عبدالباری عطوان:

تسلیم در برابر آمریکا دیوانگی است

مسئولان آمریکایی از طریق متحد حیله‌گر خود یعنی تونی بلر توانستند معمر قذافی را به دست برداشتن از تجارب هسته‌ای و زرادخانه سلاح کشتار شیمیایی متقاعد کنند و در نظر داشتند کره شمالی را به حرکت در همان مسیر سوق دهند تا پرچم سفید تسلیم را بالا ببرد اما نتایج تا این لحظه کاملا معکوس بوده است.
کد خبر: ۲۳۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳ - 01May 2017

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه «رأي اليوم» با اشاره به چالش طلبی رهبر کره شمالی در برابر تهدیدهای آمریکا نوشت: مقایسه بین کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و معمر قذافی ستم بزرگی در حق هر دو نفر است زیرا این دو کاملا در بسیاری موارد متفاوت هستند و مهم ترین مورد آن عامل جغرافیایی و مسائل سیاسی و معیارهای مربوط به دستاوردهای هر یک از این دو در زمینه تسلیحاتی و نظامی است.

تلاش آمریکا برای سوق دادن رهبر کره در مسیر قذافی

مسئولان آمریکایی از طریق متحد حیله‌گر خود یعنی تونی بلر توانستند معمر قذافی را به دست برداشتن از تجارب هسته‌ای و زرادخانه سلاح کشتار شیمیایی متقاعد کنند و در نظر داشتند کره شمالی را به حرکت در همان مسیر سوق دهند تا پرچم سفید تسلیم را بالا ببرد اما نتایج تا این لحظه کاملا معکوس بوده است.

رهبر کره شمالی از تجربه لیبی به ویژه فصل پایانی آن یعنی پاداش غرب به قذافی و سرنگونی و بی حرمتی به جسد او و نگهداری آن در یخچال به مدت سه روز درس بسیار خوبی گرفت.

آزمایش موشکی کره شمالی و چالش طلبی آمریکا

رهبر کره شمالی به خوبی متوجه شد، آمریکا یا هر قدرت غربی دیگر جرأت حمله به یک قدرت هسته‌ای را ندارند از همین رو به شدت مواضع و ادامه چالش طلبی متوسل شد و اصرار دارد به همان سرنوشتی که قذافی با توطئه غرب به آن دچار شد، گرفتار نمی‌شود و از اینجا می‌توان به آزمایش موشکی جدید میان بُرد او به عنوان واکنشی به تهدیدها و هشدارهای آمریکا پی برد.

تکرار اتهام‌های آمریکا این بار علیه رهبر کره شمالی

برخی از رؤسای جمهور آمریکا قذافی را به دیوانگی متهم کردند و اکنون نیکی هلی سفیر آمریکا در سازمان ملل همین اتهام را به رهبر کره شمالی وارد کرده و اظهار داشت: معتقدم با شخص متعادلی تعامل نداریم، او مردی است که شیوه فکری روشنی ندارد.

عقل و منطق قذافی به قیمت جانش تمام شد

قذافی وقتی دست از جنون خود برداشت و عقل و منطق را در پیش گرفت، نظام و زندگی اش را از دست داد و در دام قول‌های دروغین غرب و آمریکا گرفتار شد و سلاح خود را تسلیم کرد و 200 میلیارد دلار از ثروت کشورش را در بانک های آنان به ودیعه گذاشت.

اما به نظر نمی رسد رهبر کره شمالی نیز دیوانه بوده و درهمان دام گرفتار شود زیرا رفتارها و سیاست ها او نشان می دهد وی عاقل تر از دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود است.

رهبر کره شمالی با چالش طلبی آمریکا وارد میدان شد

اکنون این ترامپ است که به محاصره در آمده است نه رهبر کره، زیرا او چالش را پذیرفته و وارد میدان شد و تهدید کرد به حملات پیشگیرانه اقدام خواهد کرد و پیام روشنی به آمریکا داشت با این مضمون: اگر ما را با سلاح اتمی هدف قرار دهید، مقابله به مثل خواهیم کرد و چنانچه هدف موشک ها و سلاح های کلاسیک قرار بگیریم به همان شکل واکنش نشان خواهیم داد.

مخالفت کره جنوبی با دیوانگی‌های ترامپ

کره جنوبی که امکان دارد پایگاههای آمریکایی واقع آن با 30 هزار سرباز هدف حملات انتقام جویانه کره شمالی قرار گیرد، مانند ژاپن متوجه خطر دیوانگی ترامپ و دولت او شد از همین رو با سامانه دفاع موشکی آمریکا درخاک خود که هدف از آن مقابله با حملات موشکی از شمال است، مخالفت کرد.

به هر حال قذافی با تسلیم سلاح شیمیایی و معامله اتمی و تجهیزات آن با واشنگتن، دیوانگی کرد و کیم جونگ به خوبی این واقعیت را می داند از همین رو از نظر ما با ایستادگی در قبال تحریک نظامی آمریکا بسیار با تدبیر و عقل بوده و بر اساس محاسبات دقیق عمل کرده است.

وی به تمام کسانی که از استکبار آمریکا رنج می برند، درس شرافت ملی و عزت نفس داد زیرا تصمیم گرفت در دفاع از کشورش جان خود را بدهد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها