به بهانه برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت؛

جشنواره‌ای که می‌تواند به بزرگی نامش باشد

اینکه با این رویداد فرهنگی به بزرگی نامش رفتار می‌شود یا خیر سوالی است که متولیان برگزاری، فارغ از فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغی بدان واقفند و شایسته است که پاسخگو باشند.
کد خبر: ۳۲۰۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵ - 27November 2018

جشنواره‌ای که می‌تواند به بزرگی نامش باشدگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- رسول شادمانی؛ برگزاری پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت، باوجود موانع متعدد اقتصادی و مدیریتی و نیز تولید فیلم‌های قابل اعتنای اخیر در این حوزه را می‌بایست به فال نیک گرفت. سینمای دفاع مقدس به عنوان سینمای ملی و بومی که تعیین کننده‌ی استراتژی و دکترین سینمای ایران است، باوجود کاستی‌ها و بی مهری‌های برگرفته از سیاست‌های غلط مدیریتی و فرهنگی در آوردگاهی فراملی جبهه‌های جدیدی را پیش روی خود دیده است که نشان از ویژگی و اهمیت این گونه‌ی بدیع و تاثیرگذار سینمایی دارد.

سینمای دفاع مقدس با آغاز جنگ تحمیلی متولد شد. در این سال‌ها موضوعات متعددی در ابعاد میدانی جنگ و مسائل پیرامونی پس از آن، محور تولید فیلم‌های سینمایی قرار گرفت. مقاومت هشت ساله‌ی ملت در برابر تهاجم دشمن که شیوه‌ی جنگ نوینی را تحت نامی مقدس، با عنوان «دفاع مقدس» تبیین کرد، دریایی از موضوعات دراماتیک در قامت حماسه آفرینی‌ها و سلحشوری‌های ملتی مقاوم پدید آورد که در پردازش به آن‌ها با وجود تولید فیلم‌ها و سریال‌ها و انتشار مکتوبات متعدد، همچنان حکایات و روایات ناب و بدیعی موجود است که پرداخت به آن‌ها می‌تواند محل تلاقی و پیوندگاه نسل امروز با آن روزگاران ارزشمند و تکرار ناشدنی باشد و بر این اساس بدان سینمای بومی و ملی اطلاق می‌شود.

فارغ از این احوال، سینمای دفاع مقدس و گستره‌ی میدانی آن با فاصله‌ای نه چندان دور از آن سال‌ها با شکل گیری اندیشه‌های انحرافی و جریان‌های تکفیری در اقصی نقاط دنیا بر علیه اسلام و انقلاب اسلامی ابعادی فراملی و جهانی به خود می‌بیند که نامی به بزرگی «سینمای مقاومت» متجلی می‌شود که سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تحت لوای آن قرار می‌گیرد و اهمیتی دوچندان می‌یابد و بالطبع مسوولیت متولیان و مدیران فرهنگی و سینمایی را به ویژه در جریان منسوب به ارزشی افزون می‌کند. متاثر از این تحولات منطقه‌ای و جهانی، جشنواره فیلم دفاع مقدس که از سال 1362 تحت این نام و در راستای ارج نهادن به تولیدات سینمایی با موضوع دفاع مقدس فعالیت خود را آغاز کرده بود، جهت ایجاد هژمونی فرهنگی در سطح کلان، به «جشنواره فیلم مقاومت» در وسعتی بین المللی تغییر رویکرد می‌دهد.

چرخش هوشمندانه‌ی این جشنواره در گستره‌ای بین المللی، محفل و مآُمنی برای هنرمندان و فیلمسازان آزادی خواه و مبارز در وسعتی جهانی به وجود می‌آورد. محمد خزاعی، دبیر جشنواره در اهمیت راهبردی این رویداد فرهنگی در جایگاه بین المللی، معتقد است: «این جشنواره کم کم در حال تبدیل شدن به محفلی برای صدا‌های شنیده نشده در دنیا است. ماحصل سانسور و سیاست‌های جشنواره‌های دنیا این است که بسیاری از صدا‌ها شنیده نشود، اما در رویداد مقاومت، انبوهی از فیلمسازان مستقل و آزاده داریم که اگرچه ممکن است قرابت دینی با ما نداشته باشند، اما سر مفاهیم انسانی با ما قرابت معنوی و آرمانی دارند، اینجا محلی برای شنیدن صحبت‌های شان است. همین که رسانه‌های صهیونیستی حساس می‌شوند مهم است. تا جایی که جلوی آمدن فیلمسازی چون، "عماد برناد" را می‌گیرند. همین که برای "استیون هاپکینز" شرایطی فراهم می‌کنند که برغم راهیابی فیلمش به بخش مسابقه ناچار به انصراف می‌شود یعنی این جشنواره جدی است. همین که اندیشمندی چون، "نوام چامسکی" پیام می‌دهد و در باره جشنواره گفت و گو می‌کند یا اندیشمندی، چون "دیوید بارسامیان" به جشنواره می‌آید و سخنرانی می‌کند در نقد نظام سرمایه داری و آمریکا یعنی این حرکت جایگاهش در حال گسترش و نهادینه شدن است. یا وقتی فیلمسازانی چون، "عماد برناد"، "راشد رضوان"، "نجدت انزور"، "باسل الخطیب" و … در تعامل و تماس با این جشنواره هستند یعنی پیوندی شکل گرفته با سینماگران مستقل و آزاده دنیا.»

در ویژگی ابعاد جهانی جریان فرهنگی و نفوذ و تاثیرگذاری آن، رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خود پیرامون ارزش و اهمیت تولیدات فرهنگی در اشاعه‌ی دستاورد‌های گرانقدر هشت سال دفاع مقدس و صدور فرهنگ والای انقلاب و مقاومت به جوامع جهانی، با بیان اینکه، باید با ایجاد یک نهضت ترجمه، آثار مکتوب و صدور آثار هنری و فیلم‌های دفاع مقدس، پیام روح ایمان و مجاهدت و پیام شکست‌ناپذیری ملت ایران را به جهانیان برسانیم، فرمودند: «دنیا اکنون تصویر شفاف و رسوا کننده‌ای را که از نظام سلطه در نزد ملت ایران وجود دارد، نمی‌بیند، این کوتاهی ما است، زیرا بسیاری از کار‌هایی را که باید درخصوص دوران دفاع مقدس در عرصه ادبیات، سینما، تئاتر، تلویزیون، روزنامه نگاری و فضای مجازی انجام می‌دادیم، انجام نداده‌ایم.»

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه، رزمندگان دفاع مقدس با عمل خود، تصویری واقعی از دنیای وحشی و ظالم و به دور از معنویت و انصاف آن زمان، ثبت کردند که این تصویر باید به مردم دنیا نیز ارائه شود، خاطرنشان کردند: «در جشنواره‌های غربی، برخی فیلم‌های ایرانی با کیفیت حرفه‌ای پایین‌تر از فیلم‌های دفاع مقدس نشان داده می‌شود، اما از نشان دادن فیلم‌های دفاع مقدس هراس دارند، زیرا این فیلم‌ها تصویر افشاگرانه از معادلات قدرت در دنیای حاکمیت سلطه گری است.»

حضرت آیت الله خامنه‌ای دستگاه‌های مسئول را به پیگیری افزایش صدبرابری آثار ادبی و هنری دفاع مقدس فراخوانده و با اشاره به اینکه، امروز نیز اگر پیام شهیدان و دوران جنگ هشت ساله را به گوش جان و به درستی بشنویم، دچار ترس و اندوه نخواهیم شد و از آن، پیامِ بهجت و شجاعت و اقدام برای ما به ارمغان خواهد آمد، و افزودند: «اگر این کار به درستی انجام شود، نقشه جامع استکبار بر هم خواهد خورد.» (1)

آنچه بدان اشاره شد، تاکید بر وجود و تایید بر کارآمدی جشنواره‌ای به بزرگی نام «جشنواره بین المللی فیلم مقاومت» است، اما اینکه با این رویداد فرهنگی به بزرگی نامش رفتار می‌شود یا خیر سوالی است که متولیان برگزاری، فارغ از فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغی بدان واقفند و شایسته است که پاسخگو باشند.

محمد خزاعی، در نشست خبری جشنواره‌ی در حال برگزاری، از عدم حمایت از این رویداد گلایه می‌کند و می‌گوید: «برای برگزاری همین دوره پانزدهم تا امروز با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده‌ایم. ما در جریان شرایط اقتصادی کشور هستیم و به همین دلیل با تعدیل هزینه‌ها برای این دوره برنامه‌ریزی کردیم، اما بازهم همراهی لازم وجود نداشت. باید اعلام کنیم که برخی از برنامه‌هایی که امروز در این نشست اعلام می‌شود هم احتمال دارد به دلایل مالی به مرحله اجرا نرسد!»

از سویی نیز، مرور بر آثار سینمایی حاضر در بخش‌های رقابتی و غیر رقابتی این جشنواره - با وجود تلاش‌های صورت گرفته و همت در جهت تولید فیلم با موضوعات مرتبط - حاکی از کاستی و فقدان تولید در این جریان سینمایی در کشوری است که داعیه دار فرهنگ مقاومت و میزبان هنرمندان و فیلمسازان جبهه‌ی جهانی مقاومت است.

جشنواره‌ای بین المللی و تخصصی به بزرگی و وسعت نام «سینمای مقاومت» به میزبانی کشوری که‌ام القرای ملت‌های آزادی خواه و استکبارستیز جهان است، زمانی اهداف متعالی اش به منصه ظهور می‌رسد که از ناب‌ترین و تاثیرگذارترین تولیدات سینمایی جریان مقاومت، در بستر خود رونمایی کند و بدین ترتیب ضمن میزبانی و تقدیر واقعی از متولیان تولید آنها، همانند دیگر جشنواره‌های سینمایی، محل حضور و استقبال علاقمندان و اهالی سینما و نیز عموم مردم باشد.

1) بیانات رهبر معظم انقلاب - 5 مهرماه 1397

انتهای پیام/ 130

نظر شما
پربیننده ها