رونمایی از سایت "تاریخ و جوان" موسسه مطالعات تاریخ معاصر در بزرگداشت آیت الله طالقانی

حداد عادل: آیت الله طالقانی مظهر روحانی مبارز و سیاسی بود

دکتر غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم بزرگداشت آیت الله طالقانی گفت: گفتمان دینی آیت‌الله طالقانی بر پایه قرآن و نهج البلاغه بود؛ وی خرافه را از اسلام زدود.
کد خبر: ۲۷۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳ - 09September 2014

حداد عادل: آیت الله طالقانی مظهر روحانی مبارز و سیاسی بود

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، در مراسم بزرگداشت آیت الله طالقانی که شب گذشته در مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر برگزار شد پس از رونمایی از سایت "جوان و تاریخ" این مؤسسه، جمعی از دوستان و همراهان این عالم گرانقدر به معرفی شخصیت وی و بیان خاطراتی از ایشان پرداختند.

 

آقای طالقانی خرافه را از اسلام زدود

غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم گفت: آیت الله طالقانی در خانوادهای اصیل و روحانی و در یک منطقه فرهنگ پرور یعنی طالقان به دنیا آمد. طالقان شهری است که اگر قرار باشد نام بزرگان آن را لیست کنیم باید یک دائرة المعارف تهیه نماییم.

وی در ادامه افزود: ایشان خرافه را از اسلام زدود، زیرا می دانست که علت گریز جوانان از دین، همین پیرایه هایی است که به دین بسته اند اما آیت الله طالقانی سراغ چشمه های اصلی یعنی قرآن و نهج البلاغه رفت و گفتمان دینی اش این دو کتاب مقدس بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: یک جنبه مهم شخصیتی ایشان، بعد مبارزاتی وی بود؛ ایشان یک روحانی بسیار سیاسی بود که به مبارزه و کار تشکیلاتی اعتقاد داشت .از ابتدای تشکیل انجمن اسلامی نیز از این انجمن پشتیبانی کرد.

 

مظهر روحانیت مبارز همراه امام

وی افزود: آیت الله طالقانی به درستی تشخیص داده بود که عامل عقبماندگی کشور استبداد و استعمار است و باید در این دو جبهه مبارزه کرد، مصداق مبارزه اش استعمار حضور در نهضت ملی شدن صنعت نفت بود.

حدادعادل اظهار داشت: اگر بعد از امام بخواهیم یک فرد را مظهر روحانیت مبارز معرفی کنیم، فرد اکمل آیت الله طالقانی خواهد بود.

وی ادامه داد: به یاد دارم که ایشان وقتی در اولین نماز جمعه حضور پیدا کردند آن قدر جمعیت زیاد بود که من مجبور شدم در یک جای کوچک در کنار دیوار بایستم.

وی همچنین تأکید کرد: ایشان به مساله فلسطین هم بسیار توجه داشتند و برای شرکت در کنفرانس سرنوشت فلسطین و به جهت معرفی دیدگاه روحانیت شیعه اعزام شدند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این که آیت الله طالقانی حلقه وصل دانشگاه و حوزه بودند، بیان کرد: یکی از خصوصیات بارز ایشان بحث جامعیت آن مرحوم است، به طوری که همه به او احترام می گذاشتند از جمله شهید مطهری و مراجع بزرگی مثل امام خمینی(ره) حتی برخی بزرگان سازمان مجاهدین خلق نیز به ایشان احترام می گذاشتند البته در تضاد سازمان مجاهدین خلق با ایشان کسی شک نداشت اما به خاطر اخلاق و شخصیت جامع ایشان، آیت الله طالقانی را پدر طالقانی می نامیدند.

حدادعادل گفت: آیت الله طالقانی بسیار خوب همه چیز را تشخیص میداد، طراحی های دشمن هرگز توانست کاری کند تا وی آسیبی ببیند.

وی تصریح کرد: یک بار که منافقین در نماز جمعه شلوغ کردند ایشان با قاطعیت به آن ها گفت اگر امام حکم کند من خودم پشت تانک می نشینم و با شما مبارزه میکنم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من بارها از زبان رهبری معظم احترامی را که ایشان برای این عالم بزرگ قائل هستند شنیدهام.

 

تاکید بر عدم ورود فرزندان به فعالیت اقتصادی؛ «شما بیجا می کنید در مشاغلی که شائبه کارهای اقتصادی دارد کار کنید!»

در ادامه مراسم سیدمهدی طالقانی، فرزند آیتالله طالقانی اظهار داشت: مرحوم پدرم به شدت دنبال ظلم ستیزی بود و همیشه خانواده را به این که با ظالمین همکاری نکنند تشویق می کرد. وی به تهران آمد تا بتواند جوانان را جذب اسلام و دین کند زیرا ایشان به شدت به دنبال جذب حداکثری بودند.

وی افزود: پدر به شدت به این موضوع تأکید داشتند که فرزندان من و آقایان نباید در کارهای اقتصادی وارد شوند، می گفتند: "شما بیجا می کنید در مشاغلی که شائبه کارهای اقتصادی دارد کار کنید، زیرا چه خوب کار کنید چه بد، زیر ذره بین مردم هستید. اگر زمانی جایی که در آن کار میکنید کار نادرستی انجام دهد و شما هم دخیل نباشی بازهم میگویند که پسر فلانی هم در آنجاست."

مهدی طالقانی ادامه داد: الان آقازاده ها مشکل دارند و مشکل ایجاد می کنند البته امیدوارم از این اقدامات اقتصادی دست بردارند.

وی خاطرهای از پدر بیان کرد و گفت: یک بار یکی از افرادی را که پس از انقلاب دستگیر شده بود به منزل ما آوردند برادرم یک سیلی به او زد پدر که صحنه را دید به اوگفت به چه حق او را زدی، مگر تو قاضی هستی که قضاوت می کنی.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پدر نسبت به مردم مظلوم فلسطین بسیار حساس بود به طوری که حتی قبل از انقلاب در نماز عید فطرش فطریه خود را برای کمک به آنان درنظر گرفت و مردم نمازگزار در مسجد نیز هر چه توانستند کمک کردند و بنابراین پول خوبی جمع شد که از طریق سفارت اردن به فلطسین فرستادند.

 

دستبوسی زندانبان از آیت الله طالقانی

در ادامه سرهنگ کوهرنگی، مسئول زندانی که آیت الله طالقانی در آنجا زندانی بود گفت: من دانشجوی دانشکده حقوق بودم که به مسجد هدایت می رفتم و در آنجا مجذوب آیت الله طالقانی شدم. ایشان مردی بسیار خوش رفتار بودند.

وی افزود: مدتی پس از تحصیل مأمور شدم که در زندان قصر کارهای علمی و فرهنگی انجام بدهم. یک روز از بلندگوی عمومی زندان با زندانیان صحبت کردم و گفتم هیچ کس حق اهانت به شما را ندارد همه مأموران زندان به شدت مخالفت کردند. اما آیت الله طالقانی بعد از شنیدن این حرف از بلندگو بسیار خوشحال شدند و در روزی که من به دیدار ایشان در زندان 4 رفتم بسیار مرا تشویق کردند من نیز دست ایشان را بوسیدم.

کوهرنگی گفت: ایشان در مقابل ستم مقاوم و در برابر ضعیفان متواضع بود و بسیار نیز حق شناس بودند انقلاب که شد دو نفر آمدند و مرا بازداشت کردند، همسرم به آیت الله طالقانی تماس گرفتند و ایشان باعث شدند تا بالافاصله آزاد شوم.

در بخش دیگری از برنامه توکلی نیا از دوستان آیت الله طالقانی نیز در این مراسم بیان داشت: ایشان یک فرد نبودند، بلکه یک امت بودند و به گفته امام خمینی(ره) واقعا ایشان اباذر زمان بودند.هر جوانی که وارد زندان می شد به خاطر رفتارهای آیت الله طالقانی به یک عنصر مبارز تبدیل می شد و از زندان بیرون می آمد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار