سرلشکر سلیمانی عنوان کرد؛

هراس دشمن از نام عماد مغنیه/ عماد قبل از تاسیس حزب‌الله، حزب‌الله تاسیس کرد/ او خالق بسیاری از پیروزی‌ها بود

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: عماد مغنیه برای دشمن رعب‌آور و برای دوستان نشاط‌آور بود.
کد خبر: ۲۷۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ - 15February 2018

هراس دشمن از نام عماد مغنیهبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه صبح امروز در مراسم گرامی‌داشت دهمین سالگرد شهادت «عماد مغنیه» ضمن خیر مقدم به مهمانان ایرانی و غیر ایرانی و با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و شهدای مقاومت، اظهار داشت: این جلسه اولین جلسه‌ای است که در یک چارچوب علمی پیرامون شخصیت شهیدی برگزار می‌شود که وجود، حضور و شهادت او تاثیر بسیار اساسی در عالم اسلامی داشت.

وی گفت: نام او برای دشمن رعب‌آور و برای دوست نشاط‌آور و امیدبخش بود. عماد مغنیه که در ابتدای کار خود نام مختار را انتخاب کرد و سپس با نام رضوان به رضوان الهی پیوست.

فرمانده نیروی قدس سپاه افزود: «عماد» شخصیتی بود که قدر او بر اساس شخصیتش در میان جوانان جهاد اسلامی اعم از سنی و شیعه و کسانی که در راه حق مبارزه می‌کنند، مجهول مانده است که این کنگره نیز نمی‌تواند آن شخصیت را بشناسد؛ بلکه نیازمند همت قلم به دستان و هنرمندان و کارگردانان است که بر آن‌ها واجب است با شناساندن این شخصیت یک راه دیگر را روشن کنند.

اسطوره‌ای مانند «عماد مغنیه» نمی‌شناسیم

سرلشکر سلیمانی ادامه داد: حقیقتا در بین مجموعه مجاهدینی که به شهادت رسیده‌اند، اسطوره‌ای مانند «عماد مغنیه» نمی‌شناسیم. شخصی که شهادت او موجب بهت جهان شد و اندوه بزرگی در جهان اسلام به‌وجود آورد. من بعد از ارتحال امام خمینی (ره) در بین شخصیت‌های غیر روحانی، شخصیتی مانند عماد ندیدم که بعد از شهادتش اندوه بزرگی در عالم اسلامی به‌وجود بیاورد.

وی عنوان کرد: 2 عامل در شکل‌گیری شخصیت انسان نقش دارند و انسان بر اساس این 2 عامل آرمان‌هایش را تعریف، تعیین و هدفمند می‌کند؛ اول آرزو و دوم اراده است. آرزو و اراده 2 عامل مهمی هستند که شخصیت انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و ریشه استقامت نیز به این 2 عامل برمی‌گردد. آرزو و آرمان اگر خاکی باشد، انسان را در همان سطح قرار می‌دهد؛ اما اگر این آرزو متعالی باشد، انسان را به اوج می‌رساند که در بُعد تربیتی بسیار مهم است.

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: اگر می‌خواهید ضعف انسان‌ها را بفهمید به تعلق آن‌ها نگاه کنید. وقتی می‌خواهند تعریفی از انسان بدهند، می‌گویند انسان موجودی متحرک است که تعلق او به آرمان‌ها او را متعالی می‌کند. هرجا در شخصیت‌های اثرگذار کاوش کنید به این نکته خواهید رسید.

امام خمینی (ره) یک امر محال را تبدیل به ممکن کرد

سردار سلیمانی ادامه داد: شخصیتی مانند امام خمینی (ره) بر خلاف جریان حرکت کرد و یک امر محال را تبدیل به ممکن کرد که این موفقیت به تعلق و آرزوهای ایشان برمی‌گردد که یک آرزوی زمینی و پست نبود و لذا او را موفق کرد. بنا بر این تعلقات اثر و نقشی اساسی بر اراده و همه اقدام و عمل انسان دارد.

وی تصریح کرد: رزمندگان قصد داشتند خبر سقوط خرمشهر را پس از ترخیص امام (ره) از بیمارستان به ایشان بدهند، اما مجبور شدند این خبر را در وقت نماز اعلام کنند، که ایشان فرمودند «خرمشهر را پس خواهیم گرفت»؛ این همه تعلق است.

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: آنچه امروز از ایستادگی در فلسطین، علی‌رغم ناملایمات حکومت‌های عرب می‌بینیم، همان تعلق خاطری است که انسان باید به آن توجه کند. عماد مغنیه ممکن بود در جمع دوستان، زندگی عادی انسانی داشته باشد؛ اما هیچ‌یک از عوامل مادی محور تعلق او نشد. حتی فرزند نیز محور تعلق او نشد.

شهدا عاطفی‌ترین انسان‌ها بودند

سرلشکر سلیمانی با اشاره به بعد عاطفی شهدا تاکید کرد: شهدا عاطفی‌ترین انسان‌ها بودند؛ اما چون وظیفه سنگینی به دوش داشتند، عاطفه را نسبت به تعلق زمین‌گیر کردند. اگر این تعلق نیز بالعکس شود، هر فریادی را از هر مظلومی نمی‌شنوند و مشغول به موضوعات پست می‌شوند. مراقبت دینی این تعلقات را به‌وجود می‌آورد.

حاج عماد در جنگ چریکی متخصص بود

وی ضمن بیان برخی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی عماد مغنیه تصریح کرد: حاج عماد در جنگ چریکی متخصص بود؛ اما آنچه دشمن را برابر او ناتوان می‌کرد، تعلق وی بود. انسانی که تعلق عالی دارد، اگر خبر مرگ را بشنود، تبسم می‌کند. در حالات امام حسین (ع) می‌شنوید که هرچه زمان به ظهر عاشورا نزدیک‌تر می‌شد، چهره ایشان برافروخته‌تر می‌شد.

هیچ لحظه‌ و هیچ صحنه دنیوی عماد مغنیه را متعلق به خود نکرد

فرمانده نیروی قدس سپاه ادامه داد: امری که عماد مغنیه را از همه برجسته‌تر و تبدیل به خورشید کرد، تفاوت در آرزو و تعلقات وی بود. این تعلق گاهی ناپیداست. ممکن است من در یک صحنه‌ای گریه کنم، اما این تعلق لحظه‌ای باشد و تعلق عمق نداشته باشد؛ اما هیچ لحظه‌ و هیچ صحنه دنیوی عماد مغنیه را متعلق به خود نکرد.

ایمان حاج عماد پیوسته حریمی را میان اقدام و عمل او ایجاد می‌کرد/ عماد شدیدالبکاع بود

سرلشکر سلیمانی افرود: انسان اگر حرفه‌ای شد، مانند انسان‌هایی خواهد شد که آمریکایی‌ها در «بلک‌واتر» تربیت می‌کنند. علم و شجاعت عماد در کنترل ایمن او بود. ایمان حاج عماد پیوسته حریمی را میان اقدام و عمل او ایجاد می‌کرد. عماد شدیدالبکاع بود. یک وقت که تلویزیون فیلم امام رضا (ع) را نشان می‌داد، آخر فیلم وقتی هارون به امام (ع) سم را خوراند، عماد به قدری گریه کرد که همه جلسه را تحت تاثیر قرار داد.

شُکر عماد همراه با بکاع بود

وی تصریح کرد: من همواره می‌دیدیم که شُکر عماد همراه با بکاع بود و من این حالت را فراوان در او دیدم. یکی از حالت دیگر عماد تواضع وی بود. عماد قبل از تاسیس حزب‌الله، حزب‌الله تاسیس کرد. دوستان لبنانی جریان حزب بعث را بیاد دارند که شخصیت‌های مهم لبنانی را ترور می‌کردند. در زمانی که عماد 19 سال داشت، به فکر حفاظت از شخصیت‌ها افتاد.

فرمانده نیروی قدس سپاه ادامه داد: کسی که راس و چشم فتنه و حزب بعث را در لبنان کور کرد، عماد مغنیه بود. او متواضع بود و هرگز نگفت، «من» کردم. او یک بار عملیاتی را تعریف نکرد که خود و منیت خود را در آن مطرح کرده باشد، در حالی که خالق بسیاری از پیروزی‌ها بود.

عماد فرزند امام (ره) است

سرلشکر سلیمانی تاکید کرد: او نزدیک‌ترین به دشمن و بالاترین نزدیکی را به دشمن برای شناخت دشمن ایجاد می‌کرد. تواضع و دین‌داری پشتوانه آن اقدام بزرگ بود که انجام داد. جمله مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «عماد فرزند امام (ره) است» بسیار مهم است.

عماد مرگ را ترساند و بر خوف و ترس سوار شد

وی ادامه داد: عماد مرگ را ترساند و بر خوف و ترس سوار شد. او توانست جامعه لبنان که یک جامعه‌ای پیوسته کتک خورده از دشمن بود را تبدیل به جامعه قدرتمند کند. وی مسوول نبود، بلکه قائد بود. بعضی‌ها قائد و فرمانده هستند.

فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به حضور عماد مغنیه در جنگ های گوناگون تاکید کرد: امکان نداشت بدون حضور عماد در صحنه میدان، عملیاتی صورت گیرد؛ مگر اینکه در جلوترین نقطه حضور داشت. برای علم‌آموزی و زیست، عماد شیوه عجیبی داشت و با اینکه مربی عالی رتبه‌ای بود، ولی مانند یک شاگرد و آدم نیازمند، از تجربه دیگران استفاده می‌کرد و تجربه برادران فلسطینی را کشف و جمع‌بندی می‌کرد و سپس کادرسازی می‌کرد.

بسیاری از کادرهای بزرگ حزب‌الله تربیت شدگان مدرسه عماد مغنیه بوده‌اند

سرلشکر سلیمانی ادامه داد: بسیاری از کادرهای بزرگ حزب‌الله که در علم شیعه و سنی تربیت شده‌اند، تربیت شدگان مدرسه عماد مغنیه بوده‌اند. در بعد تربیتی و اعتقادی نیز، ساعت‌ها با علما می‌نشست و نکات برجسته آن‌ها را پیرامون تربیت یادداشت می‌کرد و آن را در تربیت مجاهدین اجرا می کرد و طوری آن‌ها را تربیت می‌کرد که مبارزین تحمل سختی‌ها را داشته‌ باشند.

وی تصریح کرد: عماد مرد مفاجعات (اتفاقات ناگهانی) بود. تمام درگیری او با رژیم صهیونیستی علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های این رژیم، در تمام عملیات‌ها با یک غافلگیری بزرگ روبه‌رو می‌شد.

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: عملیات انصاریه بزرگترین شکست دشمن بود که با فکر عماد مغنیه طرح‌ریزی شده بود. یکی از اقدامات نیروی دریایی رژیم صهیونیستی بستن تمام راه‌ها به لنبان بود؛ اما در جنگ 33 روزه عماد غافلگیری جدیدی را برای دشمن رقم زد.

عماد از ناامیدی‌ها، فرصت ایجاد می‌کرد

سرلشکر سلیمانی افزود: یکی از ویژگی‌های افراد استراتژیک و دارای فهم عالی این است که پیوسته از فرصت‌ها استفاده می‌کنند. عماد از ناامیدی‌ها، فرصت ایجاد می‌کرد. رژیم صهیونیستی را در بیروت آواره کرد و با یک ابتکار عمل طومار رژیم صهیونیستی را در هم پیچاند که با انفجار پایگاه افسران رژیم صهیونیستی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه عماد نگرانی‌ها را تبدیل به فرصت می‌کرد، تاکید کرد: با استفاده از ضعف نیروهای دشمن نه‌تنها این نیرو را رو به فروپاشی برد، بلکه رژیم صهیونیستی را وادار به خروج از لبنان کرد.

هیچ‌کس نتوانسته عماد را ذم کند و همه او را مدح کرده‌اند

فرمانده نیروی قدس سپاه ادامه داد: امروز در غزه و لبنان نقاط تولید اضطراب و نگرانی مدام برای رژیم صهیونیستی وجود دارد. او در فروپاشی حزب بعث فقط در لبنان اکتفا نکرد، بلکه به مجاهدین عراقی نیز کمک کرد. همین شخصیت قدرتمند و اسطوره که دنیا از او با عبارات بلندی یاد کرده است و صدها مقاله حول ایشان نوشته است، هیچ‌کس نتوانسته ایشان را ذم کند؛ بلکه همه او را مدح کرده‌اند که من فقط این را درباره امام خمینی (ره) دیده بودم.

سرلشکر سلیمانی افزود: شخصیتی که همه سرویس‌های جاسوسی غربی و عربی او را دنبال می‌کردند، 25 سال پیوسته نقشه‌های آن‌ها را شکست داد. یک زمانی در ساختمان عملیات او نشسته بودم، ساختمانی را به من نشان داد که او را تعقیب می‌کردند. بارها آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها برای ترور او آمدند که خودشان کشته شدند و شکست خوردند.

وی تصریح کرد: عماد سعی می‌کرد، دشمن را در مسیر حزب‌الله بیاورد. در جاهایی که خیلی‌ها باید با گردان و حمایت‌های سنگین می‌رفتند، او یک‌تنه می‌رفت و گفت‌و‌گو می‌کرد و خارج می شد.

عماد ولایت پذیر بود

فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به ولایت پذیری عماد مغنیه گفت: کسی در لبنان یاد ندارد، جمله‌ای را رهبر حزب‌الله بیان کرده باشد و عماد به آن التزام نداشته باشد. گاهی که سیدحسن نصرالله نگران بود، او تا صبح با ایشان می‌نشست و لبخند رضایت بر لب سیدحسن می‌نشاند.

شهادت عماد عالمی را ویران و عالمی را خوشحال کرد

سرلشکر سلیمانی ادامه داد: اینکه مسیحی‌ها و سنی‌های حامی اسلام ناب همراه سیدحسن نصرالله هستند، به خاطر حق و حقیقت بودن این راه است. شهادت عماد عالمی را ویران و عالمی را خوشحال کرد. عالم اسلام را در اندوه فرو برد و عالم دشمن را خوشحال کرد؛ اما این نکته مهم است که اسلام دارای قدرت مولد است. عماد شخصیت غیرقابل تکراری در نوع خودش است؛ اما اسلام در درون خودش پیوسته شخصیت‌های جدیدی را تربیت و عرضه می‌کند و این راه به انتها نمی‌رسد.

دشمن باید بداند شلیک یک موشک، قصاص خون عماد نیست

وی با بیان اینکه دشمن باید بداند شلیک یک موشک، قصاص خون عماد نیست، تصریح کرد: قصاص خون عماد و همه عمادهایی که در فلسطین و لبنان و ایران با توصیه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، برچیده شدن این رژیم کودک‌کش و صهیونیستی است. دشمن می‌داند این امر حتمی است.

رژیم صهیونیستی پایدار نخواهد ماند

فرمانده نیروی قدس سپاه افزود: این رژیم ماندنی نخواهد بود. اعمال این رژیم نشان می‌دهد این رژیم پایدار نخواهد بود و هیچ عوامل پایداری از آن دیده نمی‌شود. اعمال رژیم صهیونیستی نشان ناپایداری این رژیم است که وحشت و دست و پازدن‌های آنها را می‌بینیم.

سرلشکر سلیمانی در پایان گفت: راه شهیدان، عماد و جهاد مغنیه و دیگر شهیدان فلسطین، لبنان و عراق استمرار و جبهه مقاومت وسعت پیدا خواهد کرد. ما از خداوند می‌خواهیم که با نجات اسلام و مسلمین ما را توفیق دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار