به بهانه سالروز شهادت آیت‌الله محمدعلی قاضی؛

«قاضی» علمدار نهضت امام (ره) در تبریز بود

آیت‌الله محمدعلی قاضی علمدار نهضت امام خمینی (ره) در تبریز و سیاستمداری دیندار که برای انقلاب مجاهدت‌ها های بی‌شماری انجام داد و سرانجام ارج کارهایش را در راه اعتلای دین گرفت.
کد خبر: ۳۱۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ - 01November 2018

علم دار نهضت امام خمینی (ره) در تبریز و رهبر مبارزات مردم در دوران انقلاب بود////در حال ویرایشگروه حماسه و جهاد دفاع پرس: شهید آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی، در سال ۱۲۹۳ شمسی در تبریز به دنیا آمد. پدرش حاج سید باقر و عمویش میرزا اسدالله از علمای بنام تبریز بودند و وی تحصیلات مقدماتی علوم دینی را در مدرسه طالبیه نزد آن ۲ فرا گرفت.

در سال ۱۳۱۶ زمان قیام مردم تبریز به اتفاق پدر خود، به دلیل  مبارزه، به تهران تبعید شد و پس از چند ماه تبعید در تهران و ری به تبریز بازگشت. در سال ۱۳۱۸ برای ادامه تحصیل علوم دینی به قم عزیمت کرد و در  سال ۱۳۲۸ راهی نجف شد و در این ۲ شهر در محضر علما و بزرگان علم و معرفت آموخت.

شهید قاضی طباطبایی در سال ۴۱، با شروع نهضت اسلامی، به علت فعالیت علیه رژیم، توسط مأموران دستگیر و به زندان  منتقل و سپس به شهر‌های بافت و کرمان و زنجان و پس از آن به عراق تبعید شد، ولی پس از یک سال به ایران بازگشت و به هدایت مردم و روشنگری و تبلیغ اسلام پرداخت و تا پیروزی انقلاب اسلامی به مبارزات خود و ارشاد مردم ادامه داد.

۲ سال بعد برای  تحصیل در حوزه علمیه قم به این شهر مشرف شد و از محضر آیات عظام مرحوم «آیت الله سید محمد خوانساری»، مرحوم «آیت الله سید محمد حجت کوهکمرهای»، مرحوم «آیت الله صدر»، مرحوم «آیت الله بروجردی» و «آیت الله گلپایگانی» علم و معرفت  کسب کرد.

شهید قاضی طباطبایی از محضر «امام خمینی (ره)» نیز بهره برد و از شاگردان و مریدان مخلص وی به شمار می‌رفت. آیت الله طباطبایی در تبریز تنها نماینده تام الاختیار حضرت امام خمینی (ره) بوده و نقش شهید  در شکل دادن به مبارزات مردم تبریز نیز شایان توجه بود. مسجد شعبان محور مبارزه در آذربایجان شرقی و مرکز مبارزات، که شهید قاضی طباطبائی امامت مسجد را عهده دار بود.

شهید قاضی در مبارزه از همه پیشگام‌تر و فوق العاده محبوب و مورد احترام  علما و مردم بود و به همین دلیل دسیسه‌ها و ترفند‌های دشمنان و منحرفین از اسلام علیه وی کارگر نمی‌شد. با همه تلاش‌های بی شماری که آنان انجام می‌دادند.

وی در تبریز در سال ۵۲ برای تغذیه حرکت‌های انقلابی  و ضد رژیم شاهنشاهی از چاپ و نشر اعلامیه گرفته، تا کمک به خانواده‌های زندانیان سیاسی، مساعدت به مبارزانی که مجبور به ترک شهر و دیار و خانواده خود شده بودند صندوقی به نام مجاهدین اسلامی زیر نظر وی تاسیس شد تا به این وسیله برای به ثمر رسیدن  نهضت اسلامی کمک بیشتری کرده و مبارزان را تقویت و یاری دهند.

در ماه‌های قبل از پیروزی انقلاب، رهبری جریانات سیاسی، برپایی تظاهرات و تشکیل مجالس، همه را شهید هدایت می‌کرد و وی اولین امضاء کننده اعلامیه ۲۹ بهمن ۵۶ در چهلم شهدای قم بود. آیت الله  قاضی همیشه  مانعی بر سر راه خط و خطوط انحرافی در زمینه جریانات ضد انقلابی بود و از ابتدای  پیروزی انقلاب بر علیه جریانات منحرف و وابسته، همانند «خلق مسلمان» روشنگری‌های لازم را می‌کرد و افراد منحرف با وجود شخصیت وی  قدرت و جسارت ابراز وجود پیدا نمی‌‎کردند.

خدمات شهید بعد از پیروزی انقلاب نیز در خور توجه و شایسته است. «شهید قاضی طباطبایی» بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب از طرف امام به سمت امام جمعه تبریز منصوب شده و اولین نمازجمعه را در این شهر بزرگ اقامه کردند. وی در کمترین زمان ممکن  کمیته‌های انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی و غربی را تشکیل داده و نقش زیادی در راه اندازی استانداریها، فرمانداری‌ها و ادارات  این استان ایفاکرد.

با تاسیس حزب جمهوری اسلامی، آیت الله قاضی با صدور اعلامیه‌هایی مردم را تشویق به عضویت در آن می‌کرد. در قم از طرف دفتر امام اعلام شد که «حزب جمهوری اسلامی را حضرت آیت الله العظمی امام خمینی تایید می‌فرمایند و حضرت مستطاب حجت الاسلام والمسلمین آیت الله قاضی طباطبایی نماینده امام هستند.»

به دلیل این که شهید بزرگوار که به زبان عربی تسلط داشت، مقالاتی به زبان عربی برای مجلات کشور‌های عربی نیز می‌نوشت. مقالات بسیاری از ایشان در مجلات مصر چاپ شده است، مطالعات تبلیغاتی و اطلاعات ادبی وی بسیار وسیع بود و مورد توجه علما و اندیشمندان قرار می‌گرفت.

مقالات و آثارعلمی بسیاری ازشهید باقی مانده است؛ که  به مقدمه و تصحیح تفسیر (جوامع المجامع) علامه طبرسی، ذکر حدیقه الصالحین در (الذریعه الی تصانیف الشیعه) شیخ آقا بزرگ تهرانی، پاورقی بر (فردوس الاعلی) نوشته کاشف الغطاء تعلیقات بر (انوار نعمانیه)، اضافات و تعلیقات بر کتاب (انیس الموحدین) ملا محسن نراقی، تقریرات دروس اساتید نجف، تقریرات فقه و اصول مرحوم آیت الله حجت، مراسلات با مرحوم علامه کاشف الغطاء، کتاب (صدقات امیرالمومنین و صدیقه طاهره)، تاریخ قضا در اسلام، حضرت امام حسین (ع) و نیز تحقیق روز اربعین می‌توان اشاره کرد.

 آیت الله قاضی طباطبایی پس از سال‌ها مجاهدت و مبارزه در راه حق در بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در راه بازگشت به منزل در دهم آبان ۱۳۵۸ مصادف با عید قربان  توسط گروه فرقان به شهادت رسید. در حالی که خود آماده شهادت بود؛ در صبح همان روز  در خطبه نماز عید گفت: «مرا تهدید به قتل می‌کنند، من از شهادت نمی‌ترسم و آماده‌ام. از خدا می‌خواهم.»

شهید قاضی طباطبایی به عنوان اولین شهید محراب نامش ثبت و ماندگار شد و گروهک فرقان مسئولیت این ترور را بر عهده گرفت.

انتهای پیام/ 191

نظر شما
پربیننده ها