روحانی در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی علوم:

دولت اصلش بر لجبازی نیست / چشم امید دوستان و مسلمانان منطقه به ایران اسلامی است

رئیس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادیش در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی گفت: افکار عمومی نه فاصله را می پسندد و نه لجبازی را و این دولت اصلش بر لجبازی نیست و همان طور که شاهد هستید برابر تصمیمات مجلس سر تعظیم فرود آورده است.
کد خبر: ۳۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵ - 29October 2014

دولت اصلش بر لجبازی نیست / چشم امید دوستان و مسلمانان منطقه به ایران اسلامی است

به گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، حسن روحانی رئیس جمهور که برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود برای وزارت علوم صبح امروز درصحن علنی مجلس حاضر شد طی سخنانی گفت: می خواهم از سرداری برایتان صحبت کنم که سردار آزادی و مقاومت است از کربلایش، از عاشورایش، از بوی عطر ایستادگی و شهادت او و یارانش که این عطر روز به روز مشام انسان ها و جامعه را در مسیر هدایت مطهر می سازد او همه خوشنودی ها و لبخندها و همه رضایت ها را در سایه رضایت آفریدگار و جهان می دانست و می دید و لذا با افتخار، یاران، اهل بیت و هر آنچه که داشت را در راه رضای حق اهدا کرد و بیان داشت " خدایا راضیم به رضای تو " .

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: افتخار همه ما شیعیان و مسلمانان و همه آزادگان عالم به وجود ابا عبدالله الحسین و به راه و مسیر او که راه امام امیرالمومنین است. زندگی سراسر عشق ایشان برای ما درس اخلاق و ادب، ایستادگی، فداکاری و حرکت برای مصالح امت اسلام است.

روحانی همچنین خاطرنشان کرد: او برای اصلاح همه نابسامانی ها و مفاسد و ظلم ها، فشارهای نابجا و انحراف ها در جامعه ایستادگی کرد و می خواست همه نیکی ها و خوبی ها در جامعه استقرار یابد و بدی ها و رذات ها از جامعه رخت ببندد.

رئیس جمهور مهم ترین هدف دولت و مجلس و قوای سه گانه و همه مسئولین جمهوری اسلامی ایران را اصلاح جامعه و استقرار نیکی ها و پاک کردن جامعه از رذایل اخلاقی دانست و گفت: هر کجا که با هم بودیم دست به دست هم دادیم و هم دل و هم نوا بودیم و دل نازک نشدیم آنجا پیروزی حاصل شد و در برابر سیاست های خارجی و داخلی پیروز شدیم، در اقتصاد گام های مهمی به جلو برداشتیم و برای کشور امنیت فراهم کردیم، نه تنها برای امنیت کشور بلکه برای امنیت های جهانی نیز قدم های مهمی برداشتیم.

وی در ادامه به فاصله میان دولت دیگر قوا و مسئولین جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: هر کجا بین ما اندک فاصله ای ایجاد شد دشمن از آن شکاف و فاصله استفاده کرد.

روحانی گفت: دولت همان طور که بارها اعلام کرده است: در برابر مجلس شورای اسلامی راهش راه ادب و اخلاق و قانون است، بین ما و شما حکم و حاکم، قانون اساسی است و بعد از خداوند بزرگ رضایت افکار عمومی است که قضاوت خواهد کرد.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر این که ملت و افکار عمومی به دنبال وحدت هستند، گفت: افکار عمومی نه فاصله را می پسندد و نه لجبازی را و این دولت اصلش بر لجبازی نیست و همان طور که شاهد هستید برابر تصمیمات مجلس سر تعظیم فرود آورده چه در برابر سوال از وزرا و چه استیضاع و این دولت طبق قانون اساسی به رای نمایندگان مجلس احترام می گذارد.

وی در ادامه منشاء و مبنای عمومی و حقوقی مردم را آراء مردم دانست و گفت: دولت مشروعیت دینی را مشروعیت خدا و مردم و مقبولیت اجتماعی و مشروعیت سیاسی را نیز آراء مردم می بیند.

روحانی در ادامه به شرایط حساس جهانی و منطقه ای اشاره کرد و گفت: امروز در شرایط بسیار حساس جهانی و منطقه ای قرار داریم و شرایط جهانی به گونه ای است که تورم نفت حدود سی درصد کاهش پیدا کرده و می باید با شرایط جدید، وضع اقتصادی جهانی بدانیم که در موضوع نفت، اقتصاد تنها حاکم نبوده، سیاست و توطئه های جهانی نیز نقش بسزایی داشتند.

وی درادامه افزود: ما در شرایطی قرار داریم که منطقه ما را ناامنی و بی ثباتی فرا گرفته و از شمال آفریقا تا خاورمیانه و همسایگان شرق و غرب مشکلاتی وجود دارد و ما امروز شاهد این مشکلات هستیم.

 رئیس جمهور بیان داشت: چشم امید دوستان و مسلمانان مردم منطقه به ایران اسلامی و امت بزرگ متهد این سرزمین است.

روحانی گفت: امروز ایران با همدلی و تفاهم و هم فکری در سایه رهنمود مقام معظم رهبری وحدت دارد و این وحدت واحد را دنبال می کنیم و به دنبال این هستیم که بعد از کسب رضای خدای متعال رضای عامه را جلب کنیم.

روحانی گفت: انشاالله بتوانیم در کنارهم با توجه به عنایات الهی و توجهات حضرت ولی عصر(عج) و ارواح طیبه پیامبر ائمه اطهاراین راه را به خوبی به مقصد برسانیم.

رئیس جمهور همچنین به جلسه رای اعتماد وزیرعلوم در سال پیش اشاره کرد و گفت: سال گذشته در چنین ایامی در جمع شما نمایندگان، وزیر مودب و دانشور دولت از جمع شما رای اعتماد گرفت و یکسالی از آن رای گذشته بود که نمایندگان در مقطعی که آن نیز حق قانونی آنها بود اعتمادشان را از وزیر پیشنهادی پس گرفتند و دیگر به آن وزیر رای اعتماد ندادند و وزارت بسیار مهم علوم و تحقیقات و فناوری از سال گذشته تاکنون در دو نوبت با سرپرست اداره شد و امروز برای سومین بار است که برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود به جمع شما آمده ام و بیان می کنم که این وزیر پیشنهادی می تواند بار مسئولیت را بر دوش بگیرد.

وی در ادامه وزارت علوم را از وزارتخانه هایی دانست که از حساسیت خاص برخوردار هستند و گفت: در وزارت علوم، بالغ بر چهار میلیون دانشجو تحصیل می کنند و بیش از هفتاد هزار نفر عضو هیات علمی، محقق و پژوهشگر در این وزارتخانه فعالیت دارند.

وی افزود: وزارت علوم می تواند برای آینده کشور موثر باشد اگر تنها به فکر تولید مقالات نباشیم و منشا علمی، توسعه علمی، توسعه اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان و دانش محور با صنعت یکی بدانیم.

روحانی در ادامه دانشگاه را همواره جزو پیشتازان انقلاب اسلامی دانست و گفت: از سال 1342 دانشگاه تهران در صحنه نهضت اسلامی حضور داشت و یادمان نرفته است که در فروردین سال 42 وقتی امام (ره) از زندان به حوزه علمیه بازگشتند دانشجویان در آن شرکت داشتند و با دست گل قرمزی که به مدرسه حوزه علمیه آورده بودند وحدت و اتحاد حوزه و دانشگاه را در آنجا بنیان نهادند.

رئیس جمهور همچنین بیان داشت: دانشگاه امروز نیاز دارد مرکز علم و دانش باشد و امروز دانشگاه های کشور ما از لحاظ کمیت سطح مطلوبی دارند حتی از لحاظ وضع تاسیسات با صندلی خالی و فضای خالی برای مقاطع کارشناسی مواجه است اما ما نیاز داریم از لحاظ کیفیت و در مسیر توسعه دانشگاه را رهنمون سازیم و این مسیر در مسیر علوم تجربی، بهداشت و درمان و علوم انسانی که برای ما حائز اهمیت است قرار دارد.

وی با بیان این مطلب که دانشگاه های ما نیاز به فضای آرام دارند چرا که مرکز اندیشه و تحقیق هستند، گفت: دانشگاه های ما نباید از سیاست به دور باشند اما ما نمی خواهیم دانشگاه ما به باشگاه سیاسی تبدیل شود. ما دانشگاهی می خواهیم که دانشجویان در آن سیاسی باشند اما شعارهایشان از سیاسیون نگیرند و گوششان بدهکار شعارهای سیاسی نباشد و اگر گروه ها می خواهند فعالیت کنند بهتر از طریق حزب ها و تشکیلات سیاسی باشد.

رئیس جمهور بیان داشت: ما از تشکلات دانشجویی استقبال می کنیم و به نظرات آنها احترام می گذاریم اما همواره به دنبال این هستیم که محیط دانشگاه، محیط آرامی باشد و دانشگاه های ما به فضای تولید متصل باشد و ما می خواهیم پیشرفت علمی ما در کتاب ها و مقالات علمی منحصر نماند و زنجیره علم و دانش و تولید و برند جدید را پیدا کنیم.

وی همچنین افزود: ما می خواهیم دانشگاه به صنعت، کشاورزی و خدمات متصل باشد و به نیازهای امروز جامعه توجه کند و فارغ التحصیلان ما به گونه ای نباشند که در کشوری تحصیل کنند که امروز نیاز جامعه به آن رشته کم باشد اما در رشته ی دیگر که جامعه به آن نیاز داشته باشد به فارغ التحصیل به اندازه کافی وجود نداشته باشد.

روحانی گفت: ما از دانشگاه می خواهیم که برنامه ریزی جدید و بلند مدت برای تولید و صنعت داشته باشند و ما نمی خواهیم دانشگاه ما مرکز سیاسی بازی باشد و این جناح و آن جناح در آن جولان دهند و ما به دنبال این هستیم که اعتدال و آرامش در دانشگاه حاکم باشد و شایسته سالاری را در آن تربیت کنیم و برای دانشگاه نباید حزب و جناح فرقی داشته باشد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان این مطلب که من به هر سه وزیر پیشنهادی وزارت علوم سفارشات مساوی داشتیم و به هر سه آنها عرض کردم که کیفیت علمی دانشگاه های ما باید افزایش پیدا کند و توسعه علمی توام با توسعه فرهنگی و اخلاقی در دانشگاه باشد گفت: ما می خواهیم دانشگاه ما، دانشگاه مومن و پایبند به انقلاب و خدمت به ملت باشد و کسی باید مسئولیت بپذیرد که مدیریت لازم در این زمینه را داشته باشد و معتدل باشد.

رئیس جمهور با بیان این که دولت ما دولت فراجناحی است و هر دو جناح در این دولت حضور دارند گفت: من از شما درخواست می کنم به این وزیر که یک وزیر فراجناحی است رای بالای بدهید.

روحانی وزیر پیشنهادی خود را به نمایندگان این چنین معرفی کرد که محمود نیلی احمدآبادی جزو دانشمندانی است که ادعایش می شود با آن که مقالات علمی و پژوهش های بسیاری دارد دانشگاه را با صنعت مدیریت کرده و آنجایی که صنعت با دانشگاه دست به دست هم دادند مدیریت و هماهنگی این اتصال را بردوش داشته است.

رئیس جمهور گفت: محمود نیلی احمدآبادی وزیری است که در دانشگاه شیراز، شریف و ژاپن تحصیل کرده است و در مراکز علمی استعداد درخشان خود را به نمایش گذاشته است و با نمره بالا و عالی مدرک کسب کرده است و این خود یکی از شرایط فردی این وزیر است که می تواند مدیریت این بخش را در دست بگیرد چرا که ما معتقدیم فردی که می خواهد وزیر باشد باید صاحب فکر باشد و مدیریت داشته باشد. ایشان از رده های پایین مدیریت را آغاز کرده و امروز به رده های بالا رسیده است و فردی انقلابی و حاضر در صحنه بوده است و کسانی که امروز بار مسئولیت بر دوش می گیرند باید به اصول نظام و ولایت معتقد باشند و آماده خدمت به ملت باشد.

وی افزود: ایشان مدیری است که میدان جنگ و جهاد را تجربه کرده است و ما بر کفش کسانی که غبار جبهه و جنگ و میدان نبرد بر روی آن نشسته باشد بوسه می زنیم و امروز با کاندیدهایی مواجه هستیم که هفت سال در دوران جوانی را در نهاد انقلاب (سپاه مسئولیت بردوش داشته است) و در بخش علمی، صنعتی، نیروی هوایی سپاه فعالیت های بسیاری داشته است و برای ما افتخار است که با چنین مسئول انقلابی که در جنگ و دفاع مقدس حضور داشته مواجه هستیم.

 وی افزود: وزیر پیشنهادی فردی معتدل است و برای ما مهم است که وزیر ما اخلاق حسنه ی اسلامی داشته باشد و با اعتدال مسئولیت را به مقصد لازم برساند.

روحانی در ادامه خطاب به برخی از رسانه ها گفت: برخی ازرسانه ها هستند که متاسفانه گاهی نکات اخلاقی را مدنظر قرار نمی دهند و بسیار مهم است که رسانه ها اصل صداقت، راستگویی را در نظر بگیرند. اگر با فردی مخالفت می کنند مخالفتشان نیز با اخلاق باشد و مهم تر از اخلاق، راستگویی و امانتداری باید باشد.

وی در ادامه به طولانی بودن نماز و سجده برخی از افراد اشاره کرد و گفت: مهم این نیست که سجده و نماز طولانی باشد بلکه بهتر است راستگویی، امانت داری نیز افراد داشته باشد و اگر افراد نسبت به افرادی موافق و مخالف باشند آنچه راست و درست است را بگویند.

روحانی با بیان این که در برخی از رسانه ها مطرح شده که محمود نیلی احمدآبادی مطلوب واقعی رئیس جمهور برای پذیرفت وزارت علوم نیست و برای دستگرمی به مجلس معرفی شده است آن را دروغی بیش ندانست و گفت: محمودنیلی احمدآبادی هم منتخب من است و من ایشان را با همه تحقیقات های که انجام دادم لیاقتش را برای پذیرش این تصدی دیدم. چرا دروغی را در رسانه ها بیان می کنید که مقصد نهایی رئیس جمهور این وزیر پیشنهادی نیست.

روحانی گفت: مطلوب نهایی من دکتر نیلی است چرا که ایشان فردی شایسته است و می تواند به خوبی بار این مسئولیت را بردوش بگیرد. سوابق ایشان را من پیگیری کردم و من نمی دانم چرا به گذشته افراد اتهام می بندید و این اتهامات به چه مناسبت است.

وی درادامه خطاب به رسانه ها و نمایندگان گفت: ما همه حساسیتی که شما به آن حساس هستید بررسی کردیم و براساس همان حساسیت ها ایشان را معرفی کرده ایم. محمود نیلی احمدآبادی را فردی لایق و شایسته از نظر علمی و توانمند از لحاظ مدیریتی می دانیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها