در نشست خبری سومین دوره «شب های شعر انقلاب» عنوان شد؛

اسفندقه: در خط مقدم شعر انقلابم/ قزوه: رضایت رهبر انقلاب از شعر/ مودب: شعر ستون خیمه انقلاب است

نشست خبری سومین دوره «شب‌های شعر انقلاب» در موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد.
کد خبر: ۲۲۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲ - 16January 2017
اسفندقه: در خط مقدم شعر انقلابم/ قزوه: رضایت رهبر انقلاب از شعر/ مودب: شعر ستون خیمه انقلاب استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری سومین دوره از «شب‌های شعر انقلاب» صبح امروز دوشنبه ۲۷ دی ماه با حضور «مرتضی امیری اسفندقه» دبیر علمی، «علیرضا قزوه» مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، «علی محمد مودب» مدیر عامل موسسه شهرستان ادب و «حبیبی کسبی» نماینده هیئت اجرایی در موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد.
مودب: شعر ستونه خیمه انقلاب است 

«علی محمد مودب» با بیان اینکه خبرنگاران پشتیبان جدی جریانات ادبی کشور بوده‌اند، اظهار داشت: خبرگزاری‌های و رسانه‌های مجازی از حامیان جدی ادبیات کشور بوده‌اند که امیدوارم سایر رسانه‌ها هم در این حوزه کار جدی‌تری انجام دهند. نگاه رسانه‌ها به شعر که ستون خیمه فرهنگ و هنر ما در طول تاریخ بوده باید از گذشته بیشتر باشد. هر پدیده‌ای برای رواج دادن خود نیاز به محافلی دارد که آن پدیده رشد کند. انجمن‌های ادبی در کشور سابقه زیادی دارند این انجمن‌ها باعث شده‌اند، علیرغم محدودیت‌ها و کم توجهی مسئولین جوشش استعداد داشته باشند.

وی افزود: شعر انقلاب نیز محافل مختلفی دارد؛ محافل شعر امروز میراث و پیشینه شعر انقلاب است. شب‌های شعرمحفل جریان شعر انقلاب است که در طول چند سال گذشته جریان ساز بوده است. امیدواریم این جریان ادامه داشته باشد و نقش تاثیر گذار داشته باشد.

 مطمئنم مقام معظم رهبری بیش از سایر مقوله‌های فرهنگی از شعر رضایت دارد

«علیرضا قزوه» مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه این نشست با بیان اینکه موسسه شهرستان ادب کارهای ارزشمندی در حوزه شعر و ادبیات خلق کرده است،‌ اظهار داشت:‌ موسسه شهرستان ادب همیشه دغدغه شعر انقلاب و جریان متعهد را داشته است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت شعر انقلاب بیشتر از برنامه‌هایی است که امروز برگزار می‌شود، تاکید کرد: تمام برنامه‌های شعر انقلاب خلاصه در محافلی که ما برگزار می‌کنیم،‌ نمی‌شود. از این دست برنامه‌ها در نقاط مختلف کشور توسط نهاد‌های دولتی و مردمی برگزار می‌شود. خاصیت انقلاب ما مردمی بودن آن است و مردم در جای جای آن حضور دارند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تصریح کرد:‌ شعر انقلاب نسبت به هنرهای هفت گانه مسلماً جلوتر است. شاعران انقلاب پیش از آغاز نهضت، در حین انقلاب، دوران دفاع مقدس و امروز پیشتاز بوده‌اند. شعر انقلاب جرقه‌ها و درخشش‌های خوبی داشته و چهره‌های خوب و درخشانی را نشان داده است. شعر انقلاب توانسته خودش را به عنوان یک گونه تثبیت کند و بیشترین بار را گرفته است.

قزوه ادامه داد: اگرچه در حوزه سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی کارهای ارزنده‌ای صورت گرفته است، اما بنده مطمئن هستم، مقام معظم رهبری بیش از سایر مقوله‌های فرهنگی و هنری از شعر رضایت دارند. همکاری موسسات فرهنگی در برگزاری این برنامه‌ در راستای همراهی و همگامی نیروهای انقلاب است.

وی بیان کرد:‌ شعر انقلاب تنها به موضوعات انقلاب محدود نیست. موضوعات انسانی،‌ زندگی مردم،‌ مقوله‌های اجتماعی و عاشقانه‌های نجیب تا موضوعات آئینی در شعر انقلاب است. شعر انقلاب شعری است که با گذشته ادبیات فارسی آشتی کرده است و از تجربه‌های گذشته استفاده کرده است. در این برنامه تلاش کردیم با کمترین هزینه بیشترین بهره را حاصل کنیم که امیدوارم موفق شده باشیم.

 در خط مقدم شب‌های شعر انقلاب هستم

«مرتضی امیری اسفندقه» دبیر علمی سومین دوره شب‌های شعر انقلاب در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت رسانه در جریانات فرهنگی، اظهار داشت: رسانه در میان مسائل فرهنگی یک جبهه است که هر کسی باید در موضع خود درست عمل کند. رسانه‌ نباید ایجاد سوتفاهم کند بلکه تسریع دهنده اعتلای شعر انقلاب باشد.

وی افزود: من به یک معنا در خط مقدم شب‌های شعر انقلاب هستم و خوشحالم چون بچه‌های خط دوم سرشان به مهر عبادت است. شهدا در خط اول رفتند تا شعر فارسی و «توانا بود هر که دانا بود» و «بنام خداوند جان و خرد» زنده بماند.

دبیر علمی سومین دوره شب‌های شعر انقلاب تصریح کرد: شعر فارسی از اول قرن سوم تا به امروز شعر انقلاب است. هرگاه جامعه در زندگی دچار مشکل شد، شعر انقلاب به میان آمده است. شعر فارسی از کاشان با نیویورک صحبت می‌کند و اگر لازم باشد با واژه‌های فارسی با پاریس صحبت می‌کنیم و هراسی نداریم. این مسائل مبالغه و اغراق نیست، بلکه توجه و یادآوری بر توکل قلم‌هاست.

شعر خوانی 60 شاعر پیشکسوت و جوان شعر انقلاب

«حبیبی کسبی» نماینده هیئت داوران در بخش پایان این نشست اظهار داشت: امسال سومین دوره شب‌های شعر انقلاب است که طی آن پنج برنامه در سه استان برگزار می‌کنیم. در این دوره پنج نهاد؛ حوزه هنری، نهاد دفتر ولی فقیه در دانشگاه تهران، موسسه شهرستان ادب،‌ مجمع شاعران اهل بیت و فرهنگسرای اندیشه مشارکت دارند.

وی افزود: افتتاحیه این برنامه ساعت 18 اول بهمن ماه در مشهد مقدس خواهد بود. شاعران خراسان و تهران در این مراسم حضور خواهند داشت و چند چهره شعر انقلاب از جمله «غلامرضا شکوهی»، «محمدحسین جعفریان» و «مصطفی محدثی خراسانی» از شاعران خراسانی تقدیر می‌شود. محمدکاظم کاظمی نیز به عنوان شاعر فارسی زبان در این بخش تقدیر می‌شود.

این شاعر جوان کشورمان ادامه داد: برنامه شب‌های شعر انقلاب در شهر قم از ساعت 18 روز ششم بهمن با تقدیر از «محمدعلی مجاهدی»، «غلامحسین سازگار» و «ناصر فیض» در سالن غدیر برگزار می‌شود.

حبیبی کسبی گفت:‌ این برنامه در تهران در سه سالن حوزه هنری، دانشگاه تهران و فرهنگسرای اندیشه در 10،‌ 11 و 12 بهمن برگزار می‌شود. شب اول 10 بهمن ماه در فرهنگسرای اندیشه با تجلیل از مرحوم«محمدرضا آقاسی»،‌ شب دوم 11 بهمن تجلیل از «سیدحسن حسینی» در دانشگاه تهران و شب سوم 12 بهمن با تجلیل از «قادر طهماسبی» برنامه‌ها پی گرفته می‌شود.

نماینده هیئت داوران خاطر نشان کرد: علاوه بر تجلیل از چهره‌های شاخص شعر انقلاب در این برنامه‌ها 60 تن از چهره‌های شناخته شده و جوان شعر انقلاب شعرخوانی خواهند کرد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها