ژست آشتی جویانه آمریکا در برابر ایران علیرغم تشدید فزاینده فشار‌ها بر مردم

علیرغم انتشار گزارش‌های متعددی که در خصوص مقابله آمریکا با سیاست‌های ایران منتشر می‌شود، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا بر لزوم آشتی تهران و واشنگتن تأکید کرد.
کد خبر: ۳۴۰۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱ - 08April 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در حالیکه اوایل هفته جاری، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» از تصمیم دولت ایالت متحده آمریکا برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی خبر داد، «برایان هوک» مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا طی یادداشتی در روزنامه «نیویورک‌تایمز» خواستار آشتی ایران و آمریکا شده است.

از طرف دیگر، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (یکشنبه 18 فروردین ماه) در پاسخ به سوال شبکه «فاکس‌نیوز»، با نادیده گرفتن اقدامات سعودی‌ها در یمن، ایران را «تهدید واقعی» در غرب آسیا توصیف کرد و گفت: تضعیف ریاض به نفع تهران تمام می‌شود و واشنگتن نمی‌خواهد شاهد چنین چیزی باشد.

با اینحال، هوک در یادداشت خود بر لزوم روابط دیپلماتیک تهران و واشنگتن تأکید کرده و اینگونه نوشته است: «مردم آمریکا و ایران باید روابط دیپلماتیک داشته باشند. (در این شرایط) می‌توانیم (وجود) یک سفارتخانه جدید آمریکا در تهران را پیش‌بینی کنیم که برای گردشگران، تجار، مسافران و معلمین، روادید صادر می‌کند».

وی ادامه داد: «باید پرواز‌های مستقیمی از تهران به نیویورک یا لس‌آنجلس وجود داشته باشد... تجدید روابط (با تهران) در‌هایی را به روی فرصت‌های بی‌شمار می‌گشاید».

مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا معتقد است که بهبود روابط واشنگتن و تهران به حل مشکلات مردم ایران کمک می‌کند.

هوک در اینباره نوشت: «یک روز به همین زودی، باهوش‌ترین اذهان در کشور‌های ما می‌توانند برای حل مشکلات مردم ایران با یکدیگر وارد همکاری شوند. با گشایش روابط میان آمریکا و ایران، با یکدیگر می‌توانیم آلودگی شدید هوا در تهران را کاهش دهیم، خانه‌هایی مقاوم در مقابل زلزله در کرمانشاه بنا کنیم، درمان‌های پزشکی جدیدی برای کهنه‌سربازان جنگ ایران-عراق ارائه دهیم و آب دریاچه ارومیه و زاینده‌رود را احیا کنیم».

این اظهارات هوک در حمایت از مردم ایران در حالی منتشر میشود که علاوه بر آسیب‌های مستقیم تحریم‌های آمریکابر مردم ایران، گزارش شده است که آمریکا از روند انتقال کمک‌های مالی بشردوستانه خارجی برای بهبود اوضاع سیل زدگان در ایران نیز جلوگیری کرده است.

این مقام آمریکایی که مواضع تندی در قبال ایران دارد، اخیراً با متهم کردن ایران به تلاش برای «تحت کنترل درآوردن عراق» مدعی شده بود که ایران در مرگ دستکم 608 نظامی آمریکایی مسئول است.

هوک با اینحال در یادداشت نیویورک‌تایمز علیرغم آنکه احترام دوجانبه در بهبود روابط دو کشور را مهم دانست، گشایش روابط واشنگتن با تهران را منوط به تغییر رفتار تهران دانست و از مقامات ایران خواست تا اهداف انقلابی خود را نادیده بگیرند.

وی در این خصوص گفت: «آمریکا برای تعامل با دولت ایران بر پایه احترام متقابل و در جستجوی منافع متقابل، آمادگی دارد، اما به منظور تحقق این گشایش (روابط)، به منظور عادی‌سازی روابط و بهره‌مندی از تمامی مزایای پس از آن، این رژیم (ایران) در وهله اول باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد یک کشور نرمال و نه یک آرمان انقلابی باشد».

با وجود آنکه گزارش‌های زیادی از حمایت واشنگتن از تجاوزات ائتلاف ریاض در یمن که هزاران کشته برجای گذاشته، منتشر شده است، هوک ایران را به خشونت در غرب آسیا متهم کرد و گفت: «بعد از (گذشت) 40 سال، بسیاری از کشور‌ها در مقابل خشونت‌های ایران، بی حس شده‌اند و توانایی خود برای تصور یک ایران آرام را از دست داده‌اند».

در بخش پایانی این گزارش، هوک ضمن مطرح کردن خواسته مکرر آمریکایی‌ها مبنی بر لغو برنامه موشکی ایران گفت: «در حالیکه تعیین مسیر کشور ایران در نهایت بر عهده مردم این کشور است، اما آمریکا.. از صدای مردم ایران که مدتهاست نادیده گرفته شده است، حمایت می‌کند. کشور‌های دیگر نیز باید از این تلاش حمایت کنند».

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار