سی‌ودومین نمایشگاه کتاب-۹۷/ رئیس نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری مطرح کرد؛

افزایش ۳۶ درصدی تراکنش‌های مالی در سی‌دومین نمایشگاه کتاب

آخرین نشست خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور رئیس نمایشگاه کتاب، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران و اصحاب رسانه در سالن تشریفات مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.
کد خبر: ۳۴۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲ - 04May 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محسن جوادی رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: به رغم نگرانی‌های ما در مورد مسایل مختلف و بحث‌های مربوط به حوزه اختصاصی نشر خوشبختانه مردم فراتر از تصور ما در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کردند و این به دلیل عقبه فرهنگی بزرگی است که ایران دارد.

جوادی ضمن قدردانی از زحمات تمامی مجموعه‌ها در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از این نمایشگاه به عنوان نقاشی بزرگی یاد کرد که همه مردم ایران در آن سهیم بودند.

وی اظهار داشت: طبیعتا در این نقاشی نقایص و ناهماهنگی‌هایی هم دیده می‌شود، اما خوشحالیم که بگوییم تصویر هرسال زیباتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود. این به لطف مشارکت ناشران و مردم در نمایشگاه است.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: یکی از نقاط مثبت این نمایشگاه این است که تنها مکان برای خرید و فروش کتاب نیست و سوای از حالت نمایشگاهی زمینه‌ای برای تبادلات فرهنگی و فعالیت‌های بین‌المللی فراهم ساخته است.

جوادی ادامه داد: به رغم تمام محدودیت‌ها حضور ناشران چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی بسیار چشمگیر بود.

وی گفت: بالغ بر سیصد هزار عنوان کتاب فارسی در این نمایشگاه شرکت داده شدندکه بخش عمده‌ای از این کتاب‌ها نیز مربوط به تالیفات سه یا چهار سال اخیر می‌شدند. همچنین ۱۴۰ هزار عنوان کتاب عربی و لاتین نیز در این نمایشگاه عرضه شدند.

رئیس سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین از اختصاص یارانه تازه‌های نشر در بخش کتاب‌های خارجی خبر داد. جوادی همچنین گفت: مبلغ بن دانشجویی در این دوره از نمایشگاه از ۴۰ هزار تومان سال گذشته به ۶۰ هزار تومان افزایش یافته بود. همچنین در بخش اساتید نیز این میزان دو برابر نسبت به سال قبل شده است.

جوادی در رابطه با تراکنش‌های مالی صورت گرفته در نمایشگاه گفت: به طور متوسط فروش از طریق دستگاه پوز ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افرایش داشته است. همچنین در بخش تراکنش‌ها نیز که شاخص مهمتری برای ارزیابی میزان خرید و فروش کتاب محسوب می‌شود ما با افزایش ۱۰ الی ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل مواجه بوده‌ایم.

کمترین میزان ترافیک در نمایشگاه کتاب ۳۲

در ادامه این مراسم مهدی اسماعیلی‌راد؛ معاون اجرایی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در این نشست ضمن تشکر از مدیریت مصلی امام خمینی (ره) تهران و شهرداری، شورا و تمام سازمان‌ها و نهاد‌هایی که با این مجموعه در راستای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه همکاری کرده بودند، گفت: تنها مشکلی که در این نمایشگاه وجود داشت قطعی دستگاه پوز در روز اول نمایشگاه بود که متاسفانه این امر طبق روال سال‌های قبلی نیز وجود داشته است.

مهدی اسماعیلی راد گفت: در بحث ترافیکی امثال نمایشگاه کتاب شاهد کمترین ترافیک در معابر اصلی و خیابان‌های منتهی به مصلی بود و این امر به لطف همکاری مردم و ناشرین انجام شده است.

وی اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب نگاه ویژه‌ای به غرفه‌داران شده بود و سعی کردیم تا حد امکان از زدن چادر ممانعت کنیم، اما بنا به اجبار بخش دانشگاهی نمایشگاه در چادر برگزار شد که البته چادر‌ها مستحکم بودند و ایمنی بالایی داشتند.

وی افزود: در سال قبل شاهد بودیم که بخش کودک و نوجوان در چادر برگزار می‌شد و امسال آن‍ها را به محوطه اصلی انتقال دادیم و این امر را بسیار قابل توجه بود.

سناریو‌هایی برای حل مشکل کاغذ

در ادامه این نشست رئیس نمایشگاه و معاون اجرایی به پرسش‌های خبرنگاران درباره نمایشگاه کتاب تهران پاسخ دادند. جوادی در پاسخ به خبرنگاری درباره وضعیت تخصیص یارانه نقدی حوزه نشر بیان کرد: طی گفتگو‌هایی که در طول نمایشگاه میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور صورت گرفته است راه‌های مختلفی ارائه شده است که از این میان باید تصمیم جدی در دو مقطع در نظر گرفته شده است. یکی در نظر گرفتن راه‌حل کوتاه مدت است که مشکل فعلی را در اولویت قرار داده تا مشکل ناشران حل شود و دیگری درنظر گرفتن راه حل بلند مدت است که نیازمند بررسی‌های بیشتر است. در همین هفته جمع‌بندی کلی و راه‌حل کوتاه مدتی برای مشکلات نشر و ناشران در حوزه کاغذ برگزار خواهد شد.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره اطلاعات مالی نمایشگاه عنوان کرد: نشر آموزشی نیز یکی از بخش‌های نشر کشور کشور است و کل نمایشگاه کتاب آموزشی نیست. نباید احساس شود که اینجا فروشگاه یک نشر خاصی است.

بخش عمومی پر فروش‌ترین بخش نمایشگاه کتاب

وی افزود: پرفروش‌ترین آمار نشر مربوط به بخش عمومی است و نه بخش‌های آموزشی و دانشگاهی. باید بین واقعیت‌های نشر و تبلیغات فرق گذاشت و ضمن احترامی که به جایگاه نشر آموزشی داریم، اما تمهیداتی باید برای نشر عمومی درنظر گرفته می‌شود.

تجربه اولین واگذاری خصوصی

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران نیز درباره تبلیغات ناشران در این نمایشگاه توضیح داد: امسال اولین سالی بود که مزایده تبلیغات را برون‌سپاری کردیم و کمیته‌ی تبلیغات امسال این کار را انجام داد و این تبلیغات مربوط به حوزه‌ی خاصی نبود؛ و هر برندی حداکثر تا سقف ۳۰ درصد امکان تبلیغات داشت.

جوادی هم در این زمینه توضیح داد: امسال اولین تجربه‌ی برون‌سپاری تبلیغات را داشتیم و مشکلاتی که داشتیم یکی بحث زمانی بود و در اواخر اسفند سال گذشته گروه‌های تبلیغات مشخص شدند. از طرفی با توجه به مشکلات موجود بودجه دولت جوابگوی نمایشگاه کتاب نیست و باید نمایشگاه کتاب را به سمت نمایشگاه خودگردان هدایت شود. در سال گذشته نیز، چون اطمینان نداشتیم که بودجه‌ای برای نمایشگاه کتاب اختصاص داده خواهد شد یا نه، در ابتدا حتی به وزیر فرهنگ و ارشاد نیز پیشنهاد دادیم که حتی نمایشگاه کتاب را برگزار نکنیم. به همین دلیل به خاطر احتمال تخصیص ندادن بودجه بحث مزایده تبلیغات را مطرح کردیم و امیدواریم در سال‌های آینده در مزایده تبلیغات تجدید نظر کرده و مشکلات پیش آمده در این حوزه را برطرف کنیم.

دلیل جمع‌آوری برخی آثار

رئیس نمایشگاه کتاب تهران درباره جمع‌آوری برخی از کتاب‌ها در نمایشگاه توضیح داد: برخی از کتاب‌ها گرچه از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مجوز هستند، اما با توجه به نظر برخی نهاد‌های نظارتی و تصمیم‌گیرنده، برخی از کتاب‌ها که اجازه فروش در کتابفروشی‌ها را دارند در نمایشگاه اجازه حضور ندارند.

وی افزود: یکی از این دلایل مربوط به حضور کودکان در نمایشگاه و یا دلایل آموزش و پرورشی است. همچنین در حوزه نشر باید گام به گام جلو رفت و ما خیلی آرمانی جلو نمی‌رویم و بایست ضوابط قانونی رعایت و اجرا شود.

پرداخت تمام بدهی‌ها به ناشران

جوادی درباره تخصیص یارانه نشر به ناشران نیز توضیح داد: از سال ۹۷ ما هیچ بدهی‌ای به ناشر و یا کتابفروشی نداریم و تمامی آن‌ها پرداخت شده است.

جوادی درباره یارانه‌های پرداختی امسال نمایشگاه گفت: حدود ۹ میلیارد برای حوزه دانشجویی، سه میلیارد برای تازه‌ای نشر در حوزه بین‌الملل، حدود پنج میلیارد برای موسسات، دو میلیارد و ۸۰۰ هزار برای اهل قلم و حدود یک میلیارد برای اساتید دانشگاه در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه باید توجه بیشتری به کتابفروشی‌ها شود گفت: چرخه مهم نشر کتابفروشی است، اما باید قبول کرد وقتی ناشر نقدینگی نداشته باشد و مشکلات کاغذ و چاپ داشته باشد در نهایت کتابفروشی‌ها نیز با مشکل مواجه خواهند بود.

تقویت کتابفروشی‌های استانی

جوادی افزود: در راستای تقویت کتابفروشی‌ها سعی کردیم بن‌های نمایشگاه‌های استانی در کتاب‌فروشی‌های استان نیز در ایام بعد از نمایشگاه قابل استفاده باشند تا مخاطبان بتوانند استفاده کنند. همچنین تسهیلات کتابفروشی و مالیات آن‌ها را در نظر گرفتیم و از این راه به تقویت کتابفروشی‌ها خواهیم پرداخت.

۱۵۳ رای برای ناشران متخلف

جوادی در پایان به تشکیل شورای سیاست‌گذاری برای تعیین زمان دقیق نمایشگاه سال بعد اشاره کرد.

اسماعیلی در پایان آمار تخلفات سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران گفت: تا پایان روز هشتم نمایشگاه از ۲۹۸ گزارش واصل شده در نمایشگاه کتاب، ۱۵۳ رای برای ناشران صادر شد و در این میان ۱۶ مورد از آرای صادره منجر به تعطیلی یک‌روزه، و نصف روزه، تعطیلی تا پایان نمایشگاه ۶ مورد، اخطار کتبی، درج در پرونده و محرومیت از نمایشگاه‌های تهران در سال آتی منجر شد.

وی ادامه داد: همچنین در عدم حضور در نمایشگاه‌های استانی ۴۹ مورد، جمع‌آوری، اخطار کتبی، درج در پرونده، اخذ تعهد و قطع دستگاه‌های پوز هم ۸۲ مورد، تخلفات ناشران داخلی نقد کردن بن سه مورد، فروش کتاب افست به جای اورجینال یک مورد، فروش کتاب غیرمرتبط با موضوع سالن شش مورد، واگذاری غرفه به غیر، یک مورد، ارایه‌ی فروش کتاب‌های سایر ناشران و فروش کتاب‌های بدون شناسنامه ۷۲ مورد، فروش کالا‌های غیرکتاب ۲۵ مورد، عدم رعایت سایر مقررات ۳۴ مورد، و فروش کتاب فاقد مجوز از وزارت ارشاد ۱۱ مورد بود.

سی ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، توانستن است» از چهار تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار