ظریف:

دنیای کنونی غرب‌محور نیست

وزیر امور خارجه با بیان اینکه دنیای کنونی غرب‌محور نیست، گفت: امروز تحول در نظام بین‌الملل در دنیای غرب شروع نمی‌شود و خاتمه نمی‌یابد.
کد خبر: ۲۱۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰ - 11December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، محمد جواد ظریف در کنفرانس امنیتی تهران که در محل اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: در منطقه غرب آسیا ناگزیر هستیم که از نظم جهانی نگاه داشته باشیم و نکته مهمتر اینکه امروز اگر بخواهیم از نظم جهانی صحبت کنیم، نمی‌توانیم بدون توجه به منطقه غرب آسیا درباره شکل‌گیری نظم جدید سخن بگوییم.
 
وی در ادامه افزود: دنیای کنونی غرب‌محور نیست، امروز تغییرات در نظام بین الملل فراتر از جهان غرب دارد شکل می گیرد.
 
وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما باید این واقعیت را بدانیم که امروز تحول در نظام بین الملل در دنیای غرب شروع نمی‌شود و خاتمه نمی یابد.
 
ظریف افزود: منطقه غرب آسیا یکی از صحنه های اصلی شکل گیری نظام آتی بین الملل است.
 
وی تصریح کرد: غرب آسیا موضوع کنش نیست؛ بلکه خود کنشگر است.
 
ظریف در واکنش به اظهارات اخیر نخست وزیر انگلستان گفت: مشکلی که در منطقه ما وجود دارد تصور امکان خرید امنیت است، همین بازی که دیدید، در نهایت بی شخصیتی یک خانمی را در منطقه می‌اورند تا به انها بگوید ما امنیت شما را تامین می‌کنیم تا حالا چه زمانی توانسته‌اند امنیت آنها را تامین کنند که حالا از این زیاده‌گویی‌ها می‌کنند.
 
وی ادامه داد: خاطرتان هست بعد از توافق هسته‌ای سر و صدا در منطقه ما بلند شد که ای امریکا ما را رها کرده ای یعنی کسانی که با دلار می‌خواستند امنیت بخرند به این نتیجه رسیدند که امنیت برای انها یکدفعه دارد پر می‌کشد، تصور خرید امنیت یک توهمی است که منطقه ما را آزار داده است.
 
وزیر امور خارجه در ادامه نخستین و مهمترین چالش و فرصت را مربوط به ادراکدانست و افزود: در شرایط کنونی تحولات، سریع و مبنایی است، در گذشته تحولات به نابودی و پیدایش کشورهای جدید می انجامید، این به آن معنا نیست که رقابت و مشکلات نقش نابود کننده ندارد؛ این ادراک صحیح است که می تواند از حداکثر انفعال تا حداکثر تهاجم باشد.
 
وی با بیان اینکه فهم غلط صدام حسین و میلوشوویچ باعث نابودی کشورشان شد و به آمریکا گرای غلط دادند و بر اساس این دو برداشت غلط، کنشگر، اقدام افراطی کرد و باعث اضمحلال دو کشور شدند، گفت:‌ قذافی هم با تقدیم تمام داده‌ها و همراهی با قدرت‌ها، باعث اضمحلال کشورش شد، این ناشی از فقدان ادراک صحیح از شرایط است.
 
ظریف تأکید کرد: اما رقابت جدی دیگری هم وجود دارد به همین دلیل از این جلسات زیاد می‌بینیم و آن رقابت در ادراک سازی است، یعنی در شرایط انتقالی به دلیل تکثر منابع قدرت، ادراک می‌تواند در آینده ایفای نقش کند. به همین دلیل می‌بینید چندین تصویر از آینده نظام بین‌المللی وجود دارد، این‌ها رقابت در القای ادارک است و صرف برگزاری این اجلاس می‌تواند قدرت آفرین باشد.
 
وی با بیان اینکه دومین چالش و فرصت، تنوع منابع قدرت است به گونه ای که از منابع مادی فراتر رفته، افزود:  این به معنای آن نیست که قدرت نظامی تاثیرگذار نیست اما تنها منبع قدرت، تاثیرگذاری نیست بلکه قدرت معنوی، مجموعه توان تاثیرگذاری بر اذهان است آنچه که آمریکایی‌ها به آن تسخیر قلب‌ها می گویند که این هم یکی از راهکارهای تاثیرگذاری است.
 
وی در ادامه تکثر کنشگران را چالش و فرصت دیگر پیش روی کنشگران سیاسی دانست و گفت: بعد از فروپاشی دو قدرت اصلی به عنوان کنشگران انحصاری در روابط بین‌الملل، شاید یکی از اولین کسانی که این واقعیت را درک کرد حضرت امام خمینی(ره) بود؛ این فهم را می‌توان به درستی یافت که کنشگری از انحصار خارج شده است.
 
ظریف با تأکید بر اینکه در اکثر نقاط منطقه، دولت‌ها نتوانسته‌اند اصلی‌ترین خواست‌‌های مردم را برآورده کنند و مردم هم امکان سوال از دولت‌ها را نداشته‌اند که این ضعف حکومت‌ها باعث احساسی شده که یکی از آنها افراط گرایی است.
 
وی با بیان اینکه برای مقابله با این ناکارآمدی تلاش شده که عصبانیت مردم را از نهادهای دولتی به خصوص در کشورهای عرب منحرف کنند، افزود: این انحراف موقتی است، اگر بخواهیم شرایط منطقه را خلاصه کنیم این است که منطقه از ناکارآمدی، تشخیص و نسخه غلط رنج می‌برد.
 
وزیر امور خارجه با اشاره به لزوم توجه به مشکلات منطقه برای ایجاد نظم مطلوب خاطرنشان کرد: مهمترین نکته این است که نظم درون زا باشد، نظم باید از درون باشد نه اینکه خانمی به منطقه بیاید و قول بدهد که نظم را تامین کند و نه اینکه از آمریکا بعد از برجام تقاضا شود که ما را رها نکنید.
 
وی با بیان اینکه قانون اساسی ما به درستی تشخیص داده که سلطه ناپذیری باید یکی از مبانی مهم نظم منطقه‌ای باشد، گفت: ما نیاز به ائتلاف نداریم بلکه به امنیت شبکه ای در منطقه نیاز داریم؛ اول درک این نکته که امنیت، خریدنی از بیرون نیست.
 
ظریف در پایان خاطرنشان کرد: امنیت در منطقه ما نیازمند همکاری کشورهای منطقه است. نیازمند یک شبکه سازی امنیتی است که گزینه‌های آتی آن، اعتماد سازی، همکاری و اقداماتی است که احتمالا بعد از این اعتماد سازی می تواند در جهت ایجاد یک روابط مستحکم منطقه ای به خصوص در خلیج فارس ایجاد شود.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها