گفت‌وگوی دفاع پرس با نویسنده «آن یک نفر»؛

ماجرای شهیدی که در ایرانشهر دوست مقام معظم رهبری شد

کتاب «آن یک نفر» روایت زندگی شهید «احمد آتش دست» از دوستان مقام معظم رهبری در ایرانشهر است که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید.
کد خبر: ۲۸۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ - 27March 2018

دپوی روز چهارم/  «آن یک نفر»ماجرای شهیدی که در ایرانشهر دوست مقام معظم رهبری شد«مرضیه نظرلو» از نویسندگان حوزه دفاع مقدس و نویسنده کتاب «آن یک نفر» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، از روند انتخاب سوژه این کتاب گفت و اظهار داشت: حدود پنج سال پیش بسیج جامعه پزشکی در ارتباط با شهدای پزشکی کاری را آغاز کرد که نوشتن کتاب یکی از شهدای جامعه پزشکی به نام «احمد آتش دست» به من پیشنهاد شد. از آن جا که شهید متولد ایرانشهر بود با شروع کار برای گرفتن مصاحبه ها به شهرهای نهبندان، زاهدان، ایرانشهر، مشهد و بیرجند رفتیم.

وی افزود: شهید آتش دست در ایرانشهر به دنیا آمد و دوران جوانی را در همین شهر گذراند، بعد از انقلاب به نهبندان رفت و در دانشگاه اصفهان قبول شد. وی دانشجوی پزشکی بود و همکلاسی هایش امروز دکتر و جراح هستند.

نظرلو تصریح کرد: ماجرای ایرانشهر و ویژگی خاصش این است که وقتی رهبر معظم انقلاب به ایرانشهر تبعید شد شهید دوران نوجوانی اش را طی می کرد. به خاطر ویژگی های شخصیتی اش تنها کسی بود که در سال های قبل انقلاب و با وجود فضای سرکوب و بافت شاه‌دوست منطقه روحیه مبارزه داشت. مقام معظم رهبری در پیام خود به مناسبت شهادت شهید رهبری به این نکته اشاره می کنند. با وجود اینکه سر نترس و شجاعی داشت، بسیار با استعداد بود. خاطرات و ارتباطاتی با رهبری داشت که تا زمان شهادت ادامه پیدا کرد و تاثیر این ارتباط را در نوع روابط و رفتارش مشهود بود.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس با اشاره به روحیه و رفتار شهید گفت: وقتی به نهبندان رفت ارتباطش تا حدودی با همه قطع شد. در این شهر کانون ها و تشکل هایی تشکیل داد که همه متاثر از ارتباطش با رهبری بود. این آشنایی با رهبری چنان در او ریشه دار شد که در اخرین جمله وصیت نامه اش می گوید سلامم را به برادر خامنه ای برسانید و بگویید احمد تا  آخرین لحظه به یاد شما بود.

نظرلو با اشاره به ویژگی های کتاب شهید آتش دست بیان کرد: این کتاب حاصل 36 ساعت مصاحبه از خانواده و همرزمانش است که به انضمام عکس و اسناد 280صفحه را شامل می شود و روایت سوم شخص دارد. کار گرفتن مصاحبه ها خیلی زود شروع و تمام شد. نگارشش مرحله ای طول کشید که به خاطر قصه های مشترک با مقام معظم رهبری و تائید آن از طوی دفتر ایشان بود.

وی با بیان این نکته که شهید آتش دست چند ویژگی مهم داشت تصریح کرد: از ویژگی های شهید این است که از منطقه محروم در شرایط قبل از انقلاب رشد کرد و به فضای مبارزاتی وارد شد. از خانواده و منطقه ای مستضعف شجاعت و جسارت به خرج داد و آنقدر توان و استعداد داشت که در سال 56 دانشکده پزشکی اصفهان قبول شد. دیگر نکته قابل تامل در زندگی شهید دوست اهل سنت اوست. قبل انقلاب رابطه بین اهل تسنن و تشییع در زاهدان و ایرانشهر نزدیکتر بود. شهید دوست اهل تسننی به نام «برهان زهی» داشت که باهم درس خواندند و دانشگاه قبول شدند. این دو جزو نخبه های مدرسه بودند که امروز این آقا جراح است و در انگلیس زندگی می کند.  این نکته بسیار مهم است چون مقام معظم رهبری زمانی که در ایرانشهر بودند دهه وحدت را پایه گذاری کردند. قصه جالبی این دوست با یکدیگر دارند. مدتی پیش بود که دوستش به ایرانشهر رفته بود به دنبال احمد عکس او را پیدا کرده و با شهید درد و در کرد که نشان می دهد همچنان این شخص از نظر روحی بااحمد ارتباط دارد.

نظرلو تصریح کرد: نکته دیگر قصه عاشقانه زندگی شهید است. وقتی دانشگاه پزشکی قبول می شود به یکی از هم دانشگاهی هایش علاقه مند می شود. خواستگاری می کند اما دختر جواب رد می ودهد تا اینکه با اصرار زیاد رضایت می گیرد. صیغه عقدش را مقام معظم رهبری می خواند و 40 روز بعد به شهادت می رسد.  در واقع از یک فضای عاشقانه که مدت ها به دنبال بهدست آوردن آن بود دست می کشد و به شهادت می رسد.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس گفت: نکته بعدی تاثیرگذاری شهید در نهبندان است. منطقه بسیار محرومی که وقتی سال 58 به انجا می رود پایه گذار تشکل های چون بسیج انجمن اسلامی و جهاد اسلامی می شود و حتی وقتی پیکرش را در نهبندان به خاک می سپارند بسیاری از جوانان تحت تاثیر شهادت او وارد جهاد می شود و رویش های جدید به وجود می آید.

وی گفت: زندگی این شهید از چند جهت قابل بررسی است چنانچه یکی  استادانش می گفتند اگر شهید زنده بود یکی از متخصصین بزرگ ایران می شد.

نظرلو در پایان بیان کرد: امیدوارم کتاب در منطقه خودش دیده شود؛ چون این منطقه به عنوان منطقه ای محروم شناخته می شود و می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار