ضربه بزرگ خروج ایران از برجام به اتحاد فراآتلانتیکی

خروج آمریکا از برجام در هشتم می 2018 در کنار تضعیف امنیت ملی آمریکا، احتمال شکل‌گیری مناقشه جدید در خاورمیانه را افزایش داده است.
کد خبر: ۳۴۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵ - 14May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از دیپلماسی ایرانی، توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام، عنصر ساختاری ضروری برای ممانعت ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای، و همچنین نقش تعیین کننده‌ای در تامین منافع امنیتی و ملی آمریکا و تعهدش به متحدان ایفا می‌کند.

رئیس جمهور ترامپ باید به سرعت به این مسئله توجه کند. خروج آمریکا از برجام در هشتم می 2018 در کنار تضعیف امنیت ملی آمریکا، احتمال شکل گیری مناقشه جدید در خاورمیانه را افزایش داده است. خروج ایران از برجام و معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای می‌تواند ضربه بزرگی برای اتحاد فراآتلانتیک باشد؛ زیرا این امر مسابقه تسلیحاتی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را در خاورمیانه افزایش می‌دهد. خروج آمریکا از برجام، رهبری و جایگاه این کشور را در عرصه بین المللی تضعیف کرده است؛ زیرا عدم پایبندی آمریکا به توافق نامه‌های بین الملی باعث بی اعتمادی گسترده به آمریکا شده است. این مسئله حاکی از این است که آمریکا نقش پیشرو خود در زمینه عدم تکثیر سلاح هسته‌ای را رها کرده است. کاربرد شدید و گسترده از تحریم‌ها می‌تواند باعث تضعیف قدرت دلار و وزارت خزانه داری آمریکا شود. علاوه بر این؛ خروج آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم‌ها علیه تهران، مناسبات این کشور را با متحدانش تضعیف کرد.

با وجود حمایت گسترده کشور‌های اروپایی از توافق هسته‌ای، شرکت‌های خصوصی به دلیل تحریم‌ها از تقابل و رویارویی با آمریکا خودداری کرده‌اند و همین امر ایران را از مزایای اقتصادی ناشی از برجام محروم کرده است. با وجود تهدیدات شدید و محدودیت‌های اقتصدی زیاد در حوزه صادرات نفت ایران توسط آمریکا، اما همچنان تهران به سیاست مقاومت خود در مقابل استراتژی فشار حداکثری ادامه می‌دهد. دولت آمریکا همراه با اسرائیل، عربستان و چند دولت خلیج فارس در راستای بی ثبات سازی ایران تلاش می‌کنند که این می‌تواند عامل محرکی برای اقدامات تهاجمی و رادیکال ایران قبل از انتخابات 2020 آمریکا باشد. اظهارات عمومی دولت ترامپ، نشان می‌دهد که دولت او قصد دارد استراتژی «فشار حداکثری» و تهدید علیه تهران را از طریق تحریک ناآرامی‌های ملی و بهره برداری از بی نظمی‌ها و آشوب‌های داخلی در راستای بی ثبات سازی را استفاده کند تا به این ترتیب به هدف خود که تغییر رژیم است دست یابد.

اقدامات شدید و تهاجمی آمریکا علیه تهران در کنار فروپاشی برجام در پی خروج آمریکا از برجام یک بازی خطرناک برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود. علاوه بر احتمال جنگ این مسئله می‌تواند زمینه تکثیر سلاح هسته‌ای را در منطقه خاورمیانه فراهم کند. این مسئله علاوه بر ضریه شدید به اتحاد فراآتلانتیک، روابط بین ایالات متحده با روسیه و چین را نیز تضعیف می‌کند.

ورود مجدد آمریکا به برجام، چالش‌ها و تهدیدات غیرهسته‌ای گسترده ایران را کاهش یا از بین نمی‌برد؛ زیرا برجام هیچ وقت برای اقدامات دیگر ایران شکل نگرفته بود؛ بلکه برجام توسط هفت کشور برای ممانعت از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای مورد مذاکره قرار گرفته است. ورود مجدد امریکا به برجام می‌تواند فرصت جدیدی را فراهم کند تا با بازسازی یک اتحاد قدرتمند بین دولت‌ها زمینه فشار گسترده‌تر را برای بازگشت تهران به میز مذاکره درمورد اقدامات غیرهسته‌ای فراهم کند. اما آمریکا با خروج از برجام، حمایت خود را از متحدانش که درصدد فشار دیپلماتیک و اجبار ایران در حوزه‌های مقابله با برنامه‌های موشک‌های بالستیک، حمایت از نیرو‌های نیابتی حزب الله و حوثی، تهدید علیه اسرائیل، مداخله فزاینده در سوریه و مناطق دیگر است محروم کرده است.

ورود مجدد آمریکا به برجام همچنین منجر خواهد شد تا آمریکا با دولت ایران یک کانال ارتباطی داشته باشد، زیرا حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک هر مسئله در منطقه بدون ایران امکان پذیر نخواهد بود بنابراین نقش محوری ایران را نمی‌توان نادیده گرفت. ایجاد کانال ارتباطی با دولت ایران نیازمند ایفای نقش جدید رهبری آمریکا در منطقه است. اصلاح و بهبود خسارات خروج آمریکا از برجام کار بسیار سختی است؛ اما بازگشت واشنگتن به برجام می‌تواند نخستین گام ضروری باشد که سیگنال قدرتمندی را به جهان مخابره می‌کند که آمریکا با دیگر آماده است به یک شریک قابل اعتماد تبدیل شود و به دنبال راه حل مسالمت آمیز برای حل و فصل مناقشات و اختلافات است. تمام امریکا باید چنین مسائلی را مورد توجه جدی قرار دهند، زیرا چگونگی برخورد ما با این گونه مسائل تاثیرات مهمی برای آینده امریکا دارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها