قنادباشی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

هراس صهیونیست‌ها از راهپیمایی بازگشت فلسطینی‌ها/ بازگشت به سرزمین مادری حق مشروع فلسطینی‌هاست

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بازگشت به سرزمین مادری حق مشروع فلسطینی‌هاست، گفت: راهپیمایی بازگشت در راستای مطالبه حق مشروع فلسطینی‌ها برگزار می‌شود؛ حقی که هفتاد سال علیه آن‌ها تبلیغ‌های متناقضی شده است.
کد خبر: ۳۱۲۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵ - 07October 2018

«تظاهرات بازگشت» صحنه تجلی خواست مشروع فلسطینی‌ها استبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، راهپیمایی بازگشت جمعه این هفته (۱۳ مهر) همانند هفته‌های قبل در مرز‌های نوار غزه با فلسطین اشغالی برگزار شد.

راهپیمایی بازگشت به سرزمین‌های اشغالی فلسطین از ۳۰ مارس ۲۰۱۸ (۱۰ فروردین ۱۳۹۷) در پی اعتراض به تصمیم جنجالی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی و انتخاب شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی آغاز شد.

پس از برگزاری بیست و هشتمین راهپیمایی بازگشت، وزارت بهداشت غزه در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرد: از ابتدای این راهپیمایی‌ها 197 نفر به شهادت رسیده و 21 هزار و 600 تن دیگر به دست نظامیان صهیونیست زخمی شده‌اند.

صهیونیست‌ها در راهپیمایی بازگشت این هفته هم مانند هفته قبل به جنایات خودشان علیه مردم مظلوم غزه ادامه دادند. خبرنگار مستقر شبکه المیادین لبنان در غزه گزارش داد که نظامیان صهیونیست در بدو راهپیماییی به سمت یک خبرنگار شلیک کردند. شبکه قدس فلسطین نیز از تیراندازی صهیونیست‌ها به خودروی امدادرسانی در شرق شهر غزه خبر داد. مرکز رسانه‌ای فلسطین هم گزارش داد که 2 نفر در جریان تیراندازی روز گذشته نظامیان صهیونیست در شهر غزه به شهادت رسیده‌اند که یکی از آن‌ها نوجوانی 12 ساله به نام «فارس حافظ السرساوی» است.

در همین راستا «جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس اظهار داشت: راهپیمایی بازگشت یک ابتکار عمل بسیار مهم و سرنوشت‌ساز از جانب فلسطینی‌ها بوده است که به کلی تمام معادلات منطقه را تغییر داد و تمام تصوراتی که رژیم صهیونیستی از آینده داشت را از بین برد؛ تصور صهیونیست‌ها این بود که گروه‌های مسلحی که با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کنند از طریق اهرم‌های سیاسی و اقتصادی می‌توانند آن‌ها را محدود کنند و در نهایت آن‌ها دست از مبارزه بکشند.

وی در ادامه افزود:، اما به یکباره مردم و جوانان سرزمین‌های اشغالی به صحنه آمدند. اینجا در حقیقت پای گروهی درمیان نیست و درنهایت رژیم صهیونیستی دستاویزی برای منصرف کردن فلسطینی‌ها از مبارزه را ندارد و در نتیجه صهیونیست‌ها نمی‌توانند مردم را متهم به تروریست بودن بکنند. یکی دیگر از اهرم‌های اصلی فشارشان این بود که تحت عنوان تروریست گروه‌های فلسطینی را سرکوب و رهبرانشان را مورد هجوم و هجمه قرار می‌دادند و یا نقاطی از نوار غزه را بمباران می‌کردند.

قنادباشی تصریح کرد: در قاموس و فرهنگ سیاسی «مردم» را نمی‌شود تروریست خواند؛ بخصوص مردمی که به از سرزمین‌های خودشان رانده شدند و خواستار بازگشت به سرزمین‌هایشان هستند. واقعیت‌هایی که برای جهانیان سرپوش گذاشته شده بود، برای مردم جهان در حال آشکار شدن است که فلسطینیان آواره هستند و از سرزمین خودشان رانده شده‌اند و این مشروع‌ترین خواسته مردم فلسطین است که از اصول اولیه منشور سازمان ملل متحده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: این تظاهرات تاکنون توانسته است در دل صهیونیست‌های مهاجری که وعده تامین امنیت داده شده بود، هراس ایجاد کند؛ بطوری‌که میل به مهاجرت معکوس روزبه‌روز در حال افزایش است. صهیونیست‌هایی که در شهر‌های اطراف غزه سکونت دارند هر لحظه از این موضوع واهمه دارند که جمعیت پشت مرز‌ها به مناطق اشغالی و سرزمین‌های مادری‌شان وارد بشوند و امنیت آن‌ها به چالش کشیده شود.

وی با اشاره به شهدا و مجروحین راهپیمایی بازگشت، گفت: 197 نفر شهید و بالای 20 هزار نفر در این تظاهرات مجروح شده‌اند؛ این مجروحان و شهدا ددمنشی و حرکات ضدانسانی رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشته است. تظاهرکنندگان 700 متر با مرز سرزمین‌های اشغالی فاصله دارند و در سرزمین‌های خودشان دست به اعتراض می‌زنند؛ اما تیر‌های صهیونیستی از آن‌سوی مرز تظاهرکنندگان را نشانه می‌رود. بخصوص این که در این تظاهرات ما شاهد شهادت خبرنگاران و امدادگران بوده‌ایم که تصاویرشان به تمام جهان مخابره شد.

قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: راهپیمایی بازگشت در راستای مطالبه حق مشروع فلسطینی‌ها برگزار می‌شود؛ حقی که هفتاد سال علیه آن‌ها تبلیغ‌های متناقضی شده است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار