مشروح/ سردار عبداللهی در همایش نقش مهندسی دفاعی در سپاه:

بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) ساخته می‌شود

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه جهان با ظرفیت بهره‌برداری ۳۶۰ هزار بشکه در روز و سد بختیاری به عنوان بلندترین سد کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) ساخته می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵ - 24February 2014

بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) ساخته می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ "عبادالله عبداللهی" فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) سپاه، در همایش "نقش مهندسی دفاعی در سپاه" که صبح امروز در دانشگاه افسری امام حسین(ع) برگزار شد، درباره نقش مهندسی در دوران دفاع مقدس گفت: نقش مهندسی در این دوران به شکلی بود که بتوانیم رزمندگان را در حفظ خط مقدم برای رسیدن به اهداف خود کمک کنیم؛ این ابتداییترین ماموریت مهندسی سپاه درآن دوران بود. اما بعد از اینکه مهندسی تکامل یافت، محصول آن قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) شد.

وی افزود: کاری که امروز توسعه یافته، نتایج زحمات مهندسی دفاع مقدس و بهوجود آمدن سازمان عظیم و بزرگ خاتمالانبیاء(ص) است.
 
وی با اشاره به اینکه این قرارگاه بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی و با اذن مقام معظم رهبری تشکیل شد، ادامه داد: سپاه نیروی منفعل و بیتفاوتی نیست، بلکه سپاه همان طور که حاصل انقلاب است در هرکجا احساس کند باری بر دوش مردم سنگینی میکند، وظیفهی خود میداند که به کمک مردم و نظام جمهوری اسلامی بیاید، زیرا با این رویه اکنون قرارگاه سازندگی به قطب سازندگی کشور تبدیل شده است.
 
سردار عبداللهی با اشاره به اینکه قرارگاه ظرفیت و توانایی آن را دارد که همانند دوران دفاع مقدس به عنوان هماهنگکننده، در امر سازندگی کشور فعالیت کند، یادآور شد: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) تاکنون ۱۵۰۰ پروژه در گرایشهای مختلف و در پروژههای بزرگ اجرا کرده است و علاوه بر این ۴۵۰۰ کیلومتر زیر ساختهای ریلی و آزادراهی را در دست احداث دارد.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) خاطرنشان کرد: آزادراه حرم تا حرم ظرف ۲ سال احداث و آماده تحویل دادن است. همچنین احداث تونلهایی برای انتقال آب با استفاده از پیشرفتهترین دستگاههای حفاری نیز بخش دیگری از فعالیتهای این قرارگاه در زمینه سازندگی کشور است.
  
سردار عبداللهی در ارتباط با پروژههای صنعتی مانند ساخت پالایشگاه پتروشیمی نیز عنوان کرد: ساخت پالایشگاه در فازهای ۱۵، ۱۶، ۲۲ و ۲۳ در اختیار قرارگاه قرار دارد. پیش از این، کار ساخت و بهرهبرداری از این فازها در اختیار شرکت و پیمانکاران خارجی مانند شل و توتال بود.
 
وی با تاکید بر اینکه فازهای ۱۵ و ۱۶ کلیدیترین بخشهای پالایشگاههای پارس جنوبی مطرح میشوند، بیان کرد: در بحث افت فشار گاز مازندران که ماه گذشته بر اثر بارش برف به وجود آمد اگر تزریق ۶۰۰، ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز از فازهای ۱۵ و ۱۶ نبود با مشکل کمبود گاز در آن استان مواجه میشدیم.

سردار عبدالهی با یادآوری این موضوع که بزرگترین و بلندترین سدهای کشور را قرارگاه میسازد، گفت: بلندترین سد کشور، سد بختیاری است که تاج آن ۵۶ متر بالاتر از ارتفاع برج میلاد خواهد بود. البته این پروژه قرار بود چینیها بسازند ولی وقتی آنها از ساخت این سد کنارهگیری کردند قرارگاه مشغول به کار شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با اشاره به اینکه این قرارگاه ۱۲ میلیارد متر مکعب سد در دست احداث دارد از ساخت بزرگترین پالایشگاه جهان خبر داد و تصریح کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت استحصال ۳۶۰ هزار بشکه در روز به عنوان بزرگترین پالایشگاه جهان توسط قرار سازندگی خاتم الانبیا (ص) در حال ساخت است که با بهرهبرداری کامل پالایشگاه، ۵۹ میلیون لیتر بنزین و ۴۰ میلیون لیتر گازوئیل تولید میشود.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ میلیون کیلومتر خطوط انتقال آب، گاز و نفت در حال احداث است، خاطرنشان کرد: کشور ما به لحاظ برخورداری از معادن و منابع زیرزمینی به راحتی میتواند بدون اتکا به نفت درآمدزایی داشته باشد؛ به عنوان مثال سال گذشته ۲۲ میلیون تن سنگ آهک فروش داشتهایم. در صورتی که اگر آن را به آهن و فولاد تبدیل میکردیم، درآمد بسیار زیادی میتوانستیم از این راه به دست آوریم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با یادآوری این نکته که میزان نفرات طرف قرارداد این قرارگاه ۱۵۰ هزار نفر هستند، یادآور شد: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) و سپاه سوداگر و پیمانکار نیستند و فقط به عنوان سرباز ولایت تا هر وقت که اذن رهبری باشد در میدان سازندگی کشور جانبازی خواهند کرد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار