گفت‌وگوی متفاوت دفاع‌پرس با فرمانده کماندوهای زبده سپاه؛

یگان ویژه "صابرین" چیست و چگونه می‌توان عضو آن شد؟/"داعش" بی برنامه‌ترین گروه تروریستی/"پژاک" دیگر تهدیدی نیست

سردار گشتاسبی با تأکید بر اینکه هدف سپاه از تشکیل این یگان،‌ پذیرش مأموریت‌های سخت و عملیات‌های خاص در همه عرصه‌ها بود،‌ گفت: ما در چارچوب مقررات ابلاغی سپاه، قادر به اجرای هر مأموریتی هستیم.
کد خبر: ۳۲۲۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱ - 10January 2015

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب الدین شعبانی نیا: نام «یگان ویژه صابرین» برگرفته از آیه 65 سوره انفال است که خداوند در این آیه مقایسه‌ای کمّی کرده و توان رویارویی صابرین در برابر دشمن را یک به 10 برشمرده است؛ البته خداوند توان مقابله یک نفر از صابرین با 10 نفر را منوط به داشتن ایمان قوی میداند. در نیروی صابرین هم مهمترین مشخصه، ایمان و اعتقاد است.

علاوه بر این، دارا بودن تخصص و توان بالای جسمی از مهمترین ویژگی‌های نیروهای یگان صابرین به شمار میرود.

سردار «امان‌الله گشتاسبی» فرمانده یگان ویژه صابرین در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس از تجربیات نظامی خود و ویژگی‌های این یگان سخن گفته است.

مشروح این مصاحبه در ذیل آمده است:

- به عنوان مقدمه بفرمایید در چه سالی به جبهه رفتید و تا چه سالی در عرصه دفاع مقدس حضور داشتید؟

خدای متعال به من این توفیق را عنایت کرد که از سال 61 رسماً در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یابم و تا زمان پذیرش قطعنامه 598 در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشتم. در مرحله اول و دوم به عنوان نیروی بسیجی در جنگ شرکت کردم، اما از اواخر سال 62 به عنوان پاسدار رسمی در مسئولیت‌های مختلف اعم از فرماندهی دسته، گروهان و گردان تا پایان جنگ در عملیات‌هایی همچون کربلای 4، 5، 10، نصر 8، عملیات بدر، خیبر و عملیات‌های ایذایی قدس در منطقه هورالعظیم و سایر عملیات‌ها این بستر فراهم شد تا در کنار دیگر رزمندگان نقشی در دفاع مقدس داشته باشم.

* ادامه حضور در مناطق عملیاتی جنوب و شمالغرب پس از پذیرش قطعنامه

در اولین تیپی که حضور پیدا کردم، امام سجاد(ع) فارس بود. بعدها با لشکر 19 فجر و لشکر المهدی(عج) و تیپ احمد بن موسی و لشکر 25 کربلا نیز همکاری داشتم، اما از سال 65 با استقرار تیپ مستقل 48 فتح (استان کهگیلویه و بویراحمد) فعالیت خود را ادامه دادم؛ حتی زمانی که قطعنامه 598 نیز پذیرفته شد تا سال 70 به دلیل وجود برخی مسائل، در مناطق عملیاتی جنوب و شمال‌غرب حضور فعال داشتم.

- کدام عملیات‌های دوران دفاع مقدس دلچسب‌ترین و تلخ‌ترین خاطره‌ها را برای شما رقم زدند؟

بهترین عملیاتی که از حیث نظامی تکمیل بود، یعنی در واقع قوای ایمان و توان تاکتیکی رزمندگان ممزوج شد و شیرینی خوبی برای جامعه اسلامی داشت، عملیات "والفجر 8" بود؛ سه دلیل نظامی و تاکتیکی برای انتخاب این عملیات وجود دارد؛ دلیل اول اینکه دشمن دو سال پیش از این عملیات، هیاهوی رسانه‌ای فراوانی را در عرصه بین‌الملل به راه انداخته بود، مبنی بر اینکه عراق دارای دژ مستحکمی است و جمهوری اسلامی دیگر توانی برای اجرای عملیات ندارد. همه رسانه‌ها بدون استثنا بایکوت کردن قوای اسلام را تبلیغ میکردند.

* در اروند خروشان پاسخ یاوه‌گویی‌های استکبار را دادیم

می‌دانستیم پیروزی در عملیات والفجر 8 پاسخ محکمی به یاوه‌گویی‌های استکبار خواهد بود، زیرا رزمندگان ما برتری خطوط دفاعی جمهوری اسلامی را به اثبات رساندند؛ البته این مهم در حالی اتفاق افتاد که رزمندگان ما اروند را که یکی از استثنایی‌ترین مناطق عملیاتی به شمار می‌رفت به عنوان مسیر عملیات انتخاب کردند. اروندی که در شرایط عادی عبور از آن بسیار مشکل است، اما در عملیات والفجر 8 طلایهداران جمهوری اسلامی با عبور از آن در صحنه جنگ و عملیات سخت، قدرت خود را مقابل تمامی ارتش‌های جهان به نمایش گذاشتند.

* توان موشکی دشمن تحلیل رفت

پیش از اجرای عملیات والفجر 8 شرایط به گونه‌ای بود که رژیم بعث عراق شهرهای ما را در عمق کشور با موشک مورد هدف قرار می‌داد و انجام این عملیات باعث شد که اهداف آنها در این راستا محقق نشود. قطع کردن دست دشمن در منطقه فاو و منطقه ام‌القصر از راه دریا هم دیگر نکته‌ای بود که در عملیات والفجر 8 به آن دست یافتیم.

* تلخی کربلای 4 هیچ‌گاه از یادم نمی‌رود

تلخ‌ترین عملیات دفاع مقدس نیز از نظر من "کربلای 4" بود؛ که بخشی از ناکامی این عملیات را در غرور و تکبر برخی فرماندهان و رزمندگان می‌دانم؛ چراکه بعضی موفقیت‌ها و پیروزی‌ها آن‌قدر نشاط‌آور است که در دل برخی این غرور و تکبر کاذب را خواه ناخواه ایجاد می‌کند و به دنبال آن نیز ناکامی و شکست را پدید می‌آورد.

- وقتی قطعنامه 598 پذیرفته شد شما چه حالی داشتید؛ آیا کماکان با ادامه جنگ موافق بودید؟

* تدبیر امام(ره) ما را از حادثه‌های بعدی نجات داد

موقعی که قطعنامه پذیرفته شد ما در منطقه عملیاتی طلائیه در جنوب کشور بودیم. شرایط چندان خوب نبود. شاید به جرأت بگویم هیچ رزمنده و فرمانده‌ای از پذیرش قطعنامه 598 خوشحال نشد و کنار آمدن با این مسئله بسیار سخت بود. اما این ناراحتی خیلی زود مهار شد و خداوند متعال آرامشی را بر همه قلوب حاکم کرد و آن بیانات امام خمینی(ره) بود. حضرت امام(ره) فرمودند: تکلیف این است که از این پس دیگر جنگ نباشد. اگر این تدبیر امام(ره) نبود، شاید با مشکلات بیشتر و به مراتب جدی‌تر از عملیاتی همچون مرصاد، جمهوری اسلامی مواجه می‌شد.

- پس از پایان جنگ تحمیلی، چه شد که سپاه تصمیم گرفت یگانی تحت عنوان "صابرین" ایجاد شود؟

* یگان ویژه صابرین با تدبیر پذیرش مأموریت‌های سخت تشکیل شد

یگان ویژه صابرین از یگان‌هایی است که تشکیل آن نیاز مبرم و ضروری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود؛ چراکه با تدبیر پذیرش مأموریت‌های سخت و عملیات‌های خاص و ویژه در همه محورها و عرصه‌های زمینی، هوایی، دریایی و تأمین امنیت کشور تشکیل شد.

اولین کسی که فرماندهی این یگان را پذیرفت خود سرلشکر جعفری بود. خوشبختانه 14 سال از عمر صابرین می‌گذرد و توانسته در مأموریت‌های محوله، نتایج خوبی برای مجموعه نیروی زمینی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به دست آورد.

- آیا می‌توانید به بخشی از این موفقیت‌ها و نتایج مطلوب اشاره‌ای داشته باشید؟

چون نوع نیرویی که به یگان صابرین می‌آید با دیگر یگان‌ها تفاوت دارد؛ داوطلب‌ترین، شجاع‌ترین و باسابقه‌ترین نیروهای رزمی برای یگان ویژه صابرین انتخاب می‌شود. اولین نکته‌ای که صابرین را از دیگر یگان‌های نظامی متمایز می‌کند، همین جذب داوطلبانه است. شما سوال کردید به موفقیت‌ها اشاره کنم و بنده در جواب به این پرسش از استفاده تمام قوای جسمی و روحی نیروهای صابرین برای اجرای بهتر مأموریت‌های خطرناک و سخت یاد می‌کنم؛ چراکه نیروهای صابرین فقط یک مأموریت خاص دریایی، پیاده یا هوایی ندارند که در یک سطحی آموزش ببینند، بلکه باید در همه عرصه‌ها چه کوهستان، چه چتربازی، چه دریایی، چه پیاده و... دوره‌های آموزشی سختی را می‌گذرانند؛ اینها همه موفقیت است و در کنار آن موفقیت بزرگ یگان ویژه صابرین موفقیت مقتدرانه در عملیات پژاک است. خوشبختانه امروز سازمانی که در صابرین شکل گرفته که ورودی آن یک نیروی تکاور است.

* حضور داوطلبانه، نخستین ویژگی جذب در صابرین است

اولین ویژگی که یک نیروی نظامی باید برای حضور در یگان ویژه صابرین داشته باشد، اعلان داوطلبانه است.  دوم پذیرش کارها و مأموریتهای سخت است؛ زیرا آموزش‌هایی که رزمندگان ما در صابرین می‌بینند قابل برای هر نیرویی قابل تحمل نیست.

- آیا برای تشکیل صابرین، مطالعاتی در یگان‌های ویژه دیگر کشورها نیز انجام شد؟

طبیعی است که ما از تجارب گذشته ارتش‌های دنیا و ویژگی هایی که یک نیروی ویژه و خاص باید داشته باشد، استفاده کردیم. اما خدمات و موفقیت‌های امروز نیروهای مسلح حاصل نوآوری‌های جدید بوده است. یعنی ما خیلی متکی به تجارب گذشته نبودیم. چون نوع جنگها و مأموریت‌های امروز با گذشته کاملاً تفاوت دارد. لذا ضمن بهره‌برداری محدود از تجربیات سنوات گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این استعداد را دارد که خودش را با پدیده‌های نو، سازگار و آماده سازد. امروز یگان ویژه صابرین تلفیقی از پدیده‌های نو و تجارب گذشته‌ای است که عمده آن در دفاع مقدس یافت می‌شود.

- مأموریت صابرین با نیروهای ویژهای مثل «نیروی قدس سپاه» و «تیپ نوهد ارتش» چه تفاوتی دارد؟

نوع مأموریت ما از هر جهت با "نوهد" تفاوت دارد. مأموریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حفظ و صیانت از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی چه در داخل و چه در مقابله با معاندین و گروه‌های خارجی است؛ لذا در برخی از یگانها این مأموریت‌ها وجود ندارد. در صابرین هم در داخل و هم در مرزهای بیرونی ما حافظ  دستاوردهای انقلاب هستیم. مقابله با معاندین که دنبال دهن‌کجی به ارزش‌ها و اساس انقلاب اسلامی هستند، تنها وظیفه ماست و به دیگر یگان‌های ویژه محول نشده است.

- اجازه بدهید سوال متفاوت‌تری بکنم؛ وقتی به سیستان و بلوچستان می‌روید، چقدر دلتان برای شهید شوشتری تنگ می‌شود؟

شهید شوشتری برای نظام ما یک هدیه الهی بودند. امروز فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در تمام قوم بلوچ و سیستان نفوذ کرده است. شیعه و سنی سیستان و بلوچستان با تأسی به فرهنگی که شهید شوشتری آموزگار آن بوده‌اند، درس‌های زیادی فراگرفتند و با انسجام، در برخورد با هر تحرکی به نیروهای نظامی کمک می‌کنند. تا تاریخ هست، خون شهید شوشتری در سیستان و بلوچستان حامی و پشتیبان این ملت خواهد بود.

- آیا پژاک هنوز هنوز هم برای جمهوری اسلامی خطری دارد؟

به نظر بنده اینها دیگر برای جمهوری اسلامی خطری نخواهند داشت؛ چون ضرب شست نظام جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را چشیده‌اند؛ لذا امروز به جرأت می‌توان گفت کشور ما امن‌ترین مرزها را دارد و ایران از امن‌ترین کشورها است. امروز خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت دفاعی در سطح منطقه تبدیل شده و دشمنان را وادار به عقب‌نشینی کرده است.

- در یک پژوهش میدانی، 80 درصد جوانان برای دفاع از کشور اعلام آمادگی کردند؛ ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

ما برای تأیید و صحه گذاشتن بر این مسئله، مروری بر آخرین فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جوانان داریم؛ ایشان فرمودند جوانانی که ما امروز به‌عنوان نسل سوم، چهارم و پنجم انقلاب داریم اگر بیشتر از رزمندگان جنگ تحمیلی نباشند، کمتر هم نیستند. امروز ما شاهد حضور نیروهای مسلح و بسیجیان با اقتدار هستیم. اینها همین نسل چهارم و پنجم انقلاب هستند.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یا لیتنا کنا معک
|
-
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
1
11
الهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من انصاره و اعوانه
منوچهر
|
-
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
0
0
تا جان دربدن داریم ازاین انقلاب واین نظام واین رهبر عزیزمان امام خامنه ای دفاع خواهیم کرد وچیزی که انسان رامیازارد کوتاهی وسنگ اندازی عده ای غرب زده در مسیر اصلی انقلاب است وخون دردل انسان میکنند وانشااله به راه راست هدایت شوند و درغیراینصورت نیات بدشان هرچه زودتز برای ملت عیان شودانشااله .
نظر شما
پربیننده ها