جعفری در نشست خبری جشنواره بین‌المللی رسام؛

انجمن بین‌المللی فیلم کوتاه مقاومت تاسیس می‌شود

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی گفت: انجمن بین‌المللی فیلمسازان فیلم کوتاه حوزه مقاومت تاسیس می‌شود.
کد خبر: ۲۸۸۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ - 29April 2018

انجمن بین المللی فیلم کوتاه مقاومت تاسیس می‌شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری نخستین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه رسام «دفاع مقدس و مقاومت» صبح امروز (یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 97) با حضور علی اصغر جعفری رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، همایون قنواتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، سید مرتضی نعمت زاده معاون فرهنگی، هنری و اجتماعی منطقه آزاد اروند و انسیه شاه حسینی دبیر جشنواره رسام در منطقه آزاد اروند برگزار شد.

جعفری در این نشست با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره فیلم کوتاه رسام اظهار داشت: این جشنواره طی هفته جاری در خطه شریف خرمشهر برگزار خواهد شد.

وی گفت: خوشحالیم این حرکت ارزشمند و فوق العاده مورد استقبال هنرمندان قرار گرفته است. نزدیک به 2 هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده که نشان دهنده ظرفیت بالای آن است. کارهای رسیده به دبیرخانه همه ویژگی های مفهومی و تاکنیکی فیلم بلند را دارند.

جعفری خاطرنشان کرد: فیلم های رسیده به این جشنواره از سه تا 30 دقیقه از میان آثار رسیده انتخاب شده است. امروزه در سطح جهان رسانه ها به مسئله مقاومت علاقه نشان می دهند. به‌گونه ای که هم اکنون 92 کشور با نگاه مقاومت آثار خود را به جشنواره رسام ارسال کرده اند.

وی به نزدیک بودن افق فکری هنرمندان بین المللی اشاره و عنوان کرد: عمده آثار رسیده به جشنواره در حوزه بین الملل نزدیک به افق های فکری ملت ایران است که نشان می دهد ظرفیت های هنری زیادی درمیان اهالی هنر در سطح بین الملل وجود دارد که در برابر جریان سلطه ایستادگی می کند. اگر فرهنگ مقاومت را در کشورهای حوزه مقاومت شاهد باشیم همگی به برکت عقبه هشت سال دفاع مقدس ملت ایران است.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی تاکید کرد: بالغ بر 58 کشور دنیا در دوران مقاومت ملت ایران به رژیم بعث عراق کمک می کردند که امروز نیز شاهدیم تمام آن ها در حال حمایت از جریان داعش و تکفیری ها هستند. با اینکه جریان سلطه از هیچ کمکی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی دریغ نکرد اما رهبری امام راحل باعث شد مکتب جدیدی به نام مقاومت به دنیا معرفی شود. خوشبختانه این فرهنگ در حوزه مقاومت توانسته کشورهای عراق، سوریه و لبنان را از شر تکفیری ها نجات دهد که همه آن را مدیون رزمندگان و مقاومت مردم خرمشهر هستیم. مردم خرمشهر سهم بزرگی در جریان مقاومت دارند.

وی ادامه داد: اگر هنرمند متعهد به جریان مقاومت روی آورده است به تلاش ها و ایثارگری های رزمندگان باز می گردد. امیدواریم این جشنواره راه درستی را برای هنرمندان علاقمند به مقابله با نظام سلطه باز کند. خوشبختانه این حرکت که از طرف سازمان هنری و امور سینمایی شروع شده با حمایت منطقه آزاد اروند شروع شده است تا حرکت مشترک و جمعی را شکل دهد.

جعفری گفت: امیدواریم در ادامه این حرکت ارزشمند گام های بلندی برداریم. جشنواره در دو بخش آثار کوتاه و فیلمنامه برگزار می شود که این خود مقدمه فیلم های بلند است. چرا که سوژه کارهای بلند از فیلم های کوتاه شکل می گیرد و در واقع این جشنواره مانوری کوچک برای کاری بزرگ است.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی از برگزاری کارگاه های آموزشی فیلمسازی در حاشیه این جشنواره خبر داد و گفت: انسیه شاه حسینی دبیر این جشنواره در کنار مدیریت اجرایی کار برگزاری کارگاه های آموزشی را در استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری را دنبال کرده تا علاقه مندان به این حوزه بتوانند به طور تخصصی قدم بردارند.

وی اضافه کرد: امیدوارم نتیجه این جشنواره بتواند باعث معرفی بیشتر استان خوزستان و منطقه آزاد اروند باشد و با تعامل هنرمندان ظرفیت جدیدی به وجود آید.

جعفری از تاسیس انجمن بین الملل فیلم کوتاه مقاومت خبر داد و گفت: پس از پایان جشنواره انجمن بین المللی فیلم کوتاه فیلمسازان مقاومت را برای ایجاد هم افزایی در سطح دنیا تاسیس خواهیم کرد.

وی بیان کرد: این جشنواره از نظر اجرا در سطح بین المللی است چرا که با کمک موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از تکنیک های هنری مدرنی استفاده کرده است.

وی افزود: جشنواره رسام دومین تجربه فراخوان بین المللی ما محسوب می شود. نخستین تجربه بین المللی ما فراخوان ترامپیست بود که در 142 کشور دنیا شرکت کننده داشتیم. هنرمندانی که بدون هیچ هراسی برای مقابله با نظام سلطه از هنرشان استفاده می‌کردند. این نشان دهنده تغییر عمده نگاه هنرمندان دنیا نسبت به دفاع از انسانیت بود.

جعفری با اشاره به اهمیت پرداختن به فیلم کوتاه، گفت: با توجه به ظرفیت فضای مجازی کارهای کوتاه ظرفیت انتقال پیام بیشتری دارند. همان طور که انسان‌ها به سمت مدیریت زمان می‌روند بنابراین فیلم کوتاه و خوب بخش تاثیرگذار و مهمی دارد. امیدواریم با تاسیس انجمن بین المللی فیلم سازان کوتاه جهان بتوانیم حضور فیلم سازان بین المللی را در کنار هم محقق کنیم.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس تاکید کرد: نمایش و نقد آثار جشنواره رسام موجب خواهد شد تا نگاه ما نسبت به مفهوم مقاومت تغییر کند و همچنین در آینده اثرات خوبی را به همراه خواهد داشت.

گفتنی است، جشنواره رسام طی سه روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته جاری با نمایش آثار برگزیده در سینما نخل خرمشهر به کار خود خاتمه خواهد داد. همچنین از 2 خانواده شهید مدافع حرم و 2 هنرمند پیشکسوت خوزستانی تجلیل خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار