ابراز تمایل رم برای توقف صادرات تسلیحات به ریاض

نخست‌وزیر ایتالیا ضمن حمایت از توقف صادرات تسلیحاتی کشورش به عربستان سعودی گفت که اجرایی کردن چنین اقدامی نیازمند موضع‌گیری رسمی است.
کد خبر: ۳۲۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷ - 28December 2018

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «جوزپه کنته» نخست‌وزیر ایتالیا امروز جمعه گفت که از توقف صادرات تسلیحات کشورش به عربستان سعودی حمایت می‌کند.

بنابر گزارش شبکه خبری یورونیوز، کنته در کنفرانس خبری سالانه در آستانه سال نوی میلادی در پاسخ به خبرنگاران در زمینه واکنش ایتالیا به اقدام نظامی عربستان در یمن و قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی گفت که دولت وی تمایل داشت که صادرات تسلیحات به عربستان را متوقف کند و قصد داشت تا موضعی رسمی در این زمینه اتخاذ کند.

این مقام ایتالیایی گفت: «ما نمی‌خواهیم که چنین تسلیحاتی بفروشیم و اکنون تنها یک مسئله باقی می‌ماند و آنهم این است که موضع‌گیری رسمی صورت گیرد و بر طبق آن عمل شود.»

به تازگی اعلام شده بود که با وجود درخواست پارلمان اروپا مبنی بر لغو قرارداد‌های تسلیحاتی کشور‌های عضو این اتحادیه با ریاض، رم همچنان به فروش تسلیحات به عربستان ادامه می‌دهد.

خاشقچی که مرگ وی موج انتقاد‌ها ار سعودی‌ها را افزایش داده، آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.

بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.

انتهای‌پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها