امیر پوردستان:

نیروهای مسلح ایران آماده کمک به عراق هستند/ برگزاری دو رزمایش مشترک در غرب و شرق کشور

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به برنامه‌ریزی دو رزمایش ملی در جنوب شرق و جنوب غرب کشور، گفت: اگر دولت عراق درخواست کمکی از جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، نیروهای مسلح ما آماده هستند تا مخلصانه به آن‌ها کمک کنند.
کد خبر: ۲۹۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲ - 29September 2014

نیروهای مسلح ایران آماده کمک به عراق هستند/ برگزاری دو رزمایش مشترک در غرب و شرق کشور

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس به نقل از العالم، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفتوگویی، در خصوص توان دفاعی و آمادگی نیروهای مسلح کشورمان برای مقابله با تهدیدات موجود اظهار داشت: یکی از وظایف نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران رصد مداوم تهدیدات است و این تهدیدات در مرزها، منطقه و فرامنطقه رصد میشوند و کارشناسان اطلاعاتی این تهدیدات و تحرکات را تحلیل میکنند و متناسب با این تهدیدات، ظرفیتهای دفاعی لازم را فراهم میکنند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: صنایع دفاعی ما ارتباط بسیار نزدیکی با مجامع دانشگاهی دارد و علاوه بر این، نیروهای مسلح افراد مبتکر و خلاقی دارند که میتوانند تجهیزات و سلاحهایی را بسازند و در اختیار نیروهای مسلح بگذارند. همچنین با توجه به رصد مداوم تهدیدها و تحرکات، نیروهای مسلح ما هیچوقت غافلگیر نخواهند شد و اگر تهدیدی خودنمایی کند، در کوتاهترین زمان با آن مقابله و برخورد خواهد شد.

خطوط قرمز، از مرزهای ما بسیار دور است
 
امیر پوردستان در ادامه با اشاره به تهدیدات نوین و راهکارهای مقابله با آن گفت: ما امروز با شیوه جدیدی از تهدیدها روبرو هستیم، تهدیدهایی که با تهدیدات گذشته فرق دارد و ما بهعنوان بازوی جمهوری اسلامی ایران باید ظرفیت مقابله با تهدیدها را در خودمان ایجاد و تقویت کنیم. یکی از این تهدیدها فعالیت گروه هکهای تکفیری در عراق، سوریه و اطراف ایران است. برای مقابله با اینگونه تهدیدها، ما ظرفیت لازم را در خودمان ایجاد کردهایم و تمامی حرکتهای این گروهکها را تحت نظر داریم. ما خطوط قرمزی را که از مرزهای ایران خیلی فاصله دارد، مشخص کردهایم که اگر گروهکهای تروریستی و تکفیری به این خطوط قرمز نزدیک شوند، ضربه سنگینی را به این گروهکها وارد خواهیم کرد.

نحوه مشارکت ایران در نبرد با داعش
 
فرمانده نیروی زمینی در مورد نحوه همکاری ایران با دولت عراق برای مبارزه با داعش گفت: عمده کمکهای ما به کشور برادر، دوست و همسایهمان عراق، کمکهای آموزشی بوده است و سعی کردیم که در حوزه آموزشی کمکهای خاصی را به این کشور ارائه بدهیم و با توجه به اینکه مردم عراق تحت فشار مشکلات روزمره هستند، جمهوری اسلامی اجناس و کالاهای مختلفی را به عراق فرستاده است تا فشار وارده به مردم عراق کاهش یابد اما عمده کمکهای نظامی ما کمکهای آموزشی بوده است و اگر دولت عراق از ایران درخواست کمکهای نظامی کند، قطعاً ما این درخواست را بررسی خواهیم کرد و با نظر ستاد کل نیروهای مسلح این کار انجام خواهد شد.

ریشههای تاریخی شکلگیری داعش و نقش آمریکا
 
به گفته امیر پوردستان، ائتلافی که به سرکردگی امریکا علیه داعش تشکیل شده، نمیتواند راهکار مقابله با داعش باشد، چرا که اگر مقداری به عقب برگردیم خواهیم دید که داعش، زادهٔ همین کشورهای استکباری بود. یعنی داعشزاده تخیلات، تفکرات و استراتژی آمریکا در منطقه است.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون عل تاریخی شکلگیری گروههای تکفیری گفت: اگر بخواهم به سابقه این گروهک تکفیری اشاره کنم، لازم است مقداری به عقب برگردم. این موضوع به مسائل مربوط به بعد از فروپاشی شوروی برمیگردد. بعد از فروپاشی شوروی، آمریکاییها به عنوان تنها ابرقدرت معرفی شدند و بعد از چند سال یکی از موسسههای پژوهشی آمریکا، نظریهای ارائه کرد مبنی بر اینکه قدرت جدیدی در حال شکلگیری است که اگر آمریکاییها با آن مقابله نکنند، آمریکا را با چالش روبرو خواهد کرد. آن موسسه، این قدرت را اینگونه معرفی کرد: این قدرت، جهان اسلام است و از وحدت شیعه و سنی به وجود میآید و انقلاب اسلامی زمینهساز آن است.

پوردستان تصریح کرد: آمریکاییها تحلیل بسیار زیادی داشتند و نهایتاً به این نتیجه رسیدند که باید خودشان وارد منطقه خاورمیانه و غرب آسیا شوند، اما برای این کار نیازمند بهانه بودند، بهانه را هم سازمانهای اطلاعاتی موساد، اینتلیجنسسرویس و سیا طراحی کردند. یعنی حادثه ۱۱ سپتامبر، یک حرکت خیمهشببازی بود که بهانهای به دست آمریکا دهد که آمریکاییها با توسل به آن وارد منطقه شوند.
 
"هدف آمریکا، مقابله با شکلگیری قطب قدرتی به نام جهان اسلام بود که بارقههای آن را داشتند میدیدند. یعنی بیداری اسلامی را میدیدند و متوجه شدند که کشورهای منطقه دارند بیدار میشوند."

هدف اصلی آمریکا، مقابله با ایران بود

پوردستان تصریح کرد: قصد آمریکا مقابله با جمهوری اسلامی ایران بود اما چون ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران بالا بود یعنی هم رهبری هوشمندی داشت که خوب هدایت میکرد هم ملتی داشت که پشت سر رهبر بود هم نیروهای مسلح ِ پا در رکاب و آمادهای داشت که میتوانستند از ملت و کشورشان دفاع کنند، به همین خاطر مسیر و فلشهایش را به سمت عراق و افغانستان کج کرد تا شاید بتواند تحولی ایجاد کند و با جمهوری اسلامی ایران مقابله کند."

"در این اثنا خودشان دچار چالش شدند یعنی هزینههای سنگین اقتصادی، بیانگیزگی سربازانشان، نارضایتیهای ملتهایشان، نارضایتی جامعه جهانی، سبب شد که آمریکاییها راهبرد خود را عوض کنند و امروز جنگ نیابتی را در دستور کار قرار دادند و امروزه داعش به نیابت آمریکا، در منطقه میجنگد و آمریکا اصلاً هدفش از همایش و ائتلافی که تشکیل داده، مقابله با داعش نیست. اما چون احساس میکند که داعش نمیتواند این کشور را به اهداف خود برساند، حضور آمریکا به منزله تغییر یک استراتژی است. آمریکا آمده که حضور خود را در منطقه تثبیت کند و از طرفی دیگر بتواند این حضور را ادامه دهد و تا سالهای دیگر بهانهای برای ادامه حضور در منطقه داشته باشد."

چرا مبارزه با داعش دشوار است؟
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش سپس در مورد دشواریهای مقابله با داعش گفت: گروهک تروریستی – تکفیری داعش، علامت مشخصهای ندارد، یک نیروی نظامی منظم نیست که دارای مواضعی باشد که بشود با بمباران هوایی یا موشکباران، آن را هدف قرار داد. این گروهکها یکی از راهبردها و کاربردها و حرکتهایشان آن است که خود را در میان مردم پنهان میکنند و با مردم ادغام میشوند به همین خاطر، راه مقابله با داعش، موشکهای توماهاوک نیست، هواپیمای استیلز نیست و من قاطعانه عرض میکنم، تمامی حرکتهای آمریکا تا به حال، چه بمباران هوایی چه موشکباران هوایی، فقط زیرساختهای کشور سوریه و عراق را از بین برده است و نتوانسته کار دیگری انجام دهد و این عملکرد، بههیچعنوان مقابله با داعش محسوب نمیشود.

آمریکا اگر راست میگوید...
 
امیر پوردستان در ادامه معیاری برای تشخیص صداقت مدعیان مبارزه با داعش ارائه داد و گفت: اگر آمریکاییها واقعاً در حرف خود صداقت دارند و میخواهند با داعش مقابله کنند، باید با کشورهایی که برای داعش پول و سلاح میفرستند، مقابله کنند. با کشورهایی که از داعش نفت میخرند، مقابله کنند. با کشورهایی که سرزمین خود را مدرسه کردهاند برای نیروهای تازهوارد که آنها را آموزش دهند و سپس به کشورهای سوریه و عراق بفرستند، با این کشورها باید مقابله کنند. اما در حال حاضر میبینیم که حرکتی فرمایشی به سرپرستی آمریکا انجام میشود که اسم آن را هم مقابله با گروهک تروریستی داعش گذاشتهاند و قطعاً این حرکت، راه به جایی نخواهد برد و من فکر نمیکنم داعش با این حرکتها تضعیف شود.

انسجام شیعه و سنی، عامل عقبنشینی داعش
 
به گفته امیر پوردستان، آن چیزی که داعش را تضعیف و زمینگیر کرد، حضور مرجعیت شیعه و اهل سنت در میدان بود. یعنی زمانی که مرجعیت شیعه و مرجعیت اهل سنت وارد میدان میشوند و فتوا میدهند، گروههای انسانی راه میافتند، در اینجاست که ارتش عراق قوت، انسجام و اعتمادبهنفس میگیرد. و بعد از این حضور مرجعیت است که ما شاهد توقف داعش هستیم، داعشی که تا استان دیالی هم آمده بود و الان میبینیم که قدمبهقدم و خاکریز به خاکریز دارد عقبنشینی میکند و قطعاً با این حضور گسترده مردمی و اعتمادبهنفسی که ارتش عراق پیدا کرده است، در آینده نزدیک شاهد اضمحلال داعش در عراق خواهیم بود. من فکر میکنم ارتش عراق به حمد الله ظرفیت بسیار خوبی دارد. هم در حوزه زمینی و هم در حوزه هوایی و هم در حوزه بالگردی قابلیتهای خوبی دارد و این ارتش این صلاحیت و توانمندی را دارد که با داعش مقابله کند، ضمن اینکه از پشتوانه مردمی هم برخوردار است. اما اگر درخواست کمکی از جمهوری اسلامی ایران داشته باشند، در شورای عالی امنیت ملی مطرح خواهد شد و نیروهای مسلح ما آماده هستند که هرگونه کمکی که نیاز داشته باشند، مخلصانه به آنها کمک کنیم.

مراحل طراحی تا تولید سلاحهای جدید
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه با تبیین مراحل طراحی و ساخت سلاحهای جدید، تصریح کرد: ما بر اساس تجربیاتی که از جنگهای گذشته آموختیم، دکترین دفاعی خودمان را تعریف کردیم و بر اساس آن، تاکتیکها و تکنیکها را ترسیم کردیم، وقتی تاکتیک و تکنیک ترسیم میشود، نیاز به سلاح پیدا میکنیم تا بتوانیم متناسب با تاکتیک، سلاح را به کار بگیریم. این سلاح، در ابتدا یک ایده است، این ایده را به صنعت دفاعی میدهیم و به حمد الله با ظرفیتی که امروز، در صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، این ایده، خیلی زود تبدیل به محصول میشود و در اختیار ما قرار میگیرد، این در حوزه سختافزاری است. در حوزه نرمافزاری نیز عرض کردم که تکنیکها و تاکتیکهای زیادی تعریف شده است. ما امروز به حمد الله هم از سلاحها و تجهیزات بسیار خوبی در حوزه دفاع زمینی برخورداریم یعنی هم پهپادهای بسیار پیشرفتهای داریم که هم قابلیت شناسایی دارند، هم پهپادهای موشکانداز داریم، هم پهپادهای انتحاری داریم که دست بلند ِ نیروی زمینی هستند و در دوردستها میتوانند ارادهٔ فرمانده را اجرایی کنند.

رزمایشهای آینده نیروی زمینی ارتش
 
پوردستان درباره برنامه نیروی زمینی ارتش برای برگزاری رزمایشها در آینده نزدیک گفت: دو مانور بزرگ در سطح نیرو برگزار خواهد شد که یگانهایی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در کنار نیروهای ارتش خواهند بود. از سوی دیگر یک رزمایش بزرگ در جنوب غرب و رزمایش بزرگ دیگری در جنوب شرق کشور برگزار خواهد شد که این مانورها در سطح ملی است. علاوه بر آن، تیپها، لشکرها، قرارگاهها و گردانهای ارتش رزمایشهای خاص خودشان در منطقه سرزمینی خودشان برگزار میکنند تا این نیروها را توانیم سریع، چابک و چالاک نگه داریم تا در زمان نیز بهسرعت وارد عمل شده و مسئولیت و مأموریتی را که به عهده آنها گذاشته شده است، بهطور شایسته انجام دهند.

قدرت دفاعی کشور هر روز ارتقا مییابد
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره خودکفایی و بهرهمندی ارتش از سلاحهای استراتژیک گفت: صنعت دفاعی ایران، بسیار پیشرفته است و ما هیچگونه مستشار خارجی در کشور نداریم. در زمان پیروزی انقلاب ۵۰ هزار مستشار خارجی در کشور حضور داشتند که با پیروزی انقلاب همه آنها به کشورهایشان بازگشتند و امروز صنعتگران نیروهای مسلح، این عرصه را اداره میکنند. تانک ذوالفقار به دست جوانان نیروی زمینی تولید و در اختیار نیروهای مسلح کشور قرار گرفته است. این تانک به عنوان یک تانک نمونه در تیراژ بسیار بالایی تولید میشود. امروزه بالگردهای نیروی زمینی از قدرت خاصی برخوردار هستند و توان بالگردی نیروی زمینی توسط جوانان کشور بهروز نگه داشته شده و هر روز پیشرفتهتر میشود. موشکها، موشکهای هدایتشونده، راکتها و سیستمهای پرواز در شب نصب شده روی این بالگردها نشان از ابتکار، خلاقیت و توسعه صنعت دفاعی کشور است که سبب شده است نیروی زمینی بتواند در عرصه دفاع زمینی به خوبی انجام وظیفه نماید.

"ازنظر تعدد سلاحهای مورد نیاز در حوزه زمینی، اعم از تانک، توپخانه، پهباد، راکت اندازهای زمین به زمین، سیستمهای جنگ الکترونیک و نیروهای ویژه کاربر این سلاحها، قدرت دفاعی قدرت بسیار بالایی است و با توجه به تجربیاتی که در دفاع مقدس به دست آوردیم در حال حاضر قویترین نیروی زمینی منطقه را داریم."

راهبردهای ایران در مبارزه با تروریسم
 
وی درباره استراتژیهای جدید ایران برای مقابله با تهدیدهای تروریستی از جمله تشکیل نیروی واکنش سریع گفت: نیروی زمینی در دو حوزه تهدیدات ناهمتراز از جمله مقابله با یک کشور فرامنطقهای و حوزه فضای جنگهای نیابتی و مقابله با گروههای تروریستی قابلیتهایمان را افزایش دادهایم و نیروهای واکنش سریع خوبی در اختیار داریم که میتوانند به خوبی وارد عرصه شوند و در این حوزه از تمامی ظرفیتهای نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده شده است و از طرحهای مشترک با سپاه پاسداران بهره میبریم که در زمان خود، طراحی، تمرین و سازماندهی شدهاند و قابلیت اجرایی دارند و در صورتی که در این زمینه تهدیدی متوجه کشور باشد، با توجه به تجربیاتمان، توان مقابله با آن را داریم.

امیر پوردستان در پایان و در پاسخ به سؤالی در مورد بزرگترین تهدید علیه کشور در شرایط کنونی گفت: با توجه به مشکلاتی که امریکا در منطقه با آن مواجه است، ما در معرض تهدید فرامنطقهای قرار نداریم و عمده تهدیدات به گروهکهای تکفیری و تروریستی برمی گردد که برای مقابله آن تمهیدات لازم را پیشبینی کردهایم و با توجه به اقدامات ارتش و مردم عراق به نظر میرسد که این تهدید هرگز عینی و عملی نخواهد شد، زیرا توسط مردم و ارتش عراق، سرکوب خواهد شد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها