جانشین اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران خبر داد؛

جمع‌آوری بیش از 132 هزار برگ سند مکتوب دفاع مقدس در مازندران

سیدحسین ولی‌پور از جمع‌آوری بیش از 132 هزار برگ سند مکتوب دوران دفاع مقدس در مازندران خبر داد.
کد خبر: ۳۲۴۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶ - 20December 2018

جمع آوری بیش از 132 هزار برگ سند مکتوب دفاع مقدس در مازندرانبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از ساری، سیدحسین ولی‌پور جانشین اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران در جلسه اسناد، تاریخ شفاهی و کتابخانه مجازی دفاع مقدس که پیش از ظهر امروز (پنج‌شنبه 29 آذرماه) در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران برگزار شد، ضمن ارائه گزارش وضعیت عملکردی اسناد و مدارک دفاع مقدس این استان در حوزه اسناد و تاریخ شفاهی، اظهار داشت: در بخش اسناد مکتوب در طول سالهای گذشته، بیش از 132 هزار برگ سند و در 44 هزار کاربرگه به ویژه در زمینه عملکرد لشکر 25 کربلا و عملکرد نهادهایی نظیر جهاد سازندگی، هلال احمر، راه و ترابری و ... جمع‌آوری شده است.

وی از ساماندهی و اسکن حدود 800 هزار سند مربوط به پرونده‌های شهدا خبر داد و افزود: از این اسناد به عنوان مآخذ اصلی تدوین کتاب‌های بخش شهدا استفاده می‌شود و تولید مجموعه 40 جلدی شناخت نامه سرداران و امیران شهید استان از آن جمله است.

ولی‌پور به روند ساماندهی اسناد اشاره کرد و گفت: تمامی اسناد در چند مرحله در کاربرگ‌های مخصوص نمایه‌سازی، کدگزاری و در ماوا به ثبت رسید.

این مقام مسوول با بیان اینکه بخش اسناد تصویری دارای 453 حلقه فیلم VHS  است که به DVD  تبدیل شد، ادامه داد: همچنین 151 حلقه از این مجموعه مربوط به فیلم‌های مازندران نظامی است که موضوع‌بندی فیلم‌ها از سال گذشته بر اساس شهر و موضوع شروع شده است.

وی از جمع آوری 494 ساعت از مصاحبه‌های دوران جنگ با رزمندگان استان در بخش اسناد خبر داد و گفت: این مجموعه با همکاری پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس به صورت دیجیتال حاصل شد و بیش از 100 عدد کالک و نقشه عملیاتی موجود نیز به صورت لمینیت درآمده است.

این مقام مسوول از اسکن حدود 12 هزار قطعه عکس از حضور رزمندگان دفاع مقدس خبر داد و افزود: همچنین در طول سال‌های گذشته با پیگیری مدیریت هنری اداره‌کل، جشنواره استانی عکس دفاع مقدس برگزار شد و بیش از 500 هزار قطعه عکس جمع‌آوری شده است.

جانشین اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران اضافه کرد: همچنین حدود 130 هزار تصویر شهدا نیز به صورت اسکن شده در اداره‌کل موجود است.

وی از تشکیل کمیته استانی اسناد دفاع مقدس در استان خبر داد و افزود: بر اساس ابلاغ سال گذشته بنیاد مرکز، این کمیته با حضور نمایندگان از برخی نهادها نظیر سپاه کربلا، بنیاد شهید، جهاد سازندگی، هلال احمر و ... در شهریور 1396 ایجاد شد و به دنبال آن برخی از اسناد مکتوب که نشان دهنده حضور استان در دفاع مقدس هستند، جهت استفاده نمایشگاهی تهیه شد.

ولی‌پور به گزارشی از حوزه تاریخ شفاهی استان پرداخت و ادامه داد: از سال 1391 تا به حال با دعوت از اساتید بنیاد مرکز چندین کارگاه آموزش تاریخ شفاهی در استان برگزار شد و همکاران ما نیز در کلاس‌هایی که در بنیاد مرکز برگزار شد حضور یافتند.

این مسوول عنوان کرد: برای پیگیری بحث تاریخ شفاهی، در طول سال های گذشته، بیش از100 نفر و در چهار محور تهیه مصاحبه، پیاده سازی، تایپ و تدوین، با مجموعه تحقیقات در ارتباط بودند که همکاری های خوبی با برخی مجموعه ها نظیر سپاه کربلا، پیشکسوتان ارتش، جهاد سازندگی و حدود 15 نهاد دولتی انجام شد.

وی با بیان اینکه روش اداره‌کل در تهیه مصاحبه‌ها هم بر مبنای فرد محوری و هم بر مبنای موضوع محوری بوده است، گفت: در شیوه موضوع محوری، به مباحثی نظیر نقش لشکر 25 کربلا در عملیات‌های مختلف، نقش نهادها و سازمان‌ها و همچنین اقشار در دفاع مقدس، نقش استان در پیروزی انقلاب اسلامی، نقش استان در مقابله با بحران جنگل‌های شمال و ... مورد توجه ویژه قرار گرفت و همچنین در این موضوعات علاوه بر مصاحبه انفرادی از جلسات چند نفره بازخوانی نیز استفاده شده است.

جانشین اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران از تهیه حدود چهار هزارو 500 ساعت مصاحبه تاریخ شفاهی خبر داد و گفت: بیش از 95 درصد این مصاحبه‌ها پیاده‌سازی، تایپ و در فرم‌های مخصوص کد گزاری شده‌ است.

وی به شیوه‌های استفاده از مصاحبه‌های انجام شده اشاره کرد و افزود: مصاحبه به عنوان مآخذ اصلی کتاب‌های عملکردی مورد استفاده قرار گرفت.

این مسوول با بیان اینکه طرح تدوین عملکرد استان در دفاع مقدس در 20 محور اصلی در حال پیگیری است، افزود: بررسی تاریخ پایداری مردم مازندران، تاریخ انقلاب اسلامی در استان، عملیات‌های لشکر 25 کربلا و عملکرد ارتش استان در قالب لشکر 30، عملکرد نهادهایی نظیر نیروی انتظامی، جهاد سازندگی، هلال احمر، راه و ترابری، صدا و سیما، دانشگاه علوم پزشکی استان، آموزش و پرورش استان، بنیاد شهید استان، انتقال خون و ... از محورهای این طرح محسوب می‌شوند.

ولی‌پور ادامه داد: با استفاده از مباحث تاریخ شفاهی و اسناد اداره‌کل برخی از کتاب‌ها در محورهای 20 گانه تدوین شده و یا در حال تدوین هستند.

وی از چاپ کتاب تاریخ پایداری مازندران، لشکر 30، نقش مازندران در بازسازی سوسنگرد خبر داد و اظهار داشت: همچنین کتاب جمعیت هلال احمر تدوین و آماده چاپ است و کتاب بنیاد شهید و برخی از عملیات‌ها در حال تدوین بوده و تدوین کتاب بحران جنگل نیز در مراحل آخر قرار دارد.

ولی‌پور چاپ کتاب خاطرت شفاهی را یکی دیگر از فعالیت‌های این بخش عنوان کرد که به دو صورت شخص محور و موضوع محور انجام شد و اظهار کرد: برخی از مصاحبه‌ها به ویژه مصاحبه‌هایی که در بخش عملکرد زنان تهیه شد، به صورت کتاب‌های خاطرات شفاهی چاپ شده‌اند که شامل 9 عنوان از بهترین کتاب‌های ما می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی از مصاحبه ها نیز به دلیل اشتراک موضوعی با یکدیگر ادغام شده و با گزینش مطالب به صورت 4 عنوان کتاب ویژه چاپ شده اند.

ولی‌پور با بیان اینکه تاکنون 20 عنوان کتاب تاریخ شفاهی در مرحله نگارش و تدوین، ارزیابی و اصلاح و چاپ و انتشار قرار گرفتند، عنوان کرد: همچنین 9 عنوان تدوین و چاپ شد، 3 عنوان به مرحله چاپ رسیده است، 4 عنوان نیز در مرحله اصلاح و ارزیابی و 4 عنوان نیز در مرحله نگارش قرار دارد.

وی از تدوین و چاپ کتاب‌های چشم لشکر (تاریخ شفاهی سردار علی اکبر پاشا)، قنات تا قنوت (تاریخ شفاهی سورکی آزاد)، آسمان من (تاریخ شفاهی امیر کیکاووس گزوف)، شار و شرر (تاریخ شفاهی شمشیربند)، باران آتش (تاریخ شفاهی  عبدالله‌پور)، در آرزوی سنگر (تاریخ شفاهی محمدصادق باقرزاده)، نماز باور (تاریخ شفاهی اسماعیل سیاحی)، هفتاد متر تا رهایی (تاریخ شفاهی  رمضانعلی صیدانلو)، شباب ثاقب (تاریخ شفاهی بیژن شبابی) خبر داد و گفت: همچنین کتاب از منبر تا معبر (تاریخ شفاهی حجت‌الاسلام جعفری)، تاریخ شفاهی امیرسرتیپ یزدان ستاه و تاریخ شفاهی سردار حمیدرضا رستمیان در مرحله چاپ قرار دارد.

این مسوول با بیان اینکه کتاب تاریخ شفاهی آیت‌الله علی معلمی، سردار سیدمحمد کساییان، سردار علی اکبرنژاد، سید احمد جعفری در مرحله ارزیابی و اصلاح قرار دارند، گفت: همچنین کتاب آیت‌الله نورالله طبرسی، امیر جمشیدی، امیر اسکویی و سردار ملکی در مرحله تدوین و نگارش است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار