از تحریم شیعیان تا مذاکره بی‌حاصل

در روز ششم و هفتم محرم وقایعی رخ داد که مهمترین آن حتمی شدن جنگ با امام حسین (ع) بود از این‌رو برای تحت فشار قرار دادن امام حسین (ع) آب به روی اهل حرم بسته شد.
کد خبر: ۱۰۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷ - 08October 2016

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، روز ششم محرم روز مهمی محسوب می‌شود. در این روز جنگ با پسر پیامبر (ص) حتمی شد و تخم کینه دشمن بعد از سال‌ها دوباره بارور شد تا انتقام خون‌های ریخته شده در بدر و خیبر را بگیرند.

قحط آب

در این روز عمر سعد، شبث بن ربعى را همراه سه هزار نفر با کوبیدن طبل و دهل، کنار فرات فرستاد که اطراف آن را به محاصره درآورند.

در روز هفتم محرم‌الحرام مردی به نام «عبدالله بن حصین ازدی» که از قبیله «بجیله» بود فریاد برآورد: «ای حسین! این آب را دیگر بسان رنگ آسمانی نخواهی دید! به خدا سوگند که قطره‌ای از آن را نخواهی آشامید تا از عطش جان دهی!»

حمید بن مسلم می­گوید: به خدا سوگند که پس از این گستاخی او، برای امری به دیدارش رفتم درحالی‌که بیمار بود. قسم به آن خدایی که جز او پروردگاری نیست، دیدم که عبدالله بن حصین مرتب در حال آشامیدن آب است، به‌طوری‌که شکمش بالا آمده بود، اما باز فریاد العطش، العطش می‌زد و مرتب آب طلب می‌کرد، ولی سیراب نمی­‌شد. حالت وی ادامه داشت تا سرانجام از شدت نوشیدن آب به هلاکت رسید.

یارى طلبى حبیب بن مظاهر از بنى اسد

در شب ششم محرم جناب حبیب بن مظاهر اسدى با اذن امام حسین (ع) براى آوردن یاور و کمک به قبیله بنى‌اسد رفت. اسدیان پذیرفتند و حرکت کردند، ولى جاسوسان به عمر سعد خبر دادند.

عمر سعد عده‌اى را فرستاد تا مانع آن‌ها شوند. درگیرى رخ داد که در این میان جمعى از بنى‌اسد شهید و زخمى و بقیه ناگزیر به فرار شدند. سپس حبیب بن مظاهر خدمت امام حسین (ع) آمد و جریان را عرض کرد.

قبيله بني اسد، از شيعيان و محبان حضرت علي (ع) بودند. وقتي حبيب ابن مظاهر اسدي، از ياران وفادار امام حسين (ع) تعلل كوفيان از ياري حضرت را مشاهده كرد، در روز ششم محرم، به ميان طوايف خويشاوند خود رفت تا آنها را به ياري اباعبدالله‌الحسين (ع) تشويق كند.

قبيله بني اسد، چون سخنان حبيب را شنيدند، مصم شدند به ياري امام بشتابند. جاسوسان تحركات حبيب و تصميم بني اسد را به عمر سعد خبر دادند. ابن زياد، لشكري براي سركوب كردن اين قبيله اعزام كرد و در جنگي كه بين لشكر ابن زياد و حبيب رخ داد، جمعي از بني اسد به شهادت رسيدند، گروهي زخمي شدند و گروهي توانستند از صحنه بگريزند. در اين جنگ، حبيب نيز زنده ماند و توانست خود را به كربلا و نزد امام حسين (ع) برساند. آن بزرگوار در روز عاشورا به شهادت رسيد. قبيله بني اسد، پس از مداواي جانبازان و زخميان جنگ ششم محرم، مجددا كوشيدند خود را به كربلا برسانند، اما زماني كه ديگر امام و ياران وفادارش به شهادت رسيده و لشكر ابن زياد با اسراي كربلا به كوفه بازگشته بودند. قبيله بني اسد به دفن شهداي كربلا پرداختند.

تحریم شیعیان

در روز ششم محرم، مأموران ابن زياد در بازار آهنگران كوفه به تكاپو براي خريد سلاح پرداختند. از آنجا كه اين اقدام با هدف خالي كردن دست شيعيان كوفه از سلاح و تجهيزات باقي‌مانده سپاهيان ابن زياد صورت گرفت، آنها با صرف هزينه هاي گزاف كوشيدند تمامي شمشيرها و نيزه‌هاي موجود در اختيار مردم را خريداري كنند.

مذاکره و احتجاج

در شب هفتم محرم، ابن سعد با امام حسين (ع) ملاقات و مذاكره كرد و كوشيد حضرت را به بيعت با يزيد تشويق كند. حضرت، ضمن امتناع از بیعت آينده ابن سعد را پيشگوئي كرده به او فرمودند: تو به حكومت ري نخواهی رسيد و گندم ري را نخواهی خورد. بنابراين بهتر است دست از ياري امويان و خصومت با اهل بيت عصمت و طهارت (ع) برداری.

خولي بن يزيد اصبحي جاسوس ابن زياد كه با امام حسين (ع) عداوت شديدي داشت، مذاكرات ابن سعد با امام (ع) را به ابن زياد گزارش داد. روز بعد، ابن زياد طي نامه‌اي به عمر سعد دستور داد ديگر با امام حسين (علیه السلام) ملاقات نكند و از دسترسي كاروان امام حسين (ع) به آب ممانعت كند تا امام مجبور به تسليم گردد.

منبع
دانشنامه اسلامی
 
انتهای پیام / 161
نظر شما
پربیننده ها