان است.

وی افزود: هر چه داریم از این بزرگواران داریم. امیدوارم شاگردان خوبی باشیم. سال‌ قبل جایزه‌ای برای بازی در فیلم«شیار143» و «بادیگارد» گرفتم و امروز خوشحالم برای بازی در فیلم «ماهی سیاه کوچلو» جایزه گرفتم. اگر جشنواره‌هایی با عناوین مختلف مقاومت در کشورمان برگزار می‌شد یک به یک مردم ایران شایسته دریافت تندیس بودند. چه آن کارگر ساده‌ای که با حقوق کارگری کم به مردم پشت نمی‌کند و آن کسی که برای دفاع از ایران و ایرانی به جبهه سوریه و عراق می‌رود.

تندیس بهترین بازیگر مردم به «پرویز پرستویی» اهدا شد. پرستویی در سخنانی گفت: تشکر ویژه از ابراهیم حاتمی‌کیا دارم که به من فرصت بازی داد. دفاع مقدس در حقیقت پاسخی بود در برابر تهاجمی بیگانه. دفاع و مقاومت در برابر هر تهاجمی که صلح و حریم انسانی کشوری را به خطر بیندازد حق شمرده می‌شود. و دفاع از هر حقی مقدس و تلفیق دفاع مقدس و سینما همیشه برای من ارزشمند و قابل احترام بوده است. زیرا به مردم اجازه مشاهده و فرصت تفکر و اندیشه درست درباره این جنگ نابرابر و آنچه نسل طلایی جوانان این دوره از زمان انجام داده‌اند را مشخص می‌کند.

وی با بیان این که هنوز رزمندگان و شهدای زنده یعنی جانبازان در بین ما نفس می‌کشند، افزود: هنوز مردمی که از نزدیک با جنگ زندگی کرده‌اند در کنار ما راه می‌روند. هنوز مادران شهید در هر کوچه پس کوچه این شهر زندگی می‌کنند و شاهدان واقعی هستند. ما در برابر تک تک انسان‌های صاحب این دوران مسئولیم. به عنوان یک هنرمند، یک سینماگر و به عنوان راوی این دوران امانتی در دست ماست و در برابر حفظ و نگهداری آن مسئولیم. ما در برابر نوجوانان شهید مسئولیم.

وی همچنین ادامه داد: در برابر جانبازانی که جانشان را برای این مقاومت به بازی گرفتند و قسمتی از آن را به بقای مرزهای ایران بخشیدند. ما مسئولیم در برابر مادری که هنوز چشم انتظار نشانی از فرزند خود هستند. در برابر نفس دردناک جانبازان شیمیایی در برابر جانبازان اعصاب و روان که یادگارهای زنده آن دوران اند و هر روز صدا و ویرانی جنگ را در ذهن خود مرور می‌کنند.

بازیگر فیلم «بادیگارد» در پایان گفت: فراموش نکنیم جنگی که روزگاری بر مردم این کشور تحمیل شد و بخشی ماندگار از تاریخ میهن‌مان است، چنان رشادت‌ها و فداکاری‌هایی را به خود دیده که هنوز آنچه ما از امنیت و آسایش این دوران آن هم میان غوغای جنگ‌های منطقه داریم مدیون خون‌ها و ایثارگری‌های هشت ساله مردان مرد ایران و بیشه شیران است.

پژمان لشگری پور دراین مراسم گفت: برخی می‌گفتند که بادیگارد فیلم ضد مردمی است اما این جایزه نشان داد که نظر مردم اینگونه نیست.

انتهای پیام/ 121


نظر شما
پربیننده ها