بخش نخست/ قاضی میرسعید در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

ماجرای تکذیب دیدار همافران با امام خمینی (ره) از سوی ستاد بزرگ ارتشتاران

قاضی میر سعید گفت: همافران نیروی هوایی ارتش در مقابل جایگاه در برابر امام خمینی (ره) احترام نظامی گذاشته و بیعت خود را با رهبر انقلاب اعلام کردند. روز بعد تصاویر این دیدار در روزنامه کیهان منتشر شد. ستاد بزرگ ارتشتاران این عکس را مونتاژ شده خواند.
کد خبر: ۳۳۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ - 07February 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: «سید حکمت الله قاضی میرسعید» را امروز به عنوان پژوهشگر و نویسنده می‌شناسند، اما در روز‌های پیش از پیروزی انقلاب، او و دوستانش همراه با مردم در راهپیمایی‌ها شرکت و در ۱۹ بهمن ۵۷ با حضرت امام خمینی (ره) دیدار کرد. وی حضور فعالی در دوران انقلاب و دفاع مقدس داشت.

ماجرای تکذیب دیدار همافران با امام خمینی (ره) از سوی ستاد بزرگ ارتشتاران

قاضی میرسعید در سال ۵۶ به استخدام نیروی هوایی درآمد و سال ۵۸ به عنوان سرپرست هنر‌های نمایشی نیروی‌هوایی منصوب شد. او با نگارش چندین نمایشنامه و کارگردانی آن، توانست رونقی به هنر نمایشی در نیروی هوایی ببخشد. درسال ۶۴ به عنوان سرپرست روابط عمومی و ارتباطات به مدت ۱۰ سال عهده‌دار این مسئولیت خطیر بود.  میرسعید در سال ۸۰ به سرپرستی کارگاه فیلمنامه نویسی ارتش منصوب شد. او آثاری همچون ساخت مستند داستانی «پرواز انقلابی»، «رژه تاریخی» و «حدیث فجر»، نویسندگی و کارگردانی نمایشنامه‌های «راهیان عشق»، «فلق»، «سورپریز» و همچنین نگارش کتاب‌هایی همچون «پرواز تا بی‌نهایت»، «بمبی در کابین»، «چشمی در آسمان»، «شکوه پرواز» وآخرین اثر وی «در چنگال عقاب» است که بازتاب جهانی یافت. در سال ۱۳۹۱ کتابی با عنوان «عکس جنجال برانگیز» از این نویسنده در آستانه روز نیروی هوایی (۱۹ بهمن) منتشر شد. خبرنگار ما به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و دیدار تاریخی همافران با امام خمینی (ره) در ۱۹ بهمن ۵۷ پای سخنان ارزشمند هنرمند انقلابی «سید حکمت الله قاضی میرسعید» نشست که در ادامه می‌خوانید:

نیروی هوایی ایران به علت شرایط خاص تکنولوژی یکی از منحصر بفردترین وممتاز‌ترین نیرو در بخش دفاع هوایی است وجود چنین ویژه گی‌هایی باعث شده بود تا رژیم سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این نیرو انجام دهد و امید زیادی داشت تا در شرایط بحرانی بتواند علیه مردم بی دفاع مورد بهره برداری قرار دهد.

جایگاه همافران در ارتش همافران قشر از پرسنل نظامی بودند که با ورود هواپیما‌های فانتوم و موشک‌های هاگ و رادار در نیروی هوایی درجات همافری ایجاد شد. با ورود تکنولوژی پیشرفته مسولان امر به این نتیجه رسیدند که باید افرادی را با پایه تحصیلی دیپلم متوسط استخدام کنند و این گروه پس از آموزش‌های فنی در ایران و آمریکا امور فنی تکنولوژی جدید را بر عهده بگیرد.  این گروه پس از آموزش‌های اولیه به مدت ۲ سال در ایران و آمریکا یا انگلیس به عنوان کمک متخصص در رشته‌های مختلف فنی نیروی هوایی مشغول کار می‌شدند و پس از ۲ سال دوره آموزشی حین خدمت به درجه متخصص ارتقا پیدا می‌کردند و بعد از سه سال به عنوان سرمتخصص به کار اشتغال می‌یافتند و پس از ۱۱ سال خدمت باید بازخرید می‌شدند. تعدادی از این همافران به تحصیلات خود در دانشگاه‌ها ادامه دادند و همین امر نیز در روشنگری آنان تاثیر به سزایی داشت.

همافران از حقوق و مزایای بالا در حدود افسران ارشد برخوردار بودند ولی از نظر نظامی با وجود اینکه لباس نظامی می‌پوشیدند. در رده پایین‌تر از افسران قرار داشتند و این موضوع زمینه نارضایتی را در این گروه از افراد نظامی به وجود آورده بود.  به طوریکه همافران به هنگام سوار شدن به سرویس‌های رفت و آمد اتوبوس‌ها باید عقب‌تر از سایر نظامیان می‌نشستند. این در حالی است که برخی از همافر‌ها از نظر مهارت‌های تخصصی از افسران بالاتر بودند و وجود همین تبعیضات و بی‌عدالتی باعث شد که آنان دست به اعتراض بزنند و همواره مترصد فرصتی بودند تا بگونه‌ای زمینه نارضایتی خود را به گوش مسولان امر برسانند لذا با آوردن اعلامیه و نوار‌های سخنرانی حضرت امام به درون اماکن نظامی به روشنگری همکاران خود‌ می‌پرداختند.

ماجرای تکذیب دیدار همافران با امام خمینی (ره) از سوی ستاد بزرگ ارتشتاران

محکومین به اعدام تبعیدی به زندان خاش

در ۴ بهمن ۱۳۵۷، جمعی از کارکنان نیروی هوایی اعم از افسران همافران و درجه‌داران با هماهنگی خاصی رهسپار منزل آیت‌الله طالقانی شدند. کارکنان انقلابی در آستانه ورود امام خمینی (ره) به میهن ضمن اعلام همبستگی با ایشان شعار می‌دادند «ما پرسنل هوایی هستیم، ما منتظر خمینی هستیم.» هر چند عوامل رژیم در ابتدا محدودیت‌هایی را در پیچ شمیران برای آنان فراهم آوردند، اما هماهنگی و سازماندهی معترضین ورق را به سود آنان عوض کرد

حضرت آیت الله طالقانی در این روز به کارکنان نیروی هوایی رهنمودی فرمودند که تک نفره وارد عمل نشوید و بدنبال یک حرکت جمعی باشید.

ماجرای تکذیب دیدار همافران با امام خمینی (ره) از سوی ستاد بزرگ ارتشتاران

این راهنمایی باعث شد که کارکنان نیروی هوایی اعم از همافران افسران درجه داران و کارمندان در تاریخ ۷ بهمن ۵۷ با لباس نظامی همراه با مردم در تظاهرات که از میدان شهدا به سمت چهار راه کوکاکولا بود، شرکت کنند.

از این راهپیمایی عکس‌‎هایی توسط عناصر ضداطلاعات گرفته شد و پس از شناسایی کارکنان نیروی هوایی همگی دستگیر و جهت صدور حکم اعدام به زندانی در خاش تبعید شدند، خوشبختانه با اعتراضات مردم و خانواده‌های همافران و افسران حکم اعدام آنان به تعویق افتاد. اعتراضات مردم به ثمر نشست و انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه متولد شد و افسران انقلابی در ۲۴ بهمن ماه آزاد شدند.

عکس تاریخی همافران در دیدار با امام (ره) تکذیب شد

براساس رهنمود‌های حضرت آیت الله طالقانی، علی رغم محدودیت‌های نظامی تصمیم به یک حرکت جمعی گرفته شد و همافران نیروی هوایی ارتش از جای جای ایران گرد هم آمدند تا در ۱۹ بهمن با لباس نظامی در مدرسه علوی با امام (ره) دیدار کنند. در آن روز امام خمینی (ره) حالشان چندان مساعد نبود و تمامی دیدار‌های ایشان لغو شده بود، اما به محض دریافت خبر ورود همافران نیروی هوایی به مدرسه علوی آماده دیدار شدند.  

این دیدار به استعداد سه گروهان از همافران و تنی چند از افسران و غیر نظامیان نیروی هوایی بود.

ماجرای تکذیب دیدار همافران با امام خمینی (ره) از سوی ستاد بزرگ ارتشتاران

همافران نیروی هوایی ارتش در مقابل جایگاه و در برابر امام خمینی (ره) ادای احترام نظامی کردند و از مقابل ایشان رژه رفتند و با هم شعار می‌داند «ما همه سرباز توییم خمینی گوش به فرمان توییم خمینی» در این دیدار امام سخنان ارزشمندی بیان کردند.

تصاویری نیز از این دیدار از سوی عکاس خبری روزنامه کیهان «مرحوم حسین پرتوی» به جهت شناخته نشدن کارکنان از زاویه پشت گرفته شد و در ساعت ۲ بعد از ظهر این عکس در ۱۱ ستون روزنامه کیهان با این عنوان «هزار نظامی امروز در برابر امام رژه رفتند» به چاپ رسید.

با انتشار این عکس ستاد بزرگ ارتشتاران طی اطلاعیه‌ای عکس فوق را عکسی مونتاژ شده خواند که توسط عکاسی مغرض گرفته شده غافل از اینکه دفتر حضرت امام (ره) صحت عکس فوق را تایید کردند و این اولین گسست در ارکان ارتش بود.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها