اسرار مگویی که «کوهن» افشا کرد؛ آیا ترامپ استیضاح می‌شود؟

وکیل سابق «دونالد ترامپ» در اظهاراتی جنجالی و کم‌سابقه جزئیات تازه‌ای را از پشت‌پرده‌های ستاد انتخاباتی ترامپ، ویژگی‌های شخصیتی او و تخلف‌های مالی‌اش منتشر کرده است.
کد خبر: ۳۳۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳ - 27February 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در حالی که رسانه‌های آمریکایی چندی پیش گزارش دادند که تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت ادعایی دولت‌های خارجی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا رو به پایان است، «مایکل کوهن» وکیل سابق «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اطلاعات تازه‌ای در مورد پشت پرده کارزار انتخاباتی ترامپ منتشر کرده که می‌تواند تحقیقات مولر را وارد مرحله تازه‌ای کند.

کوهن که از سوی اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف‌بی‌آی) تحت تحقیق قرار دارد و از شاهدان کلیدی تحقیقات مولر به شمار می‌آید، قرار است تا ساعتی دیگر با حضور در کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا به سوالات نمایندگان در مورد روابط پنهانی ترامپ، از جمله نقش او در انتشار ایمیل‌های «هیلاری کلینتون» نامزد وقت دموکرات‌ها و همچنین باج‌دهی او به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، پاسخ دهد.

در آستانه نشست کنگره، متنی که قرار است کوهن در این جلسه قرائت کند، به دست رسانه‌های آمریکایی افتاده است. این متن نشان می‌دهد که او در این جلسه اسراری از ارتباط تیم ترامپ با عاملان انتشار ایمیل‌های کلینتون فاش می‌کند. او همچنین برخی جملات نژادپرستانه ترامپ را بازگو خواهد کرد و مدعی خواهد شد که نامزد وقت جمهوری‌خواهان برای مخفی ماندن یکی از روابط غیراخلاقی‌اش، شخصا باج پرداخته است.

ارتباط ترامپ با منتشرکنندگان ایمیل‌های کلینتون

کوهن در بخشی از این بیانیه ۲۰ صفحه‌ای، می‌گوید ترامپ با واسطه «راجر استون» از مشاوران حزب جمهوری‌خواه با «جولیان آسانژ» مؤسس وبگاه افشاگر «ویکی لیکس» در ارتباط بوده و می‌دانسته که این سایت قصد دارد به زودی ایمیل‌های کلینتون را منتشر کند:

«در جولای ۲۰۱۶، چند روز پیش از گردهمایی حزب دموکرات، من در دفتر آقای ترامپ بودم که منشی‌اش به او خبر داد که "راجر استون" پشت خط است. آقای ترامپ آقای استون را روی اسپیکر گذاشت. آقای استون به آقای ترامپ گفت که تلفنی با جولیان آسانژ صحبت کرده و آقای آسانژ به آقای استون گفته که تا چند روز آینده، حجم بزرگی از ایمیل‌هایی که به کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون آسیب می‌زند، منتشر می‌شود.»

این ادعای بزرگی است که در عمل می‌تواند ترامپ را به زد و بند با طرف‌های خارجی با هدف اثرگذاری بر صحنه سیاسی ایالات متحده متهم کند.

وکیل سابق ترامپ در بخش دیگری از بیانیه به ادعای ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه اشاره می‌کند. او می‌گوید «مدرک مستقیمی» برای اثبات این ادعا ندارد، اما به واسطه آنچه در تیم ترامپ دیده، او هم چنین «ظنی» دارد.

او با اشاره به گزارش‌هایی که در مورد دیدار «دونالد ترامپ جونیور» فرزند ترامپ با یک نماینده دولت روسیه در برج ترامپ منتشر شده، نوشته است:

«به یاد می‌آورم که احتمالا اوایل ژوئن ۲۰۱۶ با آقای ترامپ در اتاقی بودیم که اتفاق عجیبی افتاد. دونالد جونیور وارد اتاق شد و رفت پشت میز پدرش، که این به خودی خود عجیب بود. افراد برای صحبت با ترامپ پشت میز او نمی‌روند. یادم می‌آید که دونالد جونیور به سمت پدرش خم شد و به آرامی چیز‌هایی در گوش او زمزمه کرد که من به وضوح آن‌ها را می‌شنیدم: قرار ملاقات گذاشته شد.» یادم می‌آید که آقای ترامپ هم گفت: «خوبه... خبرم کن.»

به ادعای کوهن، ترامپ بار‌ها گفته بوده که پسرش به هیچ‌وجه قدرت تصمیم‌گیری ندارد و تمام قرار ملاقات‌ها را از پیش با او هماهنگ می‌کند. وکیل سابق ترامپ افزود:

«همچنین می‌دانم که در دنیای آقای ترامپ و به خصوص کارزار انتخاباتی‌اش، هیچ کاری بدون اطلاع و تایید آقای ترامپ انجام نمی‌شد. به همین دلیل، جمع‌بندی من این است که وقتی دونالد جونیور پشت میز پدرش رفت، داشته در مورد دیدار ژوئن ۲۰۱۶ در برج ترامپ صحبت می‌کرده است. در آن دیدار قرار بوده با نماینده روسیه درباره خراب کردن هیلاری کلینتون صحبت شود و آقای ترامپ هم می‌دانسته که دونالد جونیور دارد در مورد چه صحبت می‌کند.»

کوهن که به ادای شهادت دروغ در کنگره و لاپوشانی حقایق مربوط به فعالیت‌های تجاری ترامپ در روسیه متهم است، در بخشی از بیانیه‌اش ادعا کرده که ترامپ به دلیل آنکه تصور نمی‌کرده در انتخابات پیروز می‌شود، در جریان رقابت‌های انتخاباتی به برج‌سازی در روسیه ادامه داده و غیرمستقیم به او دستور داده که در این مورد به کنگره دروغ بگوید.

وی پیش از این گفته بود که ترامپ در ژانویه سال ۲۰۱۶ مذاکره در مورد ساخت برج در روسیه را متوقف کرده، اما بر اساس بیانیه جدید وی، این ادعا دروغ بوده و ترامپ تا ماه‌ها بعد با روس‌ها در حال مذاکره بوده است.

او در این مورد نوشته است:

«آقای ترامپ مستقیما به من نگفت که به کنگره دروغ بگویم. طرز کارش اینطور نبود. در گفت‌وگو‌هایی که ما در طول رقابت‌های انتخاباتی داشتیم، در همان زمانی که من فعالانه به نمایندگی از او با روس‌ها مذاکره می‌کردم، او در چشم من نگاه می‌کرد و می‌گفت: با روسیه هیچ رابطه تجاری‌ای ندارد. بعد هم بیرون می‌رفت و همین دروغ را به مردم آمریکا می‌گفت. او به روش خودش به من می‌گفت که دروغ بگویم.»

به گفته کوهن، در طول رقابت‌های انتخاباتی ترامپ در اشاره تلویحی به پروژه برج مسکو، بار‌ها از او پرسیده است: «از مسکو چه خبر؟»

وکیل سابق ترامپ در ادامه گفته است:

«رک بگویم: آقای ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی هم از مذاکرات برج مسکو خبر داشت و هم آن را مدیریت می‌کرد، اما در موردش دروغ گفت. او دروغ گفت، چون هیچ‌وقت انتظار نداشت که در انتخابات پیروز شود. او دروغ گفت، چون قرار بود در پروژه املاک مسکو صد‌ها میلیون دلار سود کند.»

باج‌دهی ترامپ به بازیگر فیلم‌های مستهجن

کوهن در بخش دیگری از این بیانیه جنجالی به تشریح نحوه باج‌دهی به «استفانی کلیفورد» (استورمی دنیلز) بازیگر زن فیلم‌های مستهجن پرداخته است. بر اساس گزارش‌ها، دنیلز قصد داشته روایت رابطه‌اش با ترامپ را در یک نشریه منتشر کند، اما ترامپ با واسطه کوهن به او باج داده تا از این کار دست بردارد.

وی ترامپ را به این دلیل فردی «دو رو» توصیف کرده است:

«او از من خواست به یک بازیگر فیلم‌های بزرگسالان، که با او رابطه داشت، باج بدهم. او از من خواست به همسرش دروغ بگویم، من هم این کار را کردم. دروغ گفتن به بانوی اول آمریکا یکی از بزرگترین پشیمانی‌های من است. او آدم خوب و مهربانی است که برایش احترام زیادی قائلم. او مستحق این کار نبود.»

کوهن همراه با بیانیه‌اش تصویری از رسید انتقال ۱۳۰ هزار دلار پول از حسابش به حساب کلیفورد به کنگره ارائه کرده و نوشته است که هدف از انتقال این پول این بود که «خانم کلیفورد به سکوت در مورد رابطه‌اش با آقای ترامپ ادامه دهد.»

به گفته کوهن، دلیل انتقال پول از حساب او این بوده که ترامپ نمی‌خواسته رد پرداخت پول به کلیفورد به حساب‌های شخصی‌اش برسد. ترامپ بعدا این پول را از طریق یک چک بانکی به کوهن بازپرداخت کرده است. وکیل سابق ترامپ تصویری از این چک را هم در اختیار کنگره قرار داده است.

در صورت اثبات این ادعا، ترامپ نه به دلیل تلاش برای باج‌دهی و ارتباط نامشروع، بلکه به دلیل نقض قوانین انتخاباتی و پرداخت پول مخفیانه در مظان اتهام قرار می‌گیرد.

ترامپ: «سیاه‌پوست‌ها احمقند»

کوهن در بخش دیگری از بیانیه‌اش ترامپ را فردی «نژادپرست» توصیف کرده و نوشته است:

«کشورمان شاهد بوده که آقای ترامپ از سفیدبرترپندار‌ها و متعصبین [نژادی]دلجویی می‌کند. شنیده‌اید که کشور‌های فقیر را «آشغالدانی» خطاب کرده است.

او در محافل خصوصی از این هم بدتر است.

او یک بار از من پرسید آیا حتی یک کشور را می‌شناسم که حاکمی سیاه‌پوست داشته باشد و «آشغالدانی» نباشد؟ این حرف را زمانی زد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور ایالات متحده بود.

یک روز که با ماشین از یکی از محله‌های فقیر شیکاگو رد می‌شدیم، و گفت که فقط سیاه‌پوست‌ها می‌توانند اینطور زندگی کنند.

او به من گفت که سیاه‌پوست‌ها هیچ‌وقت به او رأی نمی‌دهند، چون بیش از حد احمق هستند.»

ترامپ «متقلب»

کوهن در بخش دیگری از بیانیه‌اش رئیس‌جمهور آمریکا را فردی «متقلب» خوانده و به تشریح بخشی از تلاش‌های وی برای فرار مالیاتی و در عین حال قرار گرفتن بین فهرست افراد ثروتمند جهان پرداخته است.

وکیل سابق ترامپ که اظهارنامه‌های مالی ترامپ بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ را در اختیار کنگره قرار داده، نوشته است:

«تجربه من این بود که آقای ترامپ هر وقت که لازم بود، مثلا وقتی می‌خواست در فهرست ثروتمندترین افراد جهان در نشریه «فوربس» باشد، جمع دارایی‌هایش را بالا می‌برد، و وقتی هم که می‌خواست میزان مالیات بر املاکش را کاهش دهد، دارایی‌هایش را پایین می‌آورد.»

وی سپس به یک نمونه از تلاش‌های ترامپ برای فریب افکار عمومی اشاره کرده و نوشته است:

«آقای ترامپ به من دستور داد که یک خریدار پوششی بیابم که نقاشی پرتره‌ای را که قرار بود در یک حراجی در «آرت همپستون» به فروش برسد، بخرد. هدف او این بود که مطمئن شود پرتره او، که آخرین پرتره‌ای بود که آن روز به حراج گذاشته می‌شد، گرانترین پرتره‌ای باشد که آن روز به فروش می‌رسد. آن پرتره را یک خریدار قلابی به قیمت ۶۰۰۰۰ دلار خرید. آقای ترامپ به بنیاد ترامپ، که قرار بود یک بنیاد خیریه باشد، دستور داد پول این خریدار قلابی را بدهد و در عین حال به این خریدار اجازه دهد پرتره را برای خودش نگه دارد.»

کوهن سپس در مورد فرار ترامپ از خدمت در ارتش آمریکا هنگام وقوع جنگ ویتنام، نوشته مدارک پزشکی که او ارائه کرده، ساختگی بوده است. وی نوشته است:

«آقای ترامپ ادعا کرده که به خاطر یک شکستگی استخوان بوده، اما وقتی از او خواستم که مدارک پزشکی‌اش را به من بدهد، چیزی به من نداد و گفت: عمل جراحی در کار نبوده است. او به من گفت که به سوالات خبرنگاران پاسخ مشخص ندهم و فقط بگویم که او یک گواهی پزشکی داشته است. او در پایان حرف‌هایش گفت: "فکر می‌کنی من احمق بودم که به ویتنام بروم؟ "»

رئیس‌جمهور کنونی آمریکا هنگام وقوع جنگ ویتنام در سن خدمت در ارتش بوده، اما بر اساس گزارش‌های متعدد رسانه‌ها، از پزشکی که از دوستان پدرش بوده یک گواهی دریافت کرده که در آن عنوان شده ترامپ به دلیل مشکلات جسمی توانایی شرکت در جنگ را ندارد.

معمای ترامپ

کوهن در بخش دیگری از بیانیه‌اش، ترامپ را یک «معما» خوانده و نوشته ترامپ حتی از شرکت در رقابت‌های انتخاباتی هم اهداف تجاری داشته است:

«آقای ترامپ یک معماست. او آدم پیچیده‌ای است، همانطور که من هستم. او اخلاق‌های خوب و بد دارد، همانطور که همه ما داریم. اما بدی‌های خود به مراتب از خوبی‌هایش بیشتر است. از زمانی هم که به قدرت رسیده، به بدترین نسخه از خودش تبدیل شده. او می‌تواند مهربانانه رفتار کند، اما مهربان نیست. او می‌تواند سخاوتمندانه رفتار کند، اما سخاوتمند نیست. او می‌تواند وفادار باشد، اما اساسا وفا ندارد.

دونالد ترامپ در انتخابات شرکت کرد تا به برند خودش عظمت ببخشد، نه به کشور ما. او به هیچ وجه دنبال رهبری کشور ما نبود، فقط می‌خواست برای خودش بازار ایجاد کند و به ثروت و قدرت برسد. آقای ترامپ همیشه می‌گفت: این کارزار انتخاباتی «بزرگترین کارزار اطلاتجاری (اطلاعاتی و تجاری) در تاریخ سیاسی است.

او حتی فکرش را هم نمی‌کرد که در رقابت‌های مقدماتی [حزب جمهوری‌خواه]پیروز شود. او اصلا انتظار نداشت در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود. این کارزار انتخاباتی، برای او، همیشه یک فرصت بازاریابی بود.»

هراس ترامپ از افشای کارنامه تحصیلی‌اش

کوهن در توضیح اینکه چرا ترامپ را فردی «دو رو» می‌داند، توضیح می‌دهد که رئیس‌جمهور آمریکا از یکسو خود را «فردی فوق‌العاده» می‌خواند و از سوی دیگر مدارس و دانشگاه‌های محل تحصیلش را تحت فشار قرار می‌دهد تا نمرات او را در اختیار رسانه‌ها قرار ندهد:

«وقتی می‌گویم دو رو، دارم از مردی صحبت می‌کنم که خودش را فردی فوق‌العاده می‌خواند، اما به من دستور می‌داد که دبیرستان، دانشگاه و هیأت مدیره دانشگاهش را تهدید کنم که هیچ وقت نمرات و رتبه‌های او را منتشر نکنند.»

به گفته کوهن، او به دستور ترامپ به دبیرستان و دانشکده محل تحصیل رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نامه زده و آن‌ها را تهدید کرده که اگر نمرات ترامپ را منتشر کنند، از آن‌ها شکایت می‌کند.

این در حالی است که ترامپ در سال ۲۰۱۱ از اوباما به دلیل منتشر نکردن نمراتش انتقاد کرده، او را «دانشجویی افتضاح» خوانده و گفته بود: «بگذارید کارنامه‌اش را نشان دهد.»

آیا ترامپ استیضاح می‌شود؟

با توجه به فرآیند طولانی استیضاح در آمریکا، هنوز برای پاسخ به این سوال زود است، اما اظهارات کوهن نشان می‌دهد آنچه علیه ترامپ مطرح شده، جدی‌تر از چیزی است که پیشتر تصور شده است.

به نظر می‌رسد همین امر موجب عصبانیت ترامپ شده است. او امروز در توییتر نوشت: «مایکل کوهن یکی از وکلای متعددی بوده که [متأسفانه]مرا نمایندگی کرده است. او موکلان دیگری هم داشته است. همین اخیرا دیوان عالی ایالتی او را به دلیل دروغگویی و تقلب از کار برکنار کرد. او کار‌های بدی کرده که به ترامپ ارتباطی نداشته است. او دارد دروغ می‌گوید تا حکم زندانش سبک‌تر شود. آن هم با استفاده از وکلای [هیلاری کلینتون]متقلب!»

داشتن ارتباط تجاری با یک کشور خارجی هنگام کارزار‌های تبلیغاتی، اطلاع از عملیات اطلاعاتی خارجی علیه رقیب و پرداخت باج هنگام رقابت‌های انتخاباتی و تلاش برای فریب کنگره، از جمله ده‌ها ادعایی است که علیه رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده و حالا که مجلس نمایندگان نیز تحت کنترل دموکرات‌ها درآمده، می‌تواند برای ترامپ دردسرساز باشد.

اولین گام در این فرآیند انتشار گزارش مولر است. هفته پیش گفته شد که گزارش مولر ظرف چند روز آینده منتشر می‌شود، اما برخی منابع گفته‌اند ابعاد پرونده به حدی است که تکمیل آن احتمالا تا اواسط بهار طول می‌کشد. پس از انتشار این گزارش، دادگستری آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا علیه ترامپ و نزدیکان او اتهام رسمی اعلام می‌شود یا نه.

در صورت صدور اتهام علیه ترامپ، مجلس نمایندگان ممکن است قطعنامه‌ای برای استیضاح ترامپ ارائه کند. این قطعنامه باید به تصویب نمایندگان برسد، سپس نماینده ترامپ و نماینده دیوان عالی آمریکا با حضور در مجلس سنا در یک روند شبه قضایی به سوالات سناتور‌ها پاسخ می‌دهد. نهایتا اگر سناتور‌ها ترامپ را گناهکار تشخیص دهند، می‌توانند وی را برکنار کرده و معاون او را به ریاست‌جمهوری منصوب کنند.

با این حال، بسیاری از منتقدان و مخالفان ترامپ امیدوارند با اعلام اتهام علیه ترامپ و به واسطه فشار رسانه‌ای، او مانند «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا خود از سمتش کناره‌گیری کند.

پشیمانی کوهن از همکاری با ترامپ

کوهن که بیش از یک دهه وکیل ترامپ بوده و در بسیاری از فعالیت‌های تجاری وی نقش ایفا کرده، در بخشی از بیانیه‌اش از همکاری با او ابراز پشیمانی کرده است. او حالا به واسطه این همکاری و دروغ‌هایی که به نمایندگی از ترامپ گفته، قرار است به زندان بروند.

او در این مورد نوشته است:

«زمانی که در سال ۲۰۰۷ پذیرفتم که برای دونالد ترامپ کار کنم، یک در میلیون هم فکر نمی‌کردم که او روزی نامزد ریاست‌جمهوری شود و کارزاری راه‌اندازی کند که پایگاهی شود برای نفرت و عدم تحمل، و بعد هم واقعا پیروز شود. از اینکه روزی به آقای ترامپ «بله» گفتم، پشیمانم. بابت تمام کمک‌ها و پشتیبانی‌هایی که در این مدت از او کردم، پشیمانم...

از اینکه ضعف داشتم و وفاداری نابجا کردم، از کار‌هایی که برای محافظت از او و بالا بردن جایگاه او انجام دادم، شرمسارم.

از اینکه به جای گوش دادن به ندای وجدانم، پذیرفتم در لاپوشانی اقدامات غیرقانونی آقای ترامپ نقش داشته باشم، شرمسارم.

شرمسارم، چون می‌دانم آقای ترامپ کیست.

او یک نژادپرست است.

او یک دو رو است.

او یک متقلب است.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار