سید عمار حکیم:

مرز عراق و سوریه باید کنترل شود/ همه‌پرسی کردستان به زیان کل عراق است

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به اینکه بعد از شکست نظامی داعش، جنگ امنیتی آغاز می‌شود گفت: همه‌پرسی کردستان عراق به زیان همه عراقی‌ها است.
کد خبر: ۲۴۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴ - 05July 2017
مرز عراق و سوریه باید کنترل شود/ همه‌پرسی کردستان به زیان کل عراق استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «سید عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در گفتگویی به بررسی آخرین وضعیت نبرد در موصل، پافشاری منطقه کردستان بر برگزاری همه‌پرسی استقلال و برنامه‌های آینده عراق برای مرز با سوریه پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت موصل و زمان آزادی کامل این شهر چیست؟ اظهار داشت: این نبرد با وجود یک میلیون و 250 هزار شهروند عراقی بسیار دشوار و کند پیش می‌رود و دشمن نیز از این فرصت استفاده می‌کند زیرا از قربانی کردن آنها و به خطر انداختن جان شهروندان عراقی ابایی ندارد. در چنین شرایطی اولویت ما نجات جان بی گناهان است و مقابله با داعش اولیوت بعدی ماست. درست است که این عملیات طولانی شده اما امروز دیگر در صفحه آخر و مراحل پایانی است و ان شاء الله در کمتر از یک هفته آینده و چه بسا، سه یا چهار روز آینده، پیروزی نهایی در موصل را اعلام کنیم.

حکیم در ادامه تصریح کرد: طبعا، آزادی بخش قدیمی موصل به خاطر کوچه‌های تنگ و بافت جمعیتی‌اش و ...پیچیده است و زمان بیشتری را می طلبد.تاکید ما بر روی کم کردن میزان خسارات مالی و جانی و عدم تخریب زیرساختهای این شهر و حفظ بعد تاریخی و فرهنگی این بخش از شهر موصل همه و همه موجب طولانی شدن روند شکست نهایی داعش شده است. اما تا چند روز دیگر، این عملیات پایان می‌یابد.

وی درباره اینکه آیا با شکست نظامی داعش، این پدیده از بین خواهد رفت؟ و مرحله پسا داعش چگونه خواهد بود، گفت که پس از داعش در موصل، نوبت به مکانهای دیگری می‌رسد که هنوز داعش در آنها حضور دارد هرچند که در محاصره نیروهای عراقی قرار گرفته است، اما باید در این مناطق نیز پاکسازی شود. این مناطق عبارتند از تلعفر در نینوی، الحویجه در کرکوک و القائم در الانبار. پس از این نبردها، شکست نظامی داعش حاصل خواهد شد. به این ترتیب نبرد نظامی به نبرد امنیتی تبدیل خواهد شد و از سوی دیگر ما در کنار فعالیت‌های امنیتی و نظامی، تلاش خواهیم کرد که پروژه سیاسی را فعال کنیم و در میان مردم عراق، با کلیه گرایش‌ها و رویکردها اطمینان سازی و اعتمادسازی کنیم.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق همچنین تاکید کرد: ائتلاف همپیمانی ملی که بزرگترین فراکسیون پارلمانی را در اختیار دارد، طرح سازی ملی را مطرح کرد و این امر پس از نبرد موصل مستقیما فعال خواهد شد.

وی گفت که اولویت بعدی، توسعه و خدمات‌رسانی است و تلاش خواهد شد تا در مناطق آزاد شده، خدمات و توسعه لازم ارائه شود. سازندگی و تمرکز بر خدمات و مبارزه با فساد از مهمترین مسائل مطرح در این مرحله خواهد بود. اولویت دیگر بغداد، توسعه روابط منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود به ویژه که در بخش روابط منطقه‌ای برخی کشورها از تجربه عراق در هراسند.

رئیس حزب مجلس اعلای اسلامی عراق در پاسخ به این سوال که آیا بغداد برای پس از آزادسازی موصل، طرح و برنامه‌ای برای حفظ امنیت از مرزهای مشترک با سوریه دارد، گفت: : طبعا خطر تروریسم داعش منحصر به عراق نمی شود و برای منطقه و جهان به طور کلی خطر بزرگی به شمار می رود.اتفاقاتی که اخیرا در برخی کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران که از نظر امنیتی در درجه بالایی قرار دارد، روی داد مانند انفجار اخیر در پارلمان و حرم امام خمینی (ره)، بیانگر ضرورت یک همکاری و هماهنگی بین‌‌المللی برای مقابله با این خطر است.

وی افزود: عمق دیدگاه ایران در اقدام زودهنگام و فوری آن برای مقابله با خطر داعش و کمک به ملت‌های عراق و سوریه و اعزام مستشاران نظامی و ارائه حمایت‌های نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی و امنیتی کاملا روشن است. زیرا ایران می‌دانست که اگر به چنین اقدامی مبادرت نورزد، می‌بایست با داعش در شهرهای خود مقابله کند. لذا این اقدام ایران دارای دو بعد بود. یک بعد آن کمک به ملتهای منطقه و پشتیبانی از آنها و بعد دیگرش، دفاع از امنیت ملی خود ایران بود.

 درباره وضعیت مرزهای عراق و سوریه پس از شکست داعش، رایزنی‌ها و هماهنگی‌هایی جدی دوجانبه میان عراق و سوریه و چهارجانبه میان عراق، سوریه، ایران و روسیه صورت گرفته‌است. در هر دو چارچوب هماهنگی‌هایی برای صیانت از مرزها و رصد آنها صورت گرفته است. زیرا اگر مرزها کنترل نشوند، گروه‌های تروریستی همچنان به تردد میان دو کشور ادامه خواهند داد. همان‌طور که می دانید، داعش دارای ریشه‌های عراقی است اما عناصر این گروه تروریستی به سوریه رفتند و در آنجا اعلام موجودیت کردند و سپس در شرایطی مناسب برای اقدام در عراق، به این کشور بازگشتند. لذا در هر دو میدان، یعنی عراق و سوریه، با یک دشمن واحد مواجهیم و این امر نیازمند هماهنگی و تدوین یک سیاست مشترک برای مقابله با داعش است. بی تردید دولت عراق و بخشهای نظامی و امنیتی آن بر روس منافع عراق و سوریه متمرکز می‌شوند و همپیمانان هر دو طرف نیز بر این مسائل متمرکز خواهند شد و مکمل نقش‌های یکدیگر در این عرصه خواهند بود.

حکیم درباره باقی ماندن یا نماندن نیروهای ائتلاف در عراق پس از آزادی موصل گفت: بی تردید عراقی‌ها حتی در اوج درگیری‌ها با داعش و نیاز شدید به کمک‌های خارجی زیر بار حضور نظامیان خارجی نرفتند و حتی یک مبارز و جنگجوی خارجی در کشور را نپذیرفتند و امروز مایه افتخار عراقی‌هاست که به همت بازوی خود عراق را از دست داعش آزاد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بله، ما از کمک‌ها و پشتیبانی های هوایی از طریق جنگنده‌های ائتلاف استفاده کردیم اما در این حالت نیز، اجازه ندادیم که این جنگنده‌ها حتی از پایگاه‌های نظامی داخل خاک عراق فعالیت کنند و آنها از آشیانه‌های خود در کشورهای هم‌جوار عراق پرواز می کردند و مواضع داعش را هدف قرار می‌دادند.

رئیس بزرگترین فراکسیون پارلمانی عراق افزود: بعد دیگری که ما از کمکهای خارجی بهره بردیم، محدود به اطلاعات، آموزش نیروهای عراقی و تسلیح بود که با پایان نبرد در موصل، دیگر ما از پروازهای شناسایی و بمباران مواضع آنها در خاک عراق بی‌نیاز خواهیم شد. در نهایت نیز این همکاری و ارتباط می‌تواند به آموزش نظامیان و تبادل اطلاعات و ...محدود شود ضمن اینکه ما دیگر نیازی به این حجم از مستشاران نظامی نیز نخواهیم داشت و تعداد آنها نیز کم خواهد شد. ما همچنان تاکید می‌کنیم که همان‌طور که با فعالیت پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک عراق مخالف بودیم با حضور نظامیان آنها نیز مخالفت می کنیم.

وی در در پاسخ به سوالی درباره پافشاری اربیل بر برگزاری همه‌پرسی و جدایی طلبی گفت: من معتقدم که وحدت عراق از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اولا نص قانون اساسی کشور است و دوما منافع عراقی‌ها در این وحدت است و پیامدهای خدشه وارد کردن به این وحدت، گریبانگیر یک منطقه خاص نخواهد شد و یک دومینو ایجاد خواهد شد. هرگونه تحرک این‌چنین در منطقه کردستان سایر استان‌ها و مناطق عراقی را به جدایی طلبی تحریک خواهد کرد. در چنین شرایطی ما تلاش خواهیم کرد تا شرکای خود در کردستان را متقاعد کنیم که این تصمیم به ضرر کردستان و کل عراق خواهد بود. زیرا قدرت ما در وحدت ماست. پس با کلیه ابزارهای موجود سیاسی و با تماس‌های مستقیم در راستا اقدام خواهیم کرد.

حکیم در پایان اذعان داشت: در این راستا ما با برخی کشورهای منطقه و جهان رایزنی کردیم تا رویکرد جامع و مشترکی برای ترغیب برادرانمان در کردستان به انصراف از برگزاری همه‌پرسی ارائه دهیم زیرا سعادت عراق به خطر خواهد افتاد و ما نمی‌توانیم در قبال وحدت عراق تساهل کنیم.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار