در نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مطرح شد؛

پخش فیلم‌های دیده نشده دوران دفاع مقدس

مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: هر روز از روزهای جشنواره با نام خاصی نامگذاری شده است و در روز شاهدان سینما، فیلم‌های دفاع‌مقدس که تابحال دیده نشده پخش می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵ - 02October 2016
پخش فیلم‌های دیده نشده دوران دفاع مقدسبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نشست خبری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور فرید فرخنده‌کیش مدیر عامل انجمن سینمایی جوانان ایران، حسن دزواره مدیر کل بخش بین‌الملل و علیرضا کریمی صارمی مدیر جشنواره صبح امروز در سالن اجتماعات انجمن سینمای جوان برگزار شد.

حمید فرخنده کیش مدیر عامل سینمای جوانان ایران گفت: این جشنواره یکی از جشنواره های قدیمی کشور محسوب می‌شود و به صورت تخصصی به فیلم کوتاه توجه دارد. جشنواره فیلم کوتاه تهران همواره یکی از پرمخاطب‌ و پربیننده‌ترین بخش سینمای کشور بوده و است.

وی افزود: سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از 18 تا 24 آبان ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود که این پردیس حاصل اتفاقات خوشایندی برای ما بوده است.

مدیر عامل سینمای جوانان ایران اضافه کرد: این جشنواره در 3 بخش ملی، بین‌الملل و بخش جنبی برگزار می‌شود که در بخش ملی آن 1894 فیلم به جشنواره ارسال شده است که شامل 1050 اثر داستانی، 428 مستند، 278 تجربی و 138 اثر در بخش پویانمایی است. در بخش جنبی نیز بزرگداشت و تقدیر از چهره‌های تاثیرگذار و ماندگار در حوزه فیلم کوتاه را برگزار می‌کنیم.

فرخنده‌کیش با بیان اینکه برگزاری جلسات نقد و بررسی، ورک‌شاپ، کارگاه‌های مختلف از برنامه‌های این دوره از جشنواره است، اضافه کرد: در این دوره موضوعات محیط زیست و سینمای اقتباسی در صدر اهداف ما قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در این دوره از جشنواره شکل انتخاب فیلمهای برگزیده را تغییر داده‌ایم، گفت: در سی و سومین دوره جشنواره به دلیل ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره از طریق معرفی تعدادی مشاور مطلع و متخصص که رصد فیلمها را برعهده داشتند استفاده می‌کنیم تا با اطمینان بیشتری فیلمی را از دست ندهیم و این کار باعث می‌شود تا کمترین خطا در تشخیص انتخاب فیلمها را داشته باشیم. 2 هزار فیلم را در 2 هفته دیدن تا حدودی غیرممکن است اما با این اقدام می‌توان به هدف مورد نظر رسید.

مدیر عامل سینمای جوانان ایران خاطر نشان کرد: در این دوره از جشنواره همانند سالیان گذشته نمایش فیلمها و جلسات نقد و بررسی آنها برگزار می‌شود.

فرخنده‌کیش یادآور شد: در روز ششم جشنواره که به نام شاهدان سینما نامگذاری شده است گرایشات این روز با مضمون شهدای فاجعه منا و مدافعان حرم نامگذاری شده است.

حسن دزواره مدیر کل بخش بین‌الملل جشنواره با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران راه جهانی شدن خود را از سال 2007 و 9 سال پیش آغاز کرده است، گفت: آیین و مقررات ارسال فیلمها و شرکت در این دوره از جشنواره به فیلمسازان سراسر جهان ارسال شده است و از کشورهای فرانسه، اسپانیا و‌ آلمان استقبال بسیار خوبی از این جشنواره صورت گرفته است.

وی با اعلام این خبر که سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران بیشترین آثار را به خود اختصاص داده است، خاطر نشان کرد: 3 هزار و 668 اثر از 117 کشور جهان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که تا به امروز این تعداد فیلمها به هیچ جشنواره‌ای ارسال نشده است و کشور فرانسه با 639، آلمان 349، اسپانیا 302، برزیل 165، آمریکا 168، انگلیس 137، ایتالیا 121، بلژیک 117 و ... در این دوره از جشنواره شرکت کردند.

دزواره تصریح کرد: در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه بازگشت از کشور آلمان که در هیچ جشنواره‌ای نمایش داده نشده است حضور دارد که مخاطبان برای اولین بار این فیلم را تماشا می‌کنند.

مدیر کل بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران اضافه کرد: موضوع فیلمها آزاد است و هیچ محدودیتی را قائل نشده‌ایم اما زمان نهایی فیلمها 30 دقیقه لحاظ شده است و این جشنواره در بخش مسابقه فیلمهای آسیایی، فیلمهای جهان اسلام و بخش ویدئو آرت برگزار می‌شود و فیلمسازان تنها می‌توانند آثار خود را در یکی از بخشها شرکت دهند.

وی افزود: در بخش مسابقه فیلمهای مسابقه آسیایی 71 فیلم از 34 کشور جهان انتخاب نهایی شده‌اند و در بخش فیلمهای جهان اسلام 12 فیلم از 9 کشور انتخاب می‌شوند.

دزواره در خصوص بخش داوری و جوایز جشنواره توضیح داد: 5 داور در این دوره از جشنواره حضور دارند که 4 نفر از آنها خارجی و یک نفر داور ایرانی است و جوایز این جشنواره جایزه بزرگ 6 هزار یورو، 4 جایزه 3 هزار یورویی، 2 جایزه 2 هزار یورویی برای برگزیدگان این جشنواره در نظر گرفته‌ایم.

در ادامه این نشست، علیرضا صارمی کریمی مدیر جشنواره گفت: در جشنواره امسال علاوه بر نمایش فیلمها نگاه ویژه‌ای به بخش جنبی جشنواره شده است که برنامه‌های خاصی را تدارک دیدیم که هر کدام مانند جشنواره‌ای جداگانه است.

وی از نامگذاری هر روز از سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم تهران به نام خاصی خبر داد و گفت: روزهای جشنواره را به ترتیب به نام‌ها محیط زیست، علم در خدمت صلح و توسعه، خلاقیت سینما، دانشجویان سینما، شاهدان سینما که در این روز اکران بخش‌‌هایی از فیلم‌های دفاع‌مقدس که تابحال دیده نشده است را داریم و اختتامیه نامگذاری کردیم و به دنبال برگزاری جشنواره‌ای در سطح بین‌الملل هستیم.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها