سید عباس صالحی:

کالاهای فرهنگی خط ارتباطی و جاده ابریشم فرهنگ ایرانی هستند

وزیر فرهنگ و رشاد اسلامی گفت: از آنجا که ایران را با فرهنگ می‌شناسند پس کالای فرهنگی خط ارتباطی و جاده ابریشم فرهنگی است. اگر بخواهیم ایران را مثل گذشته بشناسانیم همچنان باید به کالاهای فرهنگی توجه کنیم.
کد خبر: ۳۲۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ - 06January 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره جایزه فیروزه، صبح امروز با حضور «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «محسن جوادی» معاون فرهنگی وزیر در بوستان گفتگو برگزار شد.

صالحی با اشاره به برگزاری چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و نامگذاری امسال به حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: بخش مهمی از هویت‌بخشی، تحقق استقلال است. از کالای ایرانی می‌توان 2 برداشت کرد. اول آن کالایی که در این اقلیم تولید می‌شود که حمایت از چنین کالایی مهم است و به اشتغال و رونق اقتصادی و امنیت ملی مرتبط است.

وی ادامه داد: تفسیر دیگر از کالای ایرانی مربوط به کالایی است که روح ایرانی دارد و کالبد آن با ایرانی بودن متولد می‌شود. روح ایرانی یک روح ممتد و مستمر است که در تاریخ این مرز و بوم وجود دارد. روحی که در کالا و محصولات ایرانی هم دیده شده است. روح ایرانی ترکیبی از لطافت و هنر است.

وزیر ارشاد عنوان کرد: روح ایرانی روح ترکیب‌ساز صلابت و ظرافت با هم است. ترکیب مادیت و معنویت و ترکیب خاک و آسمان، روح ایرانی را می‌سازد که در کالای ایرانی وجود دارد. روح ایرانی ترکیبی از سنت و نوآوری است.

صالحی افزود: ما ریشه و تاریخی کهن داریم و این ترکیب روح ایرانی را آمیخته به سنت و نوآوری کرده است لذا کالای ایرانی ترکیب سنت و نوآوری را داشته و دارد. ترکیبی بین انسان و طبیعت روح انسان است که به نیاز‌های انسان احترام می‌گذرد و به مسائل محیط زیستی توجه دارد؛ بنابراین وقتی از حمایت کالای ایران حرف می‌زنیم معنی خاص دارد.

وی ادامه داد: هر کالایی نسبتی با فرهنگ برقرار می‌کند و هیچ کالایی نیست که نسبتی با فرهنگ نداشته باشد. اما نزدیک‌تر که می‌شویم کالا‌هایی را می یابیم که واجد جنبه فرهنگی هستند مثل نوشت‌افزار یا سینما و فیلم و موسیقی و کتاب، که جایگاه خاصی دارند.

وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: اگر از حمایت از کالای ایرانی صحبت می‌کنیم، کالای فرهنگی ایرانی در این حوزه، رتبه بالاتری دارد. کالای فرهنگی در بین سایر کالا‌ها تاثیری پایدار دارد، چون می‌ماند و رسوب می‌کند.

صالحی تاکید کرد: کالای فرهنگی، کالایی است که به نوعی فرصت ارتباطی بین ما ایرانیان با یکدیگر را فراهم می کند. از آنجا که ایران را با فرهنگ می‌شناسند پس کالای فرهنگی خط ارتباطی و جاده ابریشم فرهنگی است. اگر بخواهیم ایران را مثل گذشته بشناسانیم همچنان باید به کالاهای فرهنگی توجه کنیم.

وی جایزه فیروزه را راهی برای ارتباط، تعامل و ارتقاء کار‌های فرهنگی دانست و گفت: با این جایزه‌ها فرصتی برای نهاد‌های حکومتی و تولیدکنندگان ایجاد می‌شود تا جایگاه کمی و کیفی این حوزه را بررسی کنند و تعامل تولیدکنندگان با سایر بخش‌ها را فراهم آورند.

وزیر ارشاد گفت: با ارتباطات صنفی امکان عمل و قدرت ارتباط تولیدکنندگان افزایش می‌یابد و فرصت حمایت بیشتر فراهم می شود. لذا ما تلاش می‌کنیم به طرف رفع دغدغه‌های این جایزه پیش برویم. فهرست مشاغل فرهنگی هنوز درست دیده نشده و تلاش می‌کنیم جریان فرهنگی شغل‌آفرین به رسمیت شناخته شود. مقدمات اشتغال فرهنگی فراهم شده که به سمت آن حرکت می‌کنیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار