معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در گفتگو با دفاع پرس:

کلاهبرداری تلفنی و جعل اسناد مالکیت شایع ترین جرایم کلاهبرداری و جعل در کشور

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا ضمن تشریح وقوع و کشف جرایم جعل و کلاهبرداری در کشور،از رایج ترین شیوه و شگرد کلاهبرداران پرده برداشت.
کد خبر: ۳۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱ - 09October 2014

کلاهبرداری تلفنی و جعل اسناد مالکیت شایع ترین جرایم کلاهبرداری و جعل در کشور

سرهنگ رهبریان معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی آخرین وضعیت جرایم جعل و کلاهبرداری در کشور را تشریح کرد.

این مقام انتظامی بیان داشت: در 6 ماهه اول سال جاری چند درصدی افزایش وقوع کلاهبرداری را نسبت به سال گذشته در کشور داشته ایم که با تلاش کارکنان و کارآگاهان پلیس آگاهی به همان نسبت نیز افزایش کشف داشته ایم که نشانگر عزم جدی ناجا در مبارزه با مجرمین است.

وی با تاکید بر اینکه جرایم جعل و کلاهبرداری قابل کنترل است، افزود: طی همین مدت میزان وقوع و کشف جرایم جعل در کشور یک رشد پا یا پای را نشان می دهد.

پرونده ای با پانزده هزار شاکی

سرهنگ رهبریان سپس به تشریح آخرین ترفندهای کلاهبرداران و جاعلان پرداخت و خاطر نشان کرد: کلاهبرداری در قالب تماس های تلفنی، ارسال پیامک در خصوص برنده شدن در قرعه کشی ها، پرونده های لیزینگ، فروش مال غیر، انجام امور قضایی، بازرگانی و تجاری در صدر فهرست رایج ترین جرایم جعل و کلاهبرداری قرار دارند.

وی در ادامه به جزئیات یکی از پرونده های کلاهبرداری اشاره کرد و افزود: در پرونده ای تحت عنوان تولید کودهای ارگانیک ( ورمی کمپوست ) پس از کشف، تحقیقات پلیس آگاهی مشخص کرد این پرونده در 12 استان کشور از جمله تهران، البرز، مازندران و ... حدود 15 هزار شاکی دارد.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا یکی از شایع ترین کلاهبرداری ها در سال های اخیر را کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی و پیامکی و کشیدن افرادی پای دستگاه های خودپردازدانست.

وی گفت: مجرمان که از بی اطلاعی و سهل انگاری قربانیان سوءاستفاده می کنند به بهانه های مختلف مثل  برنده شدن در قرعه کشی یا عناوین آموزشی، فرهنگی یا نظامی یا در جریان معاملات به صورت تلفنی از آن ها می خواهند شماره کارتی را جهت پرداخت وجه کالا یا خدمات در اختیارشان بگذارند. آن ها پس از دریافت شماره کارت، فرد را با ادعای اختلال در عملکرد حساب به پای دستگاه خودپرداز می کشانند.

این مقام انتظامی در این خصوص ادامه داد: در این مرحله کلاهبرداران از قربانی می خواهند گزینه انگلیسی دستگاه خودپرداز را انتخاب کند و سپس طوری فرد را راهنمایی می کنند که مبلغ مد نظرشان از کارت بانکی قربانی کسر شده و به حساب کارت فرد کلاهبردار واریز شود.

وی هشدار داد: مردم مراقب باشند که برای انتقال پول به حساب بانکی آن ها، هیچ نیازی به حضور در پای دستگاه های خودپرداز نیست.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا همچنین کلاهبرداری از طریق تبلیغ و فروش داروهای زیبایی، تناسب اندام، چربی سوز و لوازم آرایشی را نیز رایج دانست و افزود: در این نوع کلاهبرداری ها، معمولاً داروها و موادی را ارسال می کنند که مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را ندارند و به سلامت فرد آسیب جدی وارد می نمایند.

وی در ادامه با بیان اینکه در بین جرایم جعل، جعل اسناد مالکیت بیشترین آمار را داشته، خاطر نشان کرد: هموطنان در هنگام انجام معاملات ملکی، از هویت کامل و صحیح فرد مقابل اطمینان حاصل کنند و در هنگام خرید و اجاره محل سکونت یا دفتر کار از مالک بودن طرف مقابل مطمئن شده و به صرف وجود سند اکتفا نکنند و استعلام لازم را از مبادی ذیربط بعمل آورده و ضمناً از معتبر بودن بنگاه معاملاتی اطمینان پیدا کرده و حتماً در انجام معاملات کد رهگیری دریافت و آن را در سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور کنترل نمایند و هنگام پیش خرید ملک حتماً بررسی لازم را به عمل آورند.

رهبریان در خصوص خرید خودرو از شرکت های لیزینگ اعلام داشت: حتماً از قانونی بودن فعالیت و درستی عملکرد شرکت مطمئن شوید و این شرکت ها باید مجوز رسمی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند و عنوان دفاتر فروش اقساطی خودرو به هیچ عنوان رسمی و معتبر و دارای مجوز نیست.

وی همچنین بیان داشت: درج آگهی و تکرار آن در روزنامه های کشور دلیل موجهی مبنی بر پرداخت پول به این شرکت ها قبل از تحقیق کامل نیست و همچنین داشتن دفتری با مبلمان و وسایل گران قیمت موجب گمراهی شما نشود.

کاهش آمار رمالی

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری از کساد شدن بازار رمالان و فالگیران خبر داد و افزود: خوشبختانه هوشیاری و آگاهی مردم و تمهیدات پلیس موجب شد جرایم مربوط به رمالی و فالگیری سهم بسیار پائینی را در جرایم کلاهبرداری داشته باشد.

مراقب اسناد خود باشید

سرهنگ رهبریان در ادامه گفت و گوی خود با دفاع پرس به بهره سودجویان از مدارک مفقودی مردم اشاره کرد و گفت: بعضی اوقات جاعلان و کلاهبرداران از شناسنامه ها و یا دیگر مدارک مفقودی مردم برای مقاصد سوء خود استفاده می کنند. پس مراقب باشید اصل یا حتی کپی اسناد و مدارک خود مانند شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه رانندگی اسناد مالکیت زمین، مغازه و منزل، جواز کسب و ساختمان، مدارک تحصیلی و غیره را در اختیار افراد ناشناس و غیر مطمئن قرار ندهید و به محض فقدان یا سرقت چک و سایر مدارک رسمی و هویتی که امکان جعل و سوءاستفاده از آن ها وجود دارد در اسرع وقت مراجع قضایی و انتظامی را مطلع و تشکیل پرونده دهید و مدارک مربوط به اقدامات قضایی خود را جمع آوری کنید.

وی در خصوص مبارزه با شرکت های هرمی در کشور اعلام داشتند: در سال های اخیر با تلاش های پلیس آگاهی ناجا وقوع اینگونه جرایم به شدت کاهش یافته و تحت کنترل پلیس می باشد.

رهبریان افزود: چنانچه اشخاصی قصد تاسیس شرکت های بازاریابی سالم را دارند می بایستی از کمیته نظارت بر نحوه صدور و مجوز بازاریابی شبکه ای مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزهای لازم را برای شروع فعالیت شرکت بازاریابی جدیدالتاسیس پس از انطباق عملیات با ضوابط دستورالعمل های مربوطه اخذ نمایند، در غیر اینصورت با آنان برابر مقررات برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها