نقش ماندگار رادیو در دفاع مقدس-2؛مدیر گروه جنگ و مسئول "رادیو جبهه" در گفتگو با دفاع مقدس

رادیو از آزمون جنگ تحمیلی سرافراز بیرون آمد

رادیو نیز در دوران دفاع مقدس، نقش ویژه ای داشت. برنامه هایی که ساخته و پخش می شد در تلطیف فضای جنگ بسیار موثر بود. رادیویی که در گوش هر خانه‌ای نجوا می کرد و مردان هر خانه را برای رفتن به جبهه تشویق می کرد.
کد خبر: ۳۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹ - 04October 2014

رادیو از آزمون جنگ تحمیلی سرافراز بیرون آمد

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، در دوران دفاع مقدس، در رادیو خبری از دوربین نبود تا همه آنچه میگذشت را در خطوط مقدم جبهه به مردم نشان بدهد، اما قدرت وصفناپذیری که گزارشگران رادیو برای توصیف لحظهها از خودشان نشان دادند باعث شد ارتباط محکمی میان جبهه و پشت جبهه برقرار شود؛ بصورتی که مردم از همه آنچه در جبهه میگذشت با خبر میشدند و رزمندگان نیز از طریق همین رسانه دلگرم میبودند. محمد حسین هرمی یکی از فعالان و برنامه سازهای رادیو در جنگ تحمیلی است. وی متولد سال 1342 در تهران است که در سال 58 بنا به ضرورتی که وجود داشت، وارد رادیو شد و فعالیت خود را آغاز کرد. با شروع جنگ مقطعی را در گروه سیاسی مشغول و در مقطع بعدی مدیر گروه جنگ و مسئول "رادیو جبهه" را عهدهدار شد.

در ادامه حاصل گفتو گوی خبرگزاری دفاع مقدس را با
محمدحسین حرمی می خوانیم:

 با پیروزی انقلاب اسلامی بنا به ضرورت و خلاءای که وجود داشت وارد کار رادیو شدم. چندی نگذشته بود که جنگ تحمیلی آغاز شد و شوق و انگیزه ما نیز برای حضور در جبهه دو چندان شد. در واقع حضور در میان و دفاع از سرزمین حس خوبی بود که می شد در آن زمان بدست آورد.

دفاع از سرزمین وظیفه هر کسی در آن زمان بود. جنگ، جنگ کفر با اسلام بود. به همین دلیل بود که هر مسلمان و هر ایرانی احساس مسئولیت می کرد که در میدان حاضر شود. شما می بینید که علاوه بر مسلمانان، اقلیت ها دینی نیز در این جنگ حضور داشته و شهدایی را نیز تقدیم کردهاند.

رادیو مشوق مردان برای جنگ بود

رادیو نیز در دوران دفاع مقدس، نقش ویژه ای داشت. برنامه هایی که ساخته و پخش می شد در تلطیف فضای جنگ بسیار موثر بود. رادیویی که در گوش هر خانهای نجوا می کرد و مردان هر خانه را برای رفتن به جبهه تشویق می کرد.

حضور در جبهه و کار برنامه سازی نتوانست مرا قانع کنم، پس گاهی قلم بر زمین گذاشته و سلاح بر دست گرفته و در میدان حاضر می شدم. همین باعث می شد که به رزمندگان نزدیک شوم، با آنها انس بگیرم که قطعاً در ساخت برنامهها کمک بزرگی می کرد.

برنامههایی که ساخته می شد را نیز گوش می دادم و بازتاب آن را در مواجه با رزمندگان متوجه می شدم. بر اساس همین نظر سنجی ها بود که  توانستیم کانالی را به نام رادیو جبهه ایجاد کنیم.

نمره قبولی رادیو در دوران دفاع مقدس

به عنوان کسی که در انجام کار حضور داشته و مدیریت برنامههای جنگی را بر عهده داشتم، می توانم بگویم رادیو از آزمون جنگ تحمیلی سرافراز بیرون آمد.

در دوران دفاع مقدس، نیروهای نظامی در جبهه در حال جهاد نظامی بوده و رسانه نیز به عنوان رسانه ملی توانست نقش خود را به خوبی ایفا کند. عملکرد رسانه در دوران دفاع مقدس بسیار مثبت است تا جایی که می توان گفت اگر جهاد رسانه نبود جهاد نظامی ما موفق نمی شد. زیرا هر زمان که در جبهه نیاز به نیرو داشتیم و یا عملیاتی در شرف انجام می شد رسانه بسیاری از برنامه های روتین خود را قطع می کرد و شروع به پخش سرودهای نظامی و مارش عملیات می کرد.

 اگر ما در جبهه توفیق پیدا می کردیم مثل عملیات آزاد سازی خرمشهر، فتح المبین و ... با اعلام این خبر به رزمندگان روحیه و انگیزه زیادی می داد و اگر هم شکست می خوردیم، به مردم این روحیه را می داد که این شکست را بپذیرند.

آقا شما خبرنگاری؟

یادم هست در عملیات فتح المبین در جبهه بودیم و من به عنوان خبرنگار از طرف واحد مرکزی خبر به خط مقدم رفته بودم. آقای حقیقی مسئول تیم ما و مسئول واحد جنگ تلویزیون هم بود. به محض پیاده شدن از ماشین، به من گفت با فرمانده لشکر این خط مصاحبه بگیر چرا که رادیو بغداد اعلام کرده این فرمانده به شهادت رسیده است.

من وارد سنگر شدم، چفیه ای گردنم بود. اما چون سنگر کوچک بود مجبور شدم میکروفون را طوری بگیرم که در نهایت تصویر من معلوم نبود. من انگشتری دستم بود که در دوربین مشخص بود. مصاحبه انجام شد و از طریق خط برگشت به تهران فرستاده شد و از طریق تلویزیون پخش شد، همزمان صوت این مصاحبه هم از رادیو پخش شد. چند وقت بعد که به تهران برگشتم ، در همان مقطع در یکی از مدارس تدریس می کردم. وقتی رفتم سرکلاس یکی از بچه ها دستش بلند کرد و گفت، "آقا شما خبرنگاری"؟ گفتم: "چطور"؟ گفت: "آخه اون روز از شما مصاحبه ای پخش شد که  از انگشتری که به دستتون بود متوجه شدم شما هستید.

این خاطره ای است که برای همیشه در ذهنم مانده و هوش و ذکاوت ان جوان برای من جالب بود.


گفتو گو مهدیس میرزایی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار