روایت روزهای خونین خرمشهر از زبان بازمانده خانواده چهار شهید

روزی که ۳۷ نفر از پاسداران در مدرسه‌ رسایی به شهادت رسیدند

شهید جهان آرا در آخرین روزهای مقاومت، با باقی مانده مردم و رزمندگان در مدرسه دریابد رسایی، سخن گفت. پس از خروج جهان آرا ازمدرسه، ستون پنجم به عراقی‌ها گرا دادند و ۳۷ نفر از سپاهیان در آن مدرسه قطعه قطعه شده و به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۱۶۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳ - 24April 2014

روزی که ۳۷ نفر از پاسداران در مدرسه‌ رسایی به شهادت رسیدند

سید مسعود ارجعی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و از ساکنان قدیمی خرمشهر است که در دوران دفاع مقدس ۴ نفر از اعضای خانواده وی به شهادت رسیدند. او تا آخرین لحظات سقوط خرمشهردر کنار سایر نیروهای مردمی و رزمندگان اسلام ازشهر خود دفاع کرد.

مسعود ارجعی با اشاره به اوضاع سیاسی و اجتماعی حاکم بر خرمشهر در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به خبرگزاری دفاع مقدس گفت: با وجود اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده بود خرمشهر با برخی اختلافات سیاسی و اجتماعی دست و پنجه نرم میکرد.
 
وی با اشاره به دلیل سقوط خرمشهردر دوران دفاع مقدس گفت: با وجود مقاومت ۵ ۴ روزه مردم خرمشهر به دلیل خیانت بنی صدر و همکاری او با استکبار جهانی خرمشهر سقوط کرد.
 
وی با اشاره به معرفی یکی از برادران شهیدش در روزهای آغازین انقلاب اسلامی در سال ۵۸ گفت: سید حمید ارجعی در زمان فرماندهی شهید جهان آرا به عضویت سپاه درآمد و با وجود سن کمی که داشت به عنوان پاسدار رسمی مشغول فعالیت شد.
 
وی با اشاره به نقش شهید حمید ارجعی در دوران اشغال خرمشهر و نحوه شهادت او گفت: او همیشه درجبهه بود و به عنوان فرمانده جزء اولین کسانی بودند که از طریق منطقه مارد به طرف بعثیها در خرمشهر حمله ور شدند و در مرحله اول عملیات بیت المقدس شهید شد.
 
وی با اشاره به معرفی خانوادهاش که در دوران دفاع مقدس مسوولیتهای مختلفی را برعهده داشتند، ادامه داد: پدرم نیز در آن دوران به عنوان نیروی پشتیبانی جبهههای دفاع مقدس فعالیت میکرد و در زمینه تامین تدارکات جنگ نیز فعال بود.
 
ارجعی ادامه داد: شهید سید سعید ارجعی یکی دیگر از بردران من هستند که با وجود اینکه ۱۷ ساله بودند به سمت مهندسی سپاه در خرمشهر منصوب شدند. درتاریخ ۱۰ اردیبهشت سال ۶۰ در حالی که درگیریها شدید بود هیچ کس حاضر نبود مهمات و غذا به بچهها برساند شهید سعید برای اینکه آذوقه به بچهها برساند به کوتشیخ رفت و در همان جا مورد اصابت خمپاره قرار گرفت که بر اثر این ضربه نصف سرش از بین رفته بود.
 
وی پیرامون شهادت مادر و خواهر شهید خود در دوران دفاع مقدس گفت: مادرم که در دوران دفاع مقدس وظیفه تدارکات و پشتیبانی از جبههها را برعهده گرفته بود پس از بازگشت از سفر سوریه و زیارت قبر حضرت زینب (س) از اهل بیت (ع) خواسته بود که شهادت را نصیبش کنند و در ۲۳ بهمن سال ۶۲ در موشک باران بهبهان به همراه خواهرم عفت سادات به شهادت میرسند.
 
ارجعی با اشاره به بیان خاطرهای از روزهای خونین خرمشهر گفت: در مدرسه دریابد رسایی که از مدارس معروف خرمشهر است شهید جهان آرا در آخرین روزهای مقاومت باقی مانده مردم و رزمندگان را جمع کرد و خطاب به آنها گفت: تنها با ایمان و تقوا و جنگ تن به تن میتوانیم دشمن را در پشت دیوارهای شهر نگهداریم و در این راه باید جان خود را نثار کنیم، پس از خروج شهید جهان آرا ازمدرسه، ستون پنجم به عراقیها گرا دادند و ۳۷ نفر از سپاهیان در آن مدرسه قطعه قطعه شده و به شهادت رسیدند.
 
وی با اشاره به شرایط خرمشهر در روزهای اشغال شهر گفت: در آن روزها تقریبا ۸۰ درصد شهرتخلیه شده بود و تنها بسیجیان و نیروهای مردمی که آماده مبارزه بودند در شهر حضور داشتند.
 
ارجعی خاطر نشان کرد: رزمندگان و نیروهای مردمی با جنگ تن به تن و شبانه و خانه به خانه با عراقیها که حدود ۸ لشگر بودند مبارزه میکردند.
 
وی با معرفی یکی از رزمندگانی که تا آخرین نفس از خرمشهر حمایت کرد افزود: شهید امیر رفیعی با یک تیربار، ژ۳ حدود ۱۲ ساعت به تنهایی به همراه شهید عیدی تا آخرین تیر خود جنگید و در حالی که ۲۰ یا ۳۰ تیر خورده بود به درجه رفیع شهادت رسید.
 
رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه با نفرات کم به دفاع از خرمشهر پرداختیم، ادامه داد: شهید آبکار، عباس بحرالعلوم و جهان آرا و چند رزمنده دیگر ازجمله رزمندگان باقی مانده دوران دفاع مقدس بودند که از سقوط شهر جلوگیری کردند اما سرانجام با وجود ایثارگریهای یکایک رزمندگان با انفجار تی ان تی پل ارتباطی میان خرمشهر و نیروها منفجر شد و خرمشهر سقوط کرد.
 
ارجعی با اشاره به مراحل آغازین بیت المقدس گفت: عملیات ده اردیبهشت ماه سال ۶۱ با رمز علی بن ابیطالب آغاز شد لشگر ولی عصر (عج) به فرماندهی حاج احمد متوسلیان از جمله لشگرهای شرکت کننده در این عملیات بود که متاسفانه گردان محاصره میشود و ۹۰ نفر از نیروهای شهر ساوه که در این عملیات حضور داشتند به شهادت رسیدند.
 
ساکن قدیمی شهر خرمشهر ادامه داد: در مرحله دوم عملیات در ۱۷ اردیبهشت موفق شدیم جنازههای شهدا را به عقب برگردانیم.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار