امیر رستگاری:

فقط ۵ درصد بستر دریاها شناسایی شده است/ ظرفیت ایجاد ۴۰ میلیون شغل از طریق دریا وجود دارد

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: هیچ کشوری به غیر از فاصله ۱۲ مایلی که حوزه دریای سرزمینی‌اش محسوب می‌شود، مالک دریاها نیست و هر کسی به میزان علم و دانش می‌تواند از بستر دریاها و اقیانوس‌ها بهره‌گیری کند.
کد خبر: ۳۱۵۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ - 23October 2018

فقط ۵ درصد بستر دریاها شناسایی شده است/ هرکس به میزان علمش می‌تواند از دریاها استفاده کندبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، دریادار امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع صبح امروز در چهارمین جشنواره ملی دریا در مسیر پیشرفت اظهار داشت: این گونه همایش‌ها و تجمعات بسترساز تبلور ایده‌ها در رشد فرهنگ دریایی در کشور خصوصا در ذهن دانش آموزان است.

امیر رستگاری با بیان اینکه سه چهارم ‌سطح کره زمین را آب فرا گرفته است، گفت: در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۱ از بخش تحقیقاتی سازمان ناسا مطالعه کردم عنوان شده بود که حجم آب معلق در هوا، 100 هزار برابر حجم خورشید در آسمان است.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به اهمیت دریا و دسترسی‌های آن، افزود: دریاها بدون عارضه و روان و سیالند و به هم پیوسته‌اند و برای برای حرکت در آن نیاز به احداث جاده نیست. هیچ کشوری به غیر از فاصله ۱۲ مایلی که حوزه دریای سرزمینی‌اش محسوب می‌شود، مالک دریاها نیست و هر کسی به میزان علم و دانش می‌تواند از بستر دریاها و اقیانوس‌ها بهره‌گیری کند.

 وی گفت: امروز حوزه فناوری و تکنولوژی فقط ۵ درصد بستر دریاها را توانسته شناسایی کند و عمده آن بکر است.
دانش بشری هنوز نتوانسته در عمق ۱۱ کیلومتری اقیانوس ایستگاه بزند.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تصریح کرد: آب منشا حیات و قدرت است و اگر قدرت می‌خواهید باید به سمت دریا حرکت کنید، امروز اعمال اراده‌ها از طریق دریاها و اقیانوس‌ها صورت می‌گیرد و همانطوری که مشاهده می‌شود کشورهایی که قدرتمند هستند، قطعا رویکرد دریایی داشتند.

وی بیان داشت: میزان اقتصاد اقیانوسی در سطح دنیا حدود ۳ هزار میلیارد دلار بر آورد شده است که ۲۶ درصد این ۳ هزار میلیارد مربوط به حوزه گردشگری و ۱۳ درصد مربوط به فعالیت‌های بنادری است و ۱۱ درصد آن به تجهیزات دریایی مرتبط است.

امیر رستگاری با بیان اینکه ‌دریا ظرفیت ایجاد ۴۰ میلیون شغل را در سطح جهان دارد، افزود: ‌ما از مزیت‌های برتر ساز و ژئواستراتژیک خود در حوزه دریا استفاده نکردیم و در این حوزه غفلت کرده‌ایم؛ درحالی‌که کشور ما در مرکز مسیر دریایی جهانی قرار دارد.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: زمان حمل بار از اروپا تا هند 30 روز‌ طول می‌کشد که اگر همین مسیر را با استفاده از بند چابهار مدیریت کنیم به 13 روز کاهش پیدا می‌کند و‌ این یک‌ ظرفیت بزرگ برای کشور ما محسوب می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه ما باید با سرعت بیشتری مسیر توسعه دریامحور را طی کنیم، افزود: قرن حاضر زمان دستیابی بشر به فناوری هوشمند در حوزه دریایی است و کشورهایی که در این حوزه عقب بمانند مجبور به پذیرش اراده سایر کشورها خواهند شد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها