نماینده ولی فقیه در استان لرستان:

معلم یعنی رشد دهنده عقل، خرد و استعدادها

آیت‌الله «سید احمد میر عمادی» گفت: معلم با عقل، استعداد، روح و جان انسان کار دارد بنابراین وقتی می‌گوییم معلم یعنی پرورش دهنده نیروی انسانی؛ معلم یعنی رشد دهنده عقل، خرد و استعدادها و این یک جایگاه بسیار رفیع است.
کد خبر: ۳۴۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱ - 02May 2019

معلم یعنی رشد دهنده عقل، خرد و استعدادها

به گزارش دفاع‌پرس از خرم‌آباد، «آیت الله سید احمد میرعمادی» نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد امروز پنجشنبه در دیدار با فرهنگیان لرستان که به مناسبت آغاز هفته بزرگداشت مقام معلم در بیت نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد ضمن گرامی داشت روز معلم اظهار داشت: اگر رشدی  داریم مدیون معلم هستیم.

وی افزود: به طور کلی کمال و حیات در معلمی است و برای اهمیت و جایگاه مقام معلم همین بس که پیامبر اکرم (ص) با آن عظمت فرمودند ماموریت اصلی من معلمی است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به مقام و منزلت معلم عنوان کرد: افتخار بنده این است که معلم هستم، در حکمی که مقام معظم رهبری برای ما صادر فرمودند از ما به عنوان معلم یاد کردند که بنده به همین جمله افتخار می‌کنم.

وی بیان کرد: بقیه مناسک ظاهری است، ارزش ندارد سطحی است چون نمی‌توانیم به آنها تکیه کنیم ولی معلمی ارزش است چون علم ارزش است، هر شغلی جز معلمی دچار چالش و فراز و نشیب می‌شود.

آیت الله میرعمادی گفت: شغل معلمی شغل ثابت، ارزشمند و واقعی است و ما افتخار می‌کنیم که خداوند به ما این توفیق را داد که ما به دنبال رشد عقلانی، جسمی، عاطفی، تربیتی و معنوی نسل جوان باشیم.

وی تصریح کرد: معلم با عقل، استعداد، روح و جان انسان کار دارد بنابراین وقتی می‌گوییم معلم یعنی پرورش دهنده نیروی انسانی؛ معلم یعنی رشد دهنده عقل، خرد و استعدادها و این یک جایگاه بسیار رفیع است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان خاطرنشان کرد: هیچ شغلی را نمی‌توانیم با شغل معلمی مقایسه کنیم، شغل‌های دیگر را می‌شود با یکدیگر مقایسه کرد چون آنها با جسم و چیزهای ظاهری سر و کار دارند اما معلم با روح، روان و جان انسان‌ها سر و کار دارد و این بالاترین مقامی است که خداوند به معلم عنایت کرده است.

وی اظهار داشت: ما در طول تاریخ و در هر دوره‌ای اسوه‌هایی از معلمان داشته‌ایم و در عصر حاضر نیز این اسوه‌ها با شهادت الگوی ارزشمند شده‌اند.

آیت الله میرعمادی شهیدان رجایی، باهنر و استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری را اسوه‌هایی از معلمی دانست و افزود: شهید مطهری را باید دوباره بشناسیم برای اینکه شهید مطهری عمر خود را صرف علم و عبادت، دانش و بندگی خدای متعال کرد.

وی با بیان اینکه شهید مطهری علم و دانش را آمیخته به تقوا و اخلاص کرد گفت: این امتیاز شهید مطهری بوده و کم پیدا می‌شود شخصیت‌هایی غیر معصومی که در عمرشان گناه نکرده باشند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان عنوان کرد: همه اتفاق نظر دارند که شهید مطهری یک انسان وارسته، پاک و انسان دانشمند واقعی بوده است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بیان کرد: مقام معظم رهبری روز گذشته در رابطه با محصول کار معلم نکات بسیار ارزشمندی فرمودند و فرمایش کردند محصول کار معلم پایه‌ریزی تمدن نوین است.

آیت الله میرعمادی محصول کار معلم را سازندگی هویت و فرهنگ یک ملت دانست و گفت: تمدن یک ملت به دست معلم است چرا که معلم تمدن ساز است و  هویت یک جامعه به معلم بستگی دارد.

وی با بیان اینکه محصول کار معلم تقویت انسان با 10 ویژگی است تصریح کرد: معلم نیروی انسانی را پرورش می‌دهد که این نیروی انسانی ده ویژگی باید داشته باشد پس اگر معلم این 10 ویژگی را در کارش ببیند بداند در کارش موفق است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان خاطرنشان کرد: معلم نمونه آن معلمی است که محصولش پرورش انسان‌هایی باشد که این 10 ویژگی را داشته باشد و محصول نخست معلم این است که انسان دانا، اهل علم و دانش پرورش دهد.

وی محصول دوم کار معلم را تربیت نیروی انسانی توانا، خلاق و مبتکر دانست و اظهار داشت: اگر می‌خواهیم اقتصاد، سیاست و فرهنگ حل شود باید معلمی نقش آفرینی کند.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه معلم باید نیروی خردمند و متفکر تربیت کند نه نیروی دیکته شده افزود: معلم باید عقل را پرورش دهد چون فکر قابل شکوفا شدن است پس معلم باید نیروی تربیت کند که خردمند و متفکر باشد.

وی با بیان اینکه معلم باید نیروی که تربیت می‌کند پرهیزکار و با تقوا باشد عنوان کرد: محصول معلم باید پرورش انسان پرهیزگار و با تقوا باشد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان دیگر محصول کار معلم را تربیت نیرویی پاک دامن و عفیف دانست و بیان کرد: اگر پیامبر اکرم (ص) معلم بود شاگردانش انسان‌های پاک دامن بودند و اگر امام (ره) معلم بود شاگردانش مانند مقام معظم رهبری پاکدامن هستند.

وی با بیان اینکه محصول کار معلم باید تربیت نیروی کارآمد و فعال باشد گفت: وقتی نیرویی دوره تحصیلش در آموزش و پرورش سپری شد باید این نیرو در جامعه مفید باشد.

آیت الله میرعمادی کار معلم را مهارت آموزی دانست و تصریح کرد: معلم انسانی را پرورش می‌دهد که کارآمد و فعال است، معلم باید انسان‌هایی تربیت کند که از شجاعت، دلاور مردی، غیرت و حمیت برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه محصول معلم باید پرورش انسان با بصیرت هوشیار باشد اظهار داشت: محصول کار معلم باید اهل بصیرت باشد، دشمن شناس و دوست شناس باشد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان افزود: محصول پرورش معلم تربیت انسانی است که اهل اقدام به موقع، موضع گیری، حرکت، فعالیت و عمل به موقع باشد.به موقع کار کند اما وقتی به موقع عمل نکند فایده ندارد.

وی با تاکید بر اینکه معلم باید نیروی انقلابی تربیت کند عنوان کرد: امروز معلم در جامعه و جمهوری اسلامی باید نیروی انقلابی تربیت کند، نیرویی با روحیه انقلابی نه ضد انقلاب. معلم باید پاسخ گو باشد و شبهات را جواب دهد.

آیت الله میرعمادی  به نقش معلمان در گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری بعد از چهل سالگی انقلاب بیانیه‌ای صادر کردند تحت عنوان بیانیه گام دوم انقلاب که در اینجا این سوال مطرح است که نقش معلمان در گام دوم انقلاب چیست؟

وی تصریح کرد: اگر ملاحضه کنید در بیانیه گام دوم انقلاب بیش از هر چیزی روی دو نکته تکیه شده یکی نسل جوان و دیگری علم، دانش و پژوهش است و تاکید رهبری این است که ما در جمهوری اسلامی باید به قله رفیع علم و دانش برسیم و این دلیلش روشن است یک دانش در ایرانیان است و بس دوم اسلام ارزشی که برای علم، عالم و معلم قائل شده برای هیچ چیز قائل نیست پس ما باید به آن قله رفیع علم برسیم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان خاطرنشان کرد: ما باید به دنبال انقلاب علمی باشیم و انقلاب علمی را معلمان به وجود می‌آوردند و تا انقلاب علمی و حرکت‌های دانش بنیان انجام نگیرد مشکلات حل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد، اجتماع و فرهنگ و تمدن دانش بنیان به دست معلمان است اظهارداشت: پایه ریزی سنگ بنای انقلاب علمی به دست معلمان است.

آیت الله میرعمادی  افزود: اگر بخواهیم در گام دوم انقلاب معلمان نقش آفرینی کنند چند مسئله باید مورد توجه قرار گیرد اول اجرای سند تحول نظام آموزش و پرورش است که تاکید رهبری بر این است که این سند باید اجرا شود.

وی عنوان کرد: تا تحول در آموزش و پرورش اتفاق نیفتد نظام تعلیم و تربیت ما نمی‌تواند در گام دوم انقلاب نقش خودش را کامل ایفا کند دوم باید آموزش ما همه جانبه و در همه ابعاد باشد و فقط الغای کلمات و فرمول نباشد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان بیان کرد: سوم برقراری رابطه عاطفی بین معلمان و دانش‌آموزان است که رهبری فرمودند شاگردپروی. پس ما اگر بخواهیم به اهدافمان برسیم باید شاگرد پروری کنیم.

وی گفت: یکی دیگر از کارهایی که باید انجام شود مسئله اهتمام به امر تربیت است. تربیت اصل است و باید به تقویت اعتقادات دینی اهتمام بورزیم.

آیت الله میرعمادی به پرهیز از روش تست‌زنی تاکید کرد و اظهارداشت: روش تست‌زنی آفت است و نمی‌گذارند معلم نقش جامع خود را ایفا کند.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب منشور آموزش و پرورش است افزود: بیانیه گام دوم انقلاب منشور نظام تعلیم و تربیت ماست پس انتظار معلمان و مسئولان این بیانیه گام دوم انقلاب را خوب تبیین کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار