ما پیروزیم-۴۶۱/ یادداشت؛

راهیان نور، فرصتی مغتنم برای مدیران فرهنگی کشور است

باید حضور میلیونی هزاران زائر عاشق و دلباخته این سرزمین را مغتنم شمرد و با اجرای برنامه‌های ساختارمند و هدفمند در راستای رونق بخشی به این جریان عظیم ومردمی راهیان نور گامی ارزشمند برداشت.
کد خبر: ۳۳۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵ - 29March 2019

راهیان نور، فرصتی مغتنم برای مدیران فرهنگی کشورگروه فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس_ «مصطفی بوعذار» مدیر فرهنگی و کارگردان تئاتر در یادداشتی برای خبرگزاری دفاع مقدس نوشت:
همه ساله با رشد چشمگیر حضور کاروان‌های راهیان نور و میهمانان نوروزی در یادمان‌های دفاع مقدس خوزستان شاهد برنامه‌های متفرقه و گاها خودجوش گروه‌های مردمی در قالب‌های پویش‌ها و همایش‌ها هستیم که همه با هدف جذب مخاطب و ترویج فرهنگ دفاع مقدس بر اساس بضاعت موجود فعالیت می‌کنند.

در این بین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور که برای سومین سال متوالی با حضور هنرمندان در یادمان‌ها و مناطق عملیاتی برنامه‌های نمایشی اجرا می‌کنند یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های ترویجی به زبان هنر است.

اجرای هنرمندانه هنرمندان باتجربه تئاتر خیابانی با روایت‌هایی مستند و فارغ از هرگونه بزرگنمایی و تحریف، تنها برنامه شاخص هنری جریان راهیان نور بشمار میرود.

خلق لحظات ناب نمایشی به تنهایی جایگزین ساعت‌ها سخنرانی و روایت‌های شنیداری است که تأثیر گذاری بالایی درمیان مخاطبان بجا می‌گذارد.

ضرورت تقویت تئاتر خیابانی و محیطی و کاربردی در راهیان نور بیش از پیش احساس می‌شود به شکلی که رونق بخشی به این جریان هدفمند و روایت‌های تصویری نیاز مخاطبان است.

نیازسنجی و کارشناسی دقیق ظرفیت‌ها در میدانی به وسعت راهیان نور از سوی سازمان هنری و سینمایی دفاع مقدس و بنیاد حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفت که امروز بعنوان تنها برنامه مستمر هنری و اجرایی راهیان نور قلمداد می‌شود.

ضرورت ورود سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی با دغدغه‌های مشترک از جمله سازمان بسیج هنرمندان، بنیاد فرهنگی روایت، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، سازمان اردویی بسیج بنیاد شهید و امورایثارگران، حوزه هنری، انجمن هنرهای نمایشی، مرکز فرهنگی مهنا، اداره کل هنرهای نمایشی و ستاد مرکزی راهیان نور با محوریت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بعنوان متولی راهیان نور با هر بضاعتی می‌توانند در این حرکت ارزشمند نقشی ماندگار از مجموعه خود به یادگار بگذارند.

وجود ده‌ها سازمان و نهادهای فرهنگی موازی در سطح کشور گویایی اثر بخشی نسبی هر یک از فعالیت‌های آنان است که هم‌افزایی و مشارکت در برنامه‌های فرهنگی و هنری یکدیگر بسیار تعین کننده است.

از یک سو اختلافات و کج سلیقگی‌های رایج و دغدغه‌های (لوگوها)و «نامها وگزارشات انحصاری» در میان برخی مدیران میانی باعث شده تا اغلب ایده‌های درخشان و برنامه‌های ساختارمند با بضاعتی اندک ظهور و بروز کنند در صورتی که با مشارکت حداکثری وهمگرایی مدیران فرهنگی و مسئولین خدمتگذار شاهد اتفاقات گسترده در سطح فرهنگ وهنر کشور باشیم.

تئاتر راهیان نور یکی از بهترین فرصت‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس است.

تنها فضایی که با محتوای نمایش ها ومخاطبان همخوانی دارد راهیان نور است. بهترین فرصت برای ارائه مفاهیم دینی وارزشی وبیان واقعیت‌های دفاع مقدس است.

تنها رسانه کامل شنیداری و دیداری با کاربردی آموزشی برای آشنایی نسل جوان و نوجوان در محل راهیان نور بشمار میرود.

نشانه شناسی ومعرفی شهدای دفاع مقدس وجغرافیای دفاع مقدس به شیوه نمایشی و روایی یکی از کاربرد های تئاتر خیابانی است که بدور از تحریف واغراق پیش روی مخاطبان گذاشته می شود.

تئاتر خیابانی از جنس مردم و برای مردم به اجرا در می‌آید و این یکی از ویژگی‌های بازر این گونه نمایشی است.

سرعت بالا و ظرفیت مناسب در باز آفرینی خاطرات رزمندگان و شهدا در مصاف بدون واسطه با تماشاگران باعث همراهی مخاطبان در هر شرایط محیطی می‌شود.

تجربه‌های موفق اجراهای محیطی و میدانی با هر ابعادی در راهیان نور نشان داده که تقویت و حمایت هدفمند هنرمندان تئاتر خیابانی موجب ظهور و بروز اتفاقات تازه‌تری خواهد شد.

براستی باید حضور میلیونی هزاران زائر عاشق و دلباخته این سرزمین را مغتنم شمرد و با اجرای برنامه‌های ساختارمند و هدفمند در راستای رونق بخشی به این جریان عظیم و مردمی راهیان نور گامی ارزشمند برداشت.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار