یادداشت/ رسول شادمانی

«امپراطور جهنم» می‌تواند مانیفست سینمای ایران باشد

محتوای فیلم و جرأت کارگردان در استفاده از بالاترین درصد جلوه‌های ویژه بصری و همراه کردن مخاطب با فیلم «امپراطور جهنم»، اثری ماندگار را به‌وجود آورده است که می‌تواند مانیفست سینمای استراتژیک ایران باشد.
کد خبر: ۲۷۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹ - 04February 2018

«امپراطور جهنم» می‌تواند مانیفست سینمای ایران باشدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، رسول شادمانی در یادداشتی نوشت:

فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی سرانجام در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلمی استراتژیک با موضوعی ملتهب که رِخوت سینمای حال حاضر ایران تولید آن را به اکنون رسانده است وگرنه خیلی پیشتر از این‌ها می‌بایست شاهد تولید و نمایش آثاری از این قبیل می‌بودیم.

شیخ طادی که پیش از این با ساخت فیلم «شکارچی شنبه» درک خود از ایدئولوژی مفهومی سینمای ملی و هژمونی حاصل از آن را نشان داده بود با «امپراطور جهنم» سینمای سَرخوش این روز‌های کشور را متوجه وقایع پیرامون کرد.

«امپراطور جهنم» با بازی هنرمندانه علی نصیریان ورودی جسورانه به ریشه تحرکات جریان تکفیری به رهبری و سرکردگی آل سعود دارد. «امپراطور جهنم» از جمله فیلم‌هایی است که در آن موضوع و محتوا بیش از ساختار به چشم می‌آید و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موضوع و محتوایی که بی شک برخی اهالی سینما را که سینما را به ماهُوَ سینما می‌خواهند و دانش و درکی از اهمیت و ضرورت استراتژی در سینمای امروز ندارند نگران و ملتهب می‌کند.

بزرگترین رویداد سیاسی یک و شاید چند دهه‌ی اخیر و در پی آن فجیع‌ترین جنایات در جهان و منطقه رخ می‌دهد. با هدف رسیدن به خاک ایران تلاش برای ایجاد دولت اسلامی عراق و شام در دستور کار قرار می‌گیرد. سایه‌ی تهدید کمتر از دوران جنگ تحمیلی نیست و هر روز بیشتر می‌شود. هزاران رزمنده و جوان ایرانی در پی دفاع، غریبانه و در غربت به شهادت می‌رسند و ...، سینمای منفعل ما، اما همچنان در خوابی خوش آرمیده است! حال اینکه بخش عمده‌ای از صنعت سینمای امروز جهان همسو با استراتژی کشور‌ها و در پی پیشبرد اهداف و سیاست‌های کلان آن حرکت می‌کند.

نقش و تاثیر هالیوود در سیاست‌های خارجی آمریکا به قدری روشن و پیداست است که اخیراً «تد جانسون» سردبیر نشریه سینمایی «ورایتی Variety» در گزارشی که شبکه بی. بی. سی به این موضوع پرداخته می‌گوید: «هر هفته شاهد حضور سیاستمداران و رؤسای سازمان‌هایی هستیم که به هالیوود می‌آیند و خواستار ملاقات با فیلم‌سازان ما می‌شوند تا پیام خود را از طریق فیلم‌های هالیوودی آنگونه که می‌خواهند به مخاطبان منتقل کنند؟!»

«امپراطور جهنم» در بُعد ساختار نیز اثری قابل دفاع است و از این حیث در میان آثار حاضر در جشنواره از جایگاه قابل قبولی برخوردار است. حجم بالای جلوه‌های ویژه کامپیوتری، ویژوال افکت و اسپشال افکت با ظرافتی بالا که به بافت تصویر و باورپذیری مخاطب لطمه‌ای نمی‌زند در نوع خود و در میان تولیدات سینمای ایران بی بدیل است. شیخ طادی به خوبی از پس کارگردانی فیلم برآمده و در این میان جایگاه مقبول صحنه‌های اکشن فیلم خودنمایی می‌کند.

البته که «امپراطور جهنم» نیز مانند هر اثر سینمایی دیگر از نقاط ضعف برخوردار است که بی شک سازندگان و بویژه کارگردان کهنه کار فیلم بر آن واقفند، اما محتوای جسورانه، جرأت و جسارت کارگردان در استفاده از بالاترین درصد جلوه‌های ویژه کامپیوتری و نگه داشتن و همراه کردن مخاطب با فیلم، اثری ماندگار را به وجود آورده است که می‌تواند مانیفست سینمای استراتژیک ایران باشد و راهگشایی برای فیلمسازانی که در پی تکمیل «امپراطور جهنم» دغدغه‌ی این جریان و سینمای ملی کشور را دارند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار