حرم مطهر امام رضا (ع) کانون جهاد و شهادت

در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) به واسطه وجود سراسر نور و با برکت ایشان، افراد بسیاری آرمیده‌­اند که بر اساس اطلاعات موجود، پیکر مطهر 761 شهید و شهیده در بهشت­‌های­ ثامن­ الائمه (ع) و همچنین رواق­‌های «دارالسلام»، «دارالزهد»، «دارالحکمه» و «ایوان طلا» بارگاه منور رضوی به خاک سپرده شده‌­اند.
کد خبر: ۲۹۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ - 07July 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، از زمانی که نام توس به مشهدالرضا (ع) تغییر کرد و حریم مطهر امام مهربانی­‌ها محل رفت و آمد ملائک شد، دلسوختگان و عاشقان این وجود با برکت رو به سوی او آوردند و در همه حال از حیات و ممات، گرد نور وجودش جمع شدند.

از میان این عاشقان، برخی دلداده ­تر بودند و می­ خواستند چون او در راه خدا جهاد کنند و در همین راه به ابدیت سفر و برای همیشه در کنار ایشان زندگی کنند. این بود که امامی که صدیق شهید بود، میزبان شهید شد و حریمش محفلی برای عاشقانی که «عند ربهم یرزقونند».

 

حرم مطهر امام رضا(ع) کانون جهاد و شهادت

در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) به واسطه وجود سراسر نور و با برکت ایشان، افراد بسیاری آرمیده‌­اند که بر اساس اطلاعات موجود، پیکر مطهر 761 شهید و شهیده در بارگاه منور رضوی به خاک سپرده شده‌­اند که علاوه بر فیض حضور در مضجع شریف امام هشتم (ع)، همنشین زائران و دلدادگان آن امام همام نیز هستند.

صحن­‌ها و رواق­‌های حرم مطهر رضوی مملو از خانه‌­های ابدی شهدایی است که تعداد زیادی از زائران از آن اطلاعی ندارند! هرچند که در مسلک شهدا شهرت جایگاهی ندارد؛ اما این ماییم که واسطه فیض را گم کرده­‌ایم. باشد که با شناخت آرامگاه حبیب الله و ذکر فاتحه‌­ای و ارتباطی از دل، نه تنها روح بلند آن­ها را شاد، که در ابتدا روح خود را جلا بخشیم.

حرم مطهر امام رضا(ع) کانون جهاد و شهادت

اطلاعاتی در مورد مأمن شهدا در بارگاه رضوی

بر اساس اطلاعات موجود، شهدای حرم مطهر رضوی طی سال­‌های 1357 تا 1395 در صحن‌ها، بهشت‌های ثامن الائمه (ع) و رواق‌های بارگاه منور رضوی بدین صورت به خاک سپرده شده‌­اند؛ رواق­‌های «دارالسلام» و «دارالزهد» هر کدام یک شهید، «رواق دارالحکمه» 4 شهید، «صحن انقلاب» 14 شهید، «صحن آزادی»؛ «بهشت ثامن» شماره یک 623 شهید و 10 شهیده، «صحن آزادی» «بهشت ثامن» شماره دو 51 شهید، «بهشت ثامن» شماره سه 55 شهید و 2 شهیده.

حرم مطهر امام رضا(ع) کانون جهاد و شهادت

محل شهادت شهدای مدفون در حرم مطهر حضرت رضا (ع)، به مناطق جنگی غرب و جنوب ایران محدود نمی­‌شود و برخی از این شهدا در سایر شهرهای ایران به ویژه مناطق شرقی کشور، مرکز آن و یا خارج از ایران، همانند کشورهای «عراق»، «سوریه»، «عربستان سعودی» به شهادت رسیده‌اند.

همچنین تعدادی از شهدای مدفون در بارگاه رضوی، بعد از سپری کردن سال­‌های اسارت یا جانبازی به خیل یاران شهیدشان پیوسته­‌اند؛ با این وجود از میان وقایع گوناگونی که منجر به شهادت مجاهدان راه حق شده، بیشترین شهدای مدفون در حرم مطهر رضوی به دفاع مقدس تعلق دارد.

حرم مطهر امام رضا(ع) کانون جهاد و شهادت

«صحن آزادی»؛ بهشت ثامن الائمه (ع) شماره یک

علاوه بر یک شهید و یک شهیده بمباران تهران (1365)، تعدادی از شهدای ترور، از جمله نوجوانی 13 ساله به نام «محمدعلی افضلی­ بغدادآبادی» که در واقعه بمب گذاری تهران (1365) به شهادت رسیده در این مکان آرمیده‌اند.

در مقایسه با سایر بخش ­های حرم مطهر رضوی، بیشترین تعداد شهدای دفاع مقدس در بهشت ثامن الائمه (ع) شماره یک واقع در صحن آزادی به خاک سپرده شده‌­اند. افزون بر تعدادی از فرماندهان شهید دفاع مقدس، 9 شهیده و 6 شهید حادثه حج خونین سال 1366 نیز در این مکان آرام گرفته‌­اند.

حرم مطهر امام رضا(ع) کانون جهاد و شهادت

مزار 2 شهید سقوط هواپیمای ایرباس (1367) به نام­ های «محمدتقی رضایی ­نیری» و فرزندش «محمدرضا رضایی­ نیری» در یکی از غرفه­‌های بهشت ثامن الائمه (ع) شماره یک قرار دارد. پیکر مطهر شهیده «فاطمه مهماندار رضایی کهریزی» همسر شهید «رضایی­ نیری» و دختر خردسالشان شهیده «زهرا رضایی نیری» برای همیشه در خلیج فارس ماندگار شد.

شهید دیگر این واقعه «امیر عابدشاهی» نیز در این مکان دفن شده است. از نکات جالب توجه، آرامگاه 3 شهید مجاهد عراقی است که در بهشت ثامن الائمه (ع) واقع در «صحن آزادی» وجود دارد.

حرم مطهر امام رضا(ع) کانون جهاد و شهادت

«صحن قدس»؛ بهشت ثامن الائمه (ع) شماره 2

علاوه بر وجود مزار تعدادی از شهدای دفاع مقدس، یادمان 23 شهید سانحه هوایی هواپیمای ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مکان وجود دارد که 23 اسفند 1375 هنگام مراجعت از مأموریت در ارتفاعات بینالود دچار سانحه شدند. همچنین تعدادی از شهدای امنیت، از جمله سربازان و مرزبانان غیور کشورمان که در جریان درگیری با اشرار به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌­اند در این قسمت از حرم مطهر به خاک سپرده شده‌اند.

«صحن جمهوری اسلامی»؛ بهشت ثامن الائمه (ع) شماره 3

علاوه بر مزار تعدادی از شهدای دفاع مقدس، مزار شهدای عاشورای رضوی در این قسمت وجود دارد. در این واقعه که 30 خرداد 1373 مصادف با عاشورای حسینی محرم 1415 هجری قمری و در جوار ضریح مطهر حضرت رضا (ع) رخ داد بالغ بر 300 تن از زائران مجروح شدند و 27 نفر به شهادت رسیدند که از این تعداد 10 شهید در حرم مطهر به خاک سپرده شدند. همچنین 3 شهید از شهدای فاجعه منا (1394) در این مکان آرمیده‌اند.

حرم مطهر امام رضا(ع) کانون جهاد و شهادت

شهید مدافع حرم سردار «غلامرضا سمائی» که افتخار خادمی ملک پاسبان حضرت رضا (ع) را در طول حیات دنیوی­‌اش داشت آخرین شهید مدفون در حرم مطهر است که در 7 آبان 1395 در سوریه آسمانی شد.

مزار علمدار روایتگری و رئیس فقید مؤسسه تفحص سیره شهدا حجت‌­الاسلام مرحوم «عبدالله ضابط» که در 26 بهمن­ ماه 1382 در مسیر بازگشت از جلسه تبلیغی در جاده بابل در سانحه رانندگی، روح مطهرش با ندای «فادخلی جنتی» به ملکوت اعلی عروج کرد، در بهشت ثامن ­الائمه شماره 2 قرار دارد.

حرم مطهر امام رضا(ع) کانون جهاد و شهادت

شهدای شاخص مدفون در حرم رضوی

پیکر مطهر حجت الاسلام «سید عبدالکریم هاشمی­ نژاد» دبیر حزب جمهوری اسلامی در استان خراسان در رواق «دارالسلام» به خاک سپرده شده است. مزار حجت‌الاسلام «سید رضا کامیاب» عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی استان خراسان در رواق «دارالزهد» واقع شده است.

پیکر مطهر شهیدان حجت‌الاسلام «قاسم صادقی» نماینده مردم مشهد در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، «علی‌­اکبر دهقان» نماینده مردم تربت جام در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، «مهدی امین‌­زاده» معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی و «جواد اسدالله‌زاده» معاون بازرگانی خارجی دولت شهید رجایی که در حادثه هفتم تیر به همراه شهید مظلوم آیت‌الله «بهشتی» به درجه رفیع شهادت نائل آمدند در رواق «دارالحکمه» آرام گرفته است.

مزار سردار شهید «مهدی خادم الشریعه» اولین فرمانده تیپ 21 امام رضا (ع) و سردار جهادگر «سیدمحمدتقی رضوی مبرقع» معاون فنی - مهندسی قرارگاه خاتم ­الانبیاء (ص) در «ایوان طلا» واقع در صحن «انقلاب» قرار دارد.

پیکر مطهر سرداران شهید «بابامحمد رستمی» فرمانده عملیات سپاه خراسان، شهید «حسن آقاسی­ زاده» معاون فنی - مهندسی قرارگاه خاتم­ الانبیاء (ص) و «رمضانعلی عامل» فرمانده تیپ امام جعفر صادق (ع) و شهید «حسین آستانه ­پرست» دبیر دبیرستان علوی و مدیر هنرستان شهید بهشتی (صنعتی) مشهد در رواق «دارالحکمه» آرام گرفته است.

حرم مطهر امام رضا(ع) کانون جهاد و شهادت

آمار شهدا به تفکیک

در بهشت‌­های­ ثامن­ الائمه (ع) و همچنین رواق‌های «دارالسلام»، «دارالزهد»، «دارالحکمه» و «ایوان طلا» به تفکیک، پیکرهای مطهر 9 شهید انقلاب، 4 شهید حزب جمهوری، 8 شهید ترور، 2 شهید و شهیده بمباران هوایی، 628 شهید دفاع مقدس، 15 شهید و شهیده حج خونین، 10 شهید عاشورای رضوی، 2 شهید مبارزه با اشرار، یک شهیده حادثه تروریستی سامرا و یک شهید مدافع حرم آرمیده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار