عکسهای منتشر نشده آیت الله طالقانی رونمایی می شود

انتشار تصاویری که داشتن آنها جرم بود

کتاب «‌طلایه دار بیداری»‌ مجموعه تصاویر مرحوم آیت الله طالقانی که با اهتمام محمد رضا کائینی در طول 15 سال گفتگو با بسیاری از اعضای خانواده و نزدیکان و معاشران وی جمع آوری شده است، در آستانه سالگرد رحلت ایشان در موزه شهدا رونمایی می شود.
کد خبر: ۲۷۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷ - 09September 2014

انتشار تصاویری که داشتن آنها جرم بود

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، محمد رضا کائینی پژوهشگر تاریخ و کسی که جمع آوری این اثر را بر عهده داشته است، درباره ویژگی های این اثر اظهار داشت: این کتاب شامل 500 قطعه عکس تاریخی است که تقریبا تمام دوران زندگی انی عالم مجاهد را در بر می گیرد و بسیاری از آنها برای نخستین بار منتشر می شود.

به گفته وی این عکسها در دورانی که داشتن عکس با آیت الله طالقانی از طرف ساواک جرم محسوب می شد از سوی علاقه مندان و دوستان وی محفوظ نگهداشته شده  و هم اکنون در این کتاب منتشر خواهد شد.

کائینی درباره شخصیت اولین امام جمعه تهران گفت: مرحوم ایت الله طالقانی از مصلحان دینی، سیاسی و اجتماعی قرن اخیر در ایران و جهان اسلام به شمار می رود. بازه زمانی نقش آفرینی دینی و سیاسی ایشان به اقران بسیار طولانی و در عین حال ثمر بخش بوده و توانسته از دهه 1310 تا پایان دهه  1350 حدود سه نسل از اندیشمندان و روشفنفکران مسلمان را با مفاهیم قرآنی و معارف اسلام آشنا کند.

به باور این پژوهشگر تاریخ معاصر، جذابیت این شخصیت نه صرفا برای نهضت احیای فکری – دینی بلکه به خاطر دوران طولانی و ادوار گوناگون مبارزان اوست.

وی ادامه داد: این مبارزات از دوران کشف حجاب رضاخانی آغاز می شود و تا ساعت پایانی حیات وی را در بر می گیرد. در میان عالمان مجاهد عصر حاضر کمتر کسی را می توان یافت که مانند آیت الله طالقانی حدود 40 سال مبارزه مستمر در سطح ایران و جهان اسلام داشته باشد بنابراین بازشناسی این شخصیت در ورای چهره پردازی ها و ذهنیت سازی های معمول و متعارف گروه های سیاسی از الویتهای نسل جوان کشور است.

کائینی  تصریح می کند: متاسفانه این بازشناسی تحت تاثیر جزر و مد فضای سیاسی کشور در سالهای آغازین انقلاب حدود یک دهه به تاخیر افتاد و برخی از نیروهای انقلابی و مخلص متوجه شدند که از برخی گروه های غرضمند در این باره تاثیر پذیرفته اند.

 به باور کائینی جامعه جوان کشور اعم از طلاب و دانشجویان نسبت به شناخت آیت الله طالقانی علاقه و رغبت فراوانی نشان می دهد و مسلما تاثیر پذیری از این شخصیت موجب شکوفایی و رشد بیشتر فکری و دینی نسل جوان و نوجوی کشور خواهد شد.

 


انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار