واکنش‌ها به اظهارات ترامپ درباره بلندی‌های جولان

تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بر بلندی‌های جولان واکنش‌های شدیدی را در پی داشته که میتوانید گزارش کامل آن را در لینک‌های زیر بخوانید.
کد خبر: ۳۳۹۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴ - 28March 2019

واکنش‌ها به اظهارات ترامپ درباره بلندی‌های جولانبه گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی اعلام کرد: بعد از ۵۲ سال، زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به صورت کامل به رسمیت بشناسد، بلندی‌های جولان از اهمیت استراتژیک و امنیتی و حیاتی برای اسرائیل و ثبات منطقه برخوردار است.

ترامپ این توئیت را در پی سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی منتشر کرد که در این سفر بنیامین نتانیاهو در کنفرانس خبری مشترک با پمپئو در قدس اشغالی تاکید کرد که جامعه جهانی باید حاکمیت این رژیم بر بلندی‌های اشغالی جولان را به رسمیت بشناسد.

در پی این اظهارات، حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار جمعی از وزرا، مدیران و مسئولان اجرایی کشور با انتقاد از تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بر بلندی های جولان، گفت: در ذهن کسی هم خطور نمی کرد که آقایی در آمریکا بیاید و یکجانبه برخلاف قوانین و مقررات بین المللی زمینی متعلق به ملت کشوری دیگر را به یک غاصب ببخشد.

رئیس جمهور همچنین در تماس تلفنی نخست‌وزیر عراق با انتقاد از تصمیم رئیس جمهور آمریکا گفت: زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و تصمیمات ناصحیح واشنگتن، همکاری نزدیکتر میان کشورهای منطقه را ضروری‌تر می‌سازد. سخنان نگران کننده درباره تضییع حقوق ملت‌های فلسطین و سوریه و بویژه درباره بلندی‌های جولان، برای امنیت منطقه بسیار خطرناک و نگران کننده است و امیدوارم تقویت همکاری‌های منطقه‌ای شرایطی را بوجود آورد که ما شاهد تنش و بی ثباتی جدیدی در منطقه نباشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: تصمیمات شخصی و خلق الساعه ترامپ منطقه حساس خاورمیانه را به سمت بحران‌های پی در پی جدیدی سوق خواهد داد. بهرام قاسمی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر بر هیچ یک از اراضی عربی و اسلامی حاکمیت ندارد و باید سریعاً به تجاوز و اشغالگری این رژیم خاتمه داده شود.

حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: بلندی های ⁧ جولان ⁩ بخش لاینفک ⁧ سوریه ⁩ است که به سرزمین اصلی بازخواهد گشت. صهیونیست های غاصب، اشغالگر و تروریست، جایی در آینده منطقه نخواهند داشت. ⁧ ترامپ ⁩ بداند که بی تردید آینده متعلق به مردم ⁧ فلسطین ⁩ و سرزمین تاریخی فلسطین به پایتختی ⁧ قدس ⁩ شریف است. دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به اعلام ترامپ مبنی بر الحاق ⁧ جولان ⁩ به تل‌آویو، این اقدام را مقدمه آزادی ⁧ جولان ⁩ از اشغال ⁧ صهیونیست‌ها دانست.

اصغر زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به توییت اخیر دونالد ترامپ رئیس در این باره اظهار کرد: این اقدام ترامپ به نوعی مشروعیت بخشی به تجاوز و اشغالگری و برخلاف اراده جمعی جامعه بین الملل است. وی افزود: اعضای مجمع عمومی سازمان ملل باید اقدامی جمعی علیه تصمیم آمریکا در مورد جولان انجام دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان در روز جمعه در توئیتر خود در این ارتباط نوشت: همه از تلاش مستمر دونالد ترامپ برای دادن آنچه که حق رژیم نژاد پرست اسرائیل نیست شوکه شدیم، ابتدا قدس شریف و اکنون منطقه جولان در سوریه.

محمد جواد ظریف در سخنرانی خود در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول با تاکید بر اینکه باید به‌طور یکپارچه در برابر اسلام‌هراسی در دنیا بایستیم، گفت: ادامه بی‌توجهی دولت ترامپ به حق مسلمانان و اعراب به سطح منزجر کننده اعطای چیزی به دیگران رسیده است که مال خودش نیست، چه در قدس شریف باشد یا دادن بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی که خود در رأس نقض حقوق بین‌الملل و افزایش اسلام هراسی و تفرقه افکنی در میان امت اسلامی قرار دارد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی با تاکید بر اینکه اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن الحاق جولان به رژیم صهیونیستی محکوم است، آن را مغایر با اصول انسانی ، حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های بین‌المللی خواند.

فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد که کشورهای مسلمان باید در قالب اعتراض رسمی سندی در سازمان ملل در موضوع بلندی‌های جولان تهیه کنند؛ چون در غیر این صورت هر بار در هر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد استفاده از این موضوع خواهیم بود.

نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار نظر اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره بلندی‌های جولان را برخلاف همه قوانین بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل دانست و تاکید کرد که قطعاً محور مقاومت اجازه نمی‌دهد که رژیم صهیونسیتی دست به این نوع تجاوزات بزند.

علی اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با صدور بیانیه‌ای حمایت ترامپ در اشغال بلندی های جولان توسط اسرائیل را محکوم کرد و گفت: بلندی‌های جولان بخش تفکیک ناپذیر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای اقدام غیر قانونی آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت دولت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان را محکوم و تاکید کرد: امضای فرمان حاکمیت اسرائیل بر جولان نمودی از ذهن مریض و جنگ‌طلب ترامپ است.

همچنین حزب موتلفه اسلامی با صدور بیانیه‌ای با محکومیت اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن حضور رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان تاکید کرد: اقدام عجیب دولت ترامپ موجب پیچیده‌تر شدن تحولات منطقه خواهد شد.

آیت‌الله نوری همدانی با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این تصمیم ترامپ از کشورهای اسلامی و سازمان های بین‌المللی خواست در مقابل این تجاوز سکوت نکرده و آن را محکوم کنند و افزود: به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اوج خباثت آمریکاست

همچنین آیت الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای به رسمیت شناختن اشغال جولان را برخلاف تمام موازین بین المللی دانست و افزود: درست مثل اینکه کسی خانه همسایه را بدون هیچ مدرک حقوقی اشغال کند و جزء خانه خود گرداند. البته این تصمیم کاملاً احمقانه، مورد قبول هیچ یک از دولت‌های جهان واقع نخواهد شد و در ضمن پرده از روی نیات پلید آمریکا و اسرائیل برداشت و نشان داد آن‌ها هر کشوری را بتوانند اشغال کنند، جزء خود قرار می‌دهند.

پنچ کشور اروپایی عضو شورای امنیت با تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا در ارتباط با واگذاری حاکمیت بلندی های جولان به رژیم صهیونیستی مخالفت کردند. در حال حاضر پنج کشور اروپایی آلمان، بلژیک، فرانسه، بریتانیا و لهستان در شمار اعضای شورای امنیت به حساب می‌آیند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در بخشی از نشست روز جمعه خود به وضعیت حقوق بشر در مناطق اشغالی بلندی‌های جولان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین رسیدگی کرده و قطعنامه‌ای درخصوص حق مردم فلسطین برای تصمیم‌گیری درباره خود تصویب کرده است.

سفارت فلسطین در تهران با صدور بیانیه ای تصمیم آمریکا درباره به رسمیت شناختن زمین اشغال شده جولان به عنوان سرزمین اسرائیلی را محکوم کرد و افزود: در هر لحظه نمونه‌هایی از اهداف پلید همپیمانی آمریکایی - صهیونیستی برای ما آشکار می‌شود. کارهایی که این همپیمانی و در راس آن صهیونیست انجام می‌دهد، هدفش ایجاد ترس و وحشت در جهان عرب و اسلام است(ملتها و دولتها).

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها